Inlägg från: Gyöngyöm81 |Visa alla inlägg
  • Gyöngyöm81

Lättblödande livmodertapp...nån mer?(lite lång)

Hej.För ca 10 dagar sedan fick jag mina första bruna/mörkbruna flytningar.Kände också lite svagt svagt mensvärk, men det gick över snabbt.Fick mha en bm tid på gynjouren för VUL, där de såg ett litet foster,gulesäck,fostervatten,allt såg bra ut, men vi konstaterade att jag kan inte vara så långt gången som bm räknar,vi såg ingen hjärtaktivitet, så jag skulle ringa och boka ny tid denna vecka. Vid undersökningen sa de också att jag har en s.k. lättblödande livmodertapp, vilket är inte så ovanligt. De kunde dock inget säga om vad som kan vara orsaken till det, vad jag skulle undvika att göra eller hur jag kan på bästa sätt förhindra att jag blöder mer...alltså blev jag inte klokare.Den enda grejen som de nämnde var att jag kan blöda lite efter sex, men det kan inte vara orsaken för mig då vi(jag o maken) inte haft sex sen jag blev gravid!
    Iaf så kommer det blod, inte jättemycket, men minst 1-2 gånger om dagen nu, helt spontant,sen avtar det och kommer bara mörkbrunt på pappret men rätt länge(upp till 2 dagar). Jag kan inte säga vad som utlöser det, dock känner jag ibland att det gör lite ont också i nedre magen när jag måste göra nr2 eller har mkt gaser.
    Detta är mitt tredje barn och har aldrig förut haft det såhär,väldigt oroväckande och otrevlig känsla. Vid varje tillfälle jag får färskt blod på pappret börjar jag förbereda mig på att det är säkert idag jag får missfall {#lang_emotions_cry}...Enligt bm ska jag vara i v11+3, enligt vul, endast i v7+3 idag!(första mensen efter fl, så jag hade nog lång cykel)
    Så nu till mina frågor.
    Finns det några fler blivande mammor som har haft eller har för tillfället lättblödande livmodertapp/liknande småblödningar och har ni kommit på någon "utlösare".Hur länge kommer detta hålla på så här? Är det möjligt att min livmodertapp blöder pga något annat?Har hört att man kan ha hemorrojder i slidan,hur kan det komma dit då om man inte blandar fram o bak,om man säger så?Hur kan man få reda på ifall det är nåt annat?Har ni haft såhär vid förra grav eller kanske redan innan grav också?

Vore trevligt att kunna prata av sig med andra som har samma "tillstånd"!

• Svar på tråden Lättblödande livmodertapp...nån mer?(lite lång)
  • Gyöngyöm81

hmmm...jag som trodde att detta var ganska vanligt bland gravida...
    *puffar lite till*

• Gyöngyöm81

Tack för svaren. Så det finns alltså fler än jag...det känns faktiskt liiite bättre.
    Har ju två små här hemma hela dagarna, så ligga och softa kan jag inte, men jag tar det lugnt och gör så lite som möjligt, ändå kommer det blod, mörkrött, som återgår till chokladbrunt...inte jättemycket, men det räcker ändå för att skrämma mig ordentligt. Jag är väldigt trött idag och väldigt emotionell, vet ej vad det kan bero på?
    Jag har ju varit på ett vul för drygt en vecka sen (skrev i trådstarten) och när jag ringde igår och skulle "boka" ny tid på gynjouren frågade bm om blödningarna har ökat. Nja,visserligen kommer det mer nu, sa jag, men jag blöder inte jätterikligt, det kan man inte påstå. Hon svarade inget på detta utan bara kollade upp vilka tider de hade...
    Nu ska min make åka iväg med jobbet (till låååångt uppe i Sverige) mån-tis, kommer hem sent på tisdag kväll. På onsdag morgon ska jag på vul...just nu känns det långt dit. Och jag är livrädd för om vi ska hitta nåt hjärtljud...känner mig helt förstörd (alltså tär på krafterna, mentalt).
    Det skulle vara alldeles perfekt med ett litet pickande hjärta på onsdag och inget mer blod nu, så man kan slappna av och njuta lite av bebben och se fram emot september...

RebeccaM82 skrev 2010-02-12 18:13:45 följande:
    Jag blödde mycket i början... Fram till vecka 10 tror jag. Är i vecka 26 nu. Hursomhelst så kändes det som om det kunde bero på hur pass aktiv jag hade varit. Blödde nästan jämt om jag hade varit igång mycket på dagen liksom. Och då kunde det räcka med att jag hade gått på stan några timmar eller sådär...
    Och i v10 försvann blödningarna helt?!Har du ändrat livstil/kosthållning något?

Alltså i vissa länder, oavsett hur mycket blod det kommer, så undersöker de noggrant, och även om man är i v5-6-7 så kan man få magnesium och progesteron som hjälper till att stärka hinnorna/förhindra missfall osv.
    Här i Sverige trots att vården är rätt så utvecklad o man har råd,så får man inte det man behöver utan man ska bara strunta i blod under graviditeten och massa annat upp till v12-13?! Varför är det så? Gör mig aningen förbannad faktiskt att de nästan nonchalerar blivande mammors oro, tom. hälsa. När man ställer frågor kan de inte svara och då är det ju bm och gyn som är högutbildade i ämnet graviditet och kroppen!

Aja, fler får gärna dela med sig sina erfarenheter! Känns nog lite bättre när man kan prata ut om ämnet.
  • Gyöngyöm81

Jag har idag beställt progesteronkräm, som inte är farligt för fostret, tvärtom, jättebra för hjärnan och utvecklingen och stärker hinnorna och förhindrar hotande missfall, så om det inte händer nåt avgörande ska jag prova det, jag borde få det senast på fredag nästa vecka. Som sagt, man gör vad man kan själv, när vårdpersonal vägrar hjälpa till. Detta kan hjälpa, och om det inte blir märkbara resultat så kan man alltid sluta med det typ efter v14, eller fortsätta, vilket som.

Hoppas du får komma in snart och kolla detta hejsvej,som sagt,detta är väldigt jobbigt att behöva "stå ut med".

• Gyöngyöm81

Mina blödningar numera har lika mörkröd färg som när jag har mens, de kommer oftare, nästan konstant.Jag hoppas jag (rättare sagt bebisen) överlever tills på fredag eller när jag får min lilla tub.Jag kanske inte har kramper o jätteont osv, men om man inte brukar blöda såhär under graviditet då undrar man vad som hänt sen förra graviditeten (min tös är ett år nu om nån vecka).Hormonnivåer kan ha förändrats i kroppen, det händer ju hela tiden, så jag tror krämen kommer nog fungera,iaf om jag får den i tid...
    Ju mer jag blöder, desto större är ju risken för missfall,man vet liksom inte vad som förändrades (om) sen sist vi var på vul.

Har nån av er haft såhär förut?med äldre barn eller utan att ens varit gravida?har ni fött någon helt frisk o kry o pigg bebis efter massa konstiga blödningar under graviditeten?

• Gyöngyöm81

Ullabella:
    Igår kväll började det blöda ordentligt, kom stora klumpar med koagulerat blod,hade lätt mensvärk,men för att förebygga större smärta tog jag två alvedon.Jag sov knappt nåt då jag var tvungen att springa på toa minst en gång i timmen för det forsade massa blod och så tog det en bra stund innan jag kom därifrån. Så har det vart idag också till ca kl 4, då jag började få lite mera mensvärk och något mindre blödning,iaf mkt mindre klumpar.Jag har inte märkt att jag skulle "fött fram" nåt,så minimalt hopp har jag ännu...
    Imorgon bitti ska vi på vul kontrollen,så vi får se säkert hur det ligger till.Ringde till 1177 igår kväll då det hela började på allvar.Hon sa att jag skulle ringa till min bm och informera henne om mf,så det är gjort. Det skulle vara så himla skönt om lillknodden är kvar och lever! Fast det betyder ju bara att han mår bra för tillfället, men ändå skulle man då veta att det KAN vara si o så utan att det är problem på g nödvändigtvis.
    Jag vet inte hur jag ska tänka och vad jag ska förvänta mig.Men jag får väl det svart på vitt imorgon.

• Gyöngyöm81

UllaBella: Tack så mycket för dina tankar! Jag önskar jag kunde skriva nåt bra nu, men tyvärr har jag missfall på gång, såg klart o tydligt på vul idag, läkaren sa att det mesta har redan passerat igenom de sista 2 dagarna, men det finns lite rester kvar.ska på återbesök med undersökning om ca 1,5-2 veckor och ska prata lite med en kurator då också,får se hur det känns då (just nu känns det väldigt trist, tråkigt,pissigt,tomt,mest besvikelse,samtidigt som jag hade det på känn sen länge, att ngt var fel) Folk som får reda på detta säger sådana saker som:
    *det är bäst så här
    *det var säkert ngt fel på fostret
    *bättre nu än senare
    *det är jättevanligt med mf i tidigt skede
    *det var inte alls ditt fel

Sånt snack hjälper inte (än).Jag vet ju allt det där, jag har också resonerat så själv förut, med just nu känns det svårt att tänka på samma sätt.Just nu vill jag sörja lite och vara för mig själv så mkt det går (har ju två små här hemma...)ligga i sängen hela dagen osv, men det går ju inte.Hoppas bara jag slipper skrapning, för det skulle då kännas ännu tyngre.Läkaren nämnde inte alls tabletter som kan hjälpa kroppen att stöta ut allt, så jag får vänta ut det.

Alltså jag drar slutsatsen nu att jag inte är en sådan kvinna som blöder under graviditeten - om allt är bra.Under 2 graviditeter med mina barn har jag inte blött mer än en liten liten ljus nidis med min son i kanske 2 dagar, inget mer, trots sköra hinnor osv.

Ni får jättegärna fortsätta diskutera vidare i tråden, men själv kommer jag lämna den (jag har ju fått svar), tack för stöd, egna erfarenheter och egna historier.
    hoppas det går bra med era graviditeter och kramar på er!

Svar på tråden Lättblödande livmodertapp...nån mer?(lite lång)