• Anonym (fundersam)

Nyss 12 år fylld bonusson porrsurfar, är det ok?

Jag har två bonusbarn, en tjej på snart 14 år och en kille på nyss 12 år fyllda.

Nu har jag kommit på att killen porrsurfar på internet och vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till det, vad jag skall göra med det och om jag skall göra något överhuvudtaget eller inte. Det hade varit roligt att höra vad ni tycker.

Vi har ett "kontor" där vi har våra datorer. Till detta rum finns två dörrar och rummet ligger vägg i vägg med bland annat vardagsrummet/TV-rummet. Tidigare har vi stängt till dörren till kontoret med jämna mellanrum när vi tittat på TV och  killen pratat med kompisar via datorn, dvs han själv har inte stängt dörren. I går var han dock väldigt noga med att stänga dörrarna själv till kontoret och självklart la jag märke till det och blev lite nyfiken på vad han gjorde framför datorn. Någon kompis pratade han nämligen inte med via datorn och detta var på förmiddagen då det bara var jag och killen på nedervåningen (och jag höll inte på att titta på TV...). Först gick jag in en gång i rummet och så fort jag öppnat dörren så hör jag hur hann nästan paniktrycker på musen för att stänga ner sidorna. Jag hinner dock uppfatta något som i alla fall väldigt tydligt liknar en väldigt lättklädd tjej. Sedan går jag ut ur rummet utan att stänga dörren. Han går upp och stänger dörren. Efter en stund går jag in på kontoret igen och även denna gång försöker han stänga lite sidor, men jag ser att det är halvnakna tjejer på skärmen.

Jag har än så länge inte gjort något med detta och vet inte om jag skall göra det eller inte. Det känns som jag i alla fall skall informera min sambo (killens pappa alltså) som jag inte tror ens anar detta.  

Vad tycker ni, är det ok att en 12 årig (bonus)kille porrsurfar i ert hem?

Funderar på om jag kan gå in på hans dator och titta mer noggrant på vilka sidor han har varit inne så jag får mig en bättre uppfattning, men vet ej hur jag skulle göra i sådana fall. Han har lösenord och sådant för att komma in på hans sida på datorn. Kan jag komma runt det på något sätt? Fast då kanske jag går för långt om jag snokar på vilka internetsidor han besökt den senaste tiden?

Ja, som sagt det skulle vara roligt att höra lite hur ni skulle ställa er till detta/vad ni anser om det.

Själv har jag två egna killar, men de är drygt två år respektive fem månader så där har jag lite tid att fundera på det hela.

• Svar på tråden Nyss 12 år fylld bonusson porrsurfar, är det ok?
  • Hybr1d

Är du administrator på datorn bör du kunna ändra lösenordet in på hans sida utan problem. Jag tycker det är rätt off med småpojkar som tittar på porr själv, men vet något råd kan jag nog inte ge förutom det ovanstående. Prata med hans pappa!

• Anonym

Vår son gjorde det  också .  Vi satte kod på datorn så han bara kunde gå in när vi va hemma o närheten. Han va då 11 år. Killarna tycker väl det är spännade men inget jag vill att dom ska göra

• RiNan

Vet inte om din sambo kommer reagera så mycket men man vet aldrig. Idag är det visst helt normalt att vara sexuellt aktiv när man är 12, 13 år. Helt sjukt tycker jag för min egen del som sprang runt och spionerade på grannar med mina kompisar och åkte pulka vid den åldern. Jag tror inte att det är hälsosamt men det går nog inte att göra så mycket åt det om jag ska vara ärlig. Porrsurfa kan han ju göra på fler ställen än hemma. Kanske dags att ta lite sex snack med honom? Så att han lär sig om skydd, sjukdomar, konsekvenser etc?

• The sea refuses no river

Ok han surfar porr, vad är det ett tecken på? Han börjar bli nyfiken på sex! Detta är ju helt naturligt, vissa blir det när de är 12 andra är lite äldre, själv var jag nog 12-13.

Att han söker sig till porr är ju bara och enbart ett tecken på att han börjat bli nyfiken, och det är absolut ingenting fel med det. Jag föreslår att du inte ens tar upp det med honom, då han säkert bara skulle skämmas för det.

Till någon som menade att det var ohälsosamt eller vad du nu sa: Varför?!

Varför skulle det inte vara ok? Om man blir nyfiken på blommor är det naturligt att man läser om blommor, om man blir nyfiken på sex lika så.

• Anonym
    Josephine skrev 2010-02-01 20:12:02 följande:
    Fast porr är väl inte rätt sätt att lära sig om sex?
    Tänkte det samma faktiskt. Sex ska ju vara något fint. O det är ju verkligen inte porr
  • RiNan
    The sea refuses no river skrev 2010-02-01 20:09:34 följande:
    Ok han surfar porr, vad är det ett tecken på? Han börjar bli nyfiken på sex! Detta är ju helt naturligt, vissa blir det när de är 12 andra är lite äldre, själv var jag nog 12-13. Att han söker sig till porr är ju bara och enbart ett tecken på att han börjat bli nyfiken, och det är absolut ingenting fel med det. Jag föreslår att du inte ens tar upp det med honom, då han säkert bara skulle skämmas för det. Till någon som menade att det var ohälsosamt eller vad du nu sa: Varför?! Varför skulle det inte vara ok? Om man blir nyfiken på blommor är det naturligt att man läser om blommor, om man blir nyfiken på sex lika så.
    Det var jag som skrev att det är ohälsosamt. Inte att bli nyfiken på sex för det blir man tidigt men dagens lätttillgänliga porr och allt annat som finns där ute gör att ungdomar börjar ha sex alldeles för tidigt och att både tjejer och killar får helt fel bild av sex. Killar tror att man ska dra på en tjej som att det vore en handske och tjejer tror att de bara ska ställa upp och bli sprutade i ansiktet. I den åldern är man för liten för att förstå begreppet av ömsesidigt sex och jag har sett för många ungdomar/barn som hamnat helt fel och råkat illa ut för att de gett sig in i sexlekar för tidigt. Av det skälet skrev jag att det är ohälsosamt. Plus alla sjukdomar och graviditeter som man inte fullt begriper sig på när man är så liten. Sååååå många tjejer som blir gravida tidigt och så mycket sjukdomar som sprider sig bara för att kondomfrågan är för pinsam att ta upp. Bara det är ett tecken på att det är för tidigt

Förövrigt så skrev jag också att han nog är nyfiken och att det inte går att göra så mycket åt det. Men att det nog vore dags för lite sexprat så att hans nyfikenhet inte leder till något som han ger sig in i för tidigt och utan kunskap. Nyfikenhet är det inget fel på men när barn börjar visa tecken på att de är nyfikna på sex är det dags för föräldrarna att utbilda dem.
  • Anonym
    Josephine skrev 2010-02-01 20:12:02 följande:
    Fast porr är väl inte rätt sätt att lära sig om sex?
    Håller med! De tror man ska göra som på porrfilmerna när de börjar ha sex för det är det enda de kan referera till...
    Förr var det stillbider de sökte i tidningar och annat och ev någon förälders VHS någon gång per år.
    Vad händer med killar som flera gånger i veckan ser porrfilm från de är 11-12 år?
  • Josephine

Ja, det blir ju märkligt. Har själv en 14 årig dotter som fått lära sig att kärlek och sex hör ihop, att det är finaste man kan få uppleva. Läskigt att när hon blir äldre möta en kille som tror att porr är sättet att gå tillväga. Är själv ingen moralkärring, men jag skulle reagerar ganska tufft ifall min dotter/son satt och porrsurfade. Ger ju fel bild. Iallafall när dom är så pass unga.

• Faile

Jag tycker du ska prata med din sambo först och främst. Därefter ska ni begränsa tillgången på datorn så han inte kommer åt vissa sidor, alltså att det som kommer upp filtreras.
    Porr på internet är nämligen så sjukt mycket mer än bara halvnakna tjejer. Det kan dyka upp djursex, s&m, hardcoreporr osv. Sådant som inte alls på något sätt är lämpligt att ses av en 12-åring.
    För visst kan man vara nyfiken på sex i den åldern, och kanske redan börjat onanera, men det är ändock bara ett barn i utveckling.

Vet ni inte själva hur man sätter in föräldrafilter i datorn så kan säkert er internetsupport ge vissa tips.

Svar på tråden Nyss 12 år fylld bonusson porrsurfar, är det ok?