• Gyöngyöm81

Lättblödande livmodertapp...nån mer?(lite lång)

Hej.För ca 10 dagar sedan fick jag mina första bruna/mörkbruna flytningar.Kände också lite svagt svagt mensvärk, men det gick över snabbt.Fick mha en bm tid på gynjouren för VUL, där de såg ett litet foster,gulesäck,fostervatten,allt såg bra ut, men vi konstaterade att jag kan inte vara så långt gången som bm räknar,vi såg ingen hjärtaktivitet, så jag skulle ringa och boka ny tid denna vecka. Vid undersökningen sa de också att jag har en s.k. lättblödande livmodertapp, vilket är inte så ovanligt. De kunde dock inget säga om vad som kan vara orsaken till det, vad jag skulle undvika att göra eller hur jag kan på bästa sätt förhindra att jag blöder mer...alltså blev jag inte klokare.Den enda grejen som de nämnde var att jag kan blöda lite efter sex, men det kan inte vara orsaken för mig då vi(jag o maken) inte haft sex sen jag blev gravid!
    Iaf så kommer det blod, inte jättemycket, men minst 1-2 gånger om dagen nu, helt spontant,sen avtar det och kommer bara mörkbrunt på pappret men rätt länge(upp till 2 dagar). Jag kan inte säga vad som utlöser det, dock känner jag ibland att det gör lite ont också i nedre magen när jag måste göra nr2 eller har mkt gaser.
    Detta är mitt tredje barn och har aldrig förut haft det såhär,väldigt oroväckande och otrevlig känsla. Vid varje tillfälle jag får färskt blod på pappret börjar jag förbereda mig på att det är säkert idag jag får missfall {#lang_emotions_cry}...Enligt bm ska jag vara i v11+3, enligt vul, endast i v7+3 idag!(första mensen efter fl, så jag hade nog lång cykel)
    Så nu till mina frågor.
    Finns det några fler blivande mammor som har haft eller har för tillfället lättblödande livmodertapp/liknande småblödningar och har ni kommit på någon "utlösare".Hur länge kommer detta hålla på så här? Är det möjligt att min livmodertapp blöder pga något annat?Har hört att man kan ha hemorrojder i slidan,hur kan det komma dit då om man inte blandar fram o bak,om man säger så?Hur kan man få reda på ifall det är nåt annat?Har ni haft såhär vid förra grav eller kanske redan innan grav också?

Vore trevligt att kunna prata av sig med andra som har samma "tillstånd"!

• Svar på tråden Lättblödande livmodertapp...nån mer?(lite lång)
  • Gyöngyöm81

hmmm...jag som trodde att detta var ganska vanligt bland gravida...
    *puffar lite till*

• hejsvej

Jag hjälper till att puffa för jag undrar samma sak... har småblött i 3 veckor(är troligen i v 8 nu) och vet inte varför. Har inte kollat upp detta än men har tänkt att göra det i veckan som kommer... Detta är verkligen inte kul!

• RebeccaM82

Jag blödde mycket i början... Fram till vecka 10 tror jag. Är i vecka 26 nu.

Hursomhelst så kändes det som om det kunde bero på hur pass aktiv jag hade varit. Blödde nästan jämt om jag hade varit igång mycket på dagen liksom. Och då kunde det räcka med att jag hade gått på stan några timmar eller sådär...

• hejsvej
    RebeccaM82 skrev 2010-02-12 18:13:45 följande:
    Jag blödde mycket i början... Fram till vecka 10 tror jag. Är i vecka 26 nu. Hursomhelst så kändes det som om det kunde bero på hur pass aktiv jag hade varit. Blödde nästan jämt om jag hade varit igång mycket på dagen liksom. Och då kunde det räcka med att jag hade gått på stan några timmar eller sådär...
    Undrar bara hur ofta du blödde då och hur blödningarna såg ut? Mina är först ljusröda för att sedan övergå till brunaktigt. Jag får såhär nästan dagligen...  Inga större mängder alls, mer som flytningar fast i "fel färg" . Fick du kolla upp varför du blödde?
  • Gyöngyöm81

Tack för svaren. Så det finns alltså fler än jag...det känns faktiskt liiite bättre.
    Har ju två små här hemma hela dagarna, så ligga och softa kan jag inte, men jag tar det lugnt och gör så lite som möjligt, ändå kommer det blod, mörkrött, som återgår till chokladbrunt...inte jättemycket, men det räcker ändå för att skrämma mig ordentligt. Jag är väldigt trött idag och väldigt emotionell, vet ej vad det kan bero på?
    Jag har ju varit på ett vul för drygt en vecka sen (skrev i trådstarten) och när jag ringde igår och skulle "boka" ny tid på gynjouren frågade bm om blödningarna har ökat. Nja,visserligen kommer det mer nu, sa jag, men jag blöder inte jätterikligt, det kan man inte påstå. Hon svarade inget på detta utan bara kollade upp vilka tider de hade...
    Nu ska min make åka iväg med jobbet (till låååångt uppe i Sverige) mån-tis, kommer hem sent på tisdag kväll. På onsdag morgon ska jag på vul...just nu känns det långt dit. Och jag är livrädd för om vi ska hitta nåt hjärtljud...känner mig helt förstörd (alltså tär på krafterna, mentalt).
    Det skulle vara alldeles perfekt med ett litet pickande hjärta på onsdag och inget mer blod nu, så man kan slappna av och njuta lite av bebben och se fram emot september...

RebeccaM82 skrev 2010-02-12 18:13:45 följande:
    Jag blödde mycket i början... Fram till vecka 10 tror jag. Är i vecka 26 nu. Hursomhelst så kändes det som om det kunde bero på hur pass aktiv jag hade varit. Blödde nästan jämt om jag hade varit igång mycket på dagen liksom. Och då kunde det räcka med att jag hade gått på stan några timmar eller sådär...
    Och i v10 försvann blödningarna helt?!Har du ändrat livstil/kosthållning något?

Alltså i vissa länder, oavsett hur mycket blod det kommer, så undersöker de noggrant, och även om man är i v5-6-7 så kan man få magnesium och progesteron som hjälper till att stärka hinnorna/förhindra missfall osv.
    Här i Sverige trots att vården är rätt så utvecklad o man har råd,så får man inte det man behöver utan man ska bara strunta i blod under graviditeten och massa annat upp till v12-13?! Varför är det så? Gör mig aningen förbannad faktiskt att de nästan nonchalerar blivande mammors oro, tom. hälsa. När man ställer frågor kan de inte svara och då är det ju bm och gyn som är högutbildade i ämnet graviditet och kroppen!

Aja, fler får gärna dela med sig sina erfarenheter! Känns nog lite bättre när man kan prata ut om ämnet.
  • hejsvej

Javisst 'är detta skitjobbigt och påfrestande. Jag hade ett ma i dec och skrapades då, vilket gör att jag nog är ännu med nojjig än om jag inte varit med om det... Jag kan inte glädja mig alls utan mår bara dåligt av det hela. Men som sagt, jag måste ta mig i kragen och kolla upp detta i nästa vecka. Står inte ut att ha det såhär längre...

• Gyöngyöm81

Jag har idag beställt progesteronkräm, som inte är farligt för fostret, tvärtom, jättebra för hjärnan och utvecklingen och stärker hinnorna och förhindrar hotande missfall, så om det inte händer nåt avgörande ska jag prova det, jag borde få det senast på fredag nästa vecka. Som sagt, man gör vad man kan själv, när vårdpersonal vägrar hjälpa till. Detta kan hjälpa, och om det inte blir märkbara resultat så kan man alltid sluta med det typ efter v14, eller fortsätta, vilket som.

Hoppas du får komma in snart och kolla detta hejsvej,som sagt,detta är väldigt jobbigt att behöva "stå ut med".

• RebeccaM82
    hejsvej skrev 2010-02-12 18:20:09 följande:
    Undrar bara hur ofta du blödde då och hur blödningarna såg ut? Mina är först ljusröda för att sedan övergå till brunaktigt. Jag får såhär nästan dagligen...  Inga större mängder alls, mer som flytningar fast i "fel färg" . Fick du kolla upp varför du blödde?
    Jag blödde väl åtminstone några gånger i veckan vad jag kan komma ihåg... Och det var väl precis som du säger, det var alla möjliga färger från färskt till mera brunaktigt. Jag pratade med dem på spec. mödravården men fick aldrig komma in på något VUL. De menade väl på att blödningar tidigt i graviditeten är väldigt vanligt eftersom blodgenomströmningen (?) ökar något enormt! Jag tycker inte du ska oroa dig sålänge du har inte har ont eller kramper! Det sa dom till mig och det var ju alldeles sant :)
  • RebeccaM82
    Gyöngyöm81 skrev 2010-02-12 19:51:02 följande:
    Och i v10 försvann blödningarna helt?!Har du ändrat livstil/kosthållning något?
    Dom gjorde då åtminstone ett uppehåll :) Nu har jag också haft lite blödningar (v.26) men de beror på sammandragningar och livmodertappen.

Jag ändrade ingenting i min livstil, kost eller något annat. Jag pratade ju med spec. mödravården och dom sa ju att blödningar tidigt i graviditeten är vanligt. Varför dom sen går över har jag ingen aning om...
Svar på tråden Lättblödande livmodertapp...nån mer?(lite lång)