The sea refuses no river skrev 2010-02-01 20:09:34 följande:
Ok han surfar porr, vad är det ett tecken på? Han börjar bli nyfiken på sex! Detta är ju helt naturligt, vissa blir det när de är 12 andra är lite äldre, själv var jag nog 12-13. Att han söker sig till porr är ju bara och enbart ett tecken på att han börjat bli nyfiken, och det är absolut ingenting fel med det. Jag föreslår att du inte ens tar upp det med honom, då han säkert bara skulle skämmas för det. Till någon som menade att det var ohälsosamt eller vad du nu sa: Varför?! Varför skulle det inte vara ok? Om man blir nyfiken på blommor är det naturligt att man läser om blommor, om man blir nyfiken på sex lika så.
Det var jag som skrev att det är ohälsosamt. Inte att bli nyfiken på sex för det blir man tidigt men dagens lätttillgänliga porr och allt annat som finns där ute gör att ungdomar börjar ha sex alldeles för tidigt och att både tjejer och killar får helt fel bild av sex. Killar tror att man ska dra på en tjej som att det vore en handske och tjejer tror att de bara ska ställa upp och bli sprutade i ansiktet. I den åldern är man för liten för att förstå begreppet av ömsesidigt sex och jag har sett för många ungdomar/barn som hamnat helt fel och råkat illa ut för att de gett sig in i sexlekar för tidigt. Av det skälet skrev jag att det är ohälsosamt. Plus alla sjukdomar och graviditeter som man inte fullt begriper sig på när man är så liten. Sååååå många tjejer som blir gravida tidigt och så mycket sjukdomar som sprider sig bara för att kondomfrågan är för pinsam att ta upp. Bara det är ett tecken på att det är för tidigt
Förövrigt så skrev jag också att han nog är nyfiken och att det inte går att göra så mycket åt det. Men att det nog vore dags för lite sexprat så att hans nyfikenhet inte leder till något som han ger sig in i för tidigt och utan kunskap. Nyfikenhet är det inget fel på men när barn börjar visa tecken på att de är nyfikna på sex är det dags för föräldrarna att utbilda dem.