• VirrAnna

DESPERAT! Hjälp mot illamående

Jag är helt desperat nu. Mitt illamående blir bara värre och värre och det har varit illa redan från början. Mår illa dygnet runt och kan egentligen bara ligga stilla. Jag har varit till läkaren och fått Lergigan comp och tar en tablett om dagen men det hjälper inte. Det hjälper med att ta bort det värsta en stund men efter ett par timmar är det tillbaka med full styrka igen.

Vad ska jag ta mig till? Jag har inte kräkts för jag tvingar mig själv attt inte kräkas men jag kanske borde göra det? Tror ni det får mig att må bättre? ÄR lite rädd att om jag börjar kräkas kommer det inte gå att stoppa det sen...

HJÄLP mig snälla!!{#lang_emotions_cry}

• Svar på tråden DESPERAT! Hjälp mot illamående
  • drömmaromsmått

Jag känner mig rätt desperat jag med, har testat allt.
    Fram till igår kräktes jag första halvan av dagen, varje dag, igår började jag även kräkas på eftermiddagen/kvällen.
    Jag orkar inte med det här längre, mår illa konstant och har ingen möjlighet att vara sjuksriven heller för vi är redan för kort på jobbet =(

Har testat citron, ingefära, postafen, lergigan, papaya, mineralvatten, gurka, att äta innan jag kliver upp och äta med någon timmes mellanrum inget fungerar, jag fungerar inte jag mår dåligt av allt, till och med av mig själv, måste byta kläder flera gånger per dag för att jag tycker att det "luktar" tydligen så sitter det bara i mitt huvud för min man intygar gång på gång att jag luktar som vanligt och inte illa.

Kan inte göra något typ, usch så trött jag är på det här nu {#lang_emotions_cry}

har också ordination på en lergigan om dagen, fast jag har inte comp utan lergigan 25mg.

• Elsans
    VirrAnna skrev 2010-03-05 10:20:11 följande:
    Har styrkan 10mg/50mg/10mg antar att det är styrkan på de olika ämnena som finns i tabletten....
    Ok, det verkar vara den enda styrkan som finns. Ringer du din Dr så säger den säkert att du kan ta fler så eftersom den hjälper skulle jag göra det om jag var du. Jag åt somsagt tre. Annars finns ju akupunktur, en del MVC gör det. Min tex gjorde det men jag testade aldrig då jag inte tror på sånt men kanske värt att testa?
  • VirrAnna
    drömmaromsmått skrev 2010-03-05 10:27:24 följande:
    Jag känner mig rätt desperat jag med, har testat allt.Fram till igår kräktes jag första halvan av dagen, varje dag, igår började jag även kräkas på eftermiddagen/kvällen.Jag orkar inte med det här längre, mår illa konstant och har ingen möjlighet att vara sjuksriven heller för vi är redan för kort på jobbet =(Har testat citron, ingefära, postafen, lergigan, papaya, mineralvatten, gurka, att äta innan jag kliver upp och äta med någon timmes mellanrum inget fungerar, jag fungerar inte jag mår dåligt av allt, till och med av mig själv, måste byta kläder flera gånger per dag för att jag tycker att det "luktar" tydligen så sitter det bara i mitt huvud för min man intygar gång på gång att jag luktar som vanligt och inte illa.Kan inte göra något typ, usch så trött jag är på det här nu har också ordination på en lergigan om dagen, fast jag har inte comp utan lergigan 25mg.
    Usch jag lider med dig. Om du kräks så mycket finns der risk att du blir av med viktiga salter för kroppen så du bör gå till läkare och ta prover.

Jag har inte heller någon möjlighet att vara sjuksriven då jag pluggar och skriver mitt examensarbete som måste vara klart snart...men jag börjar inse att det nog inte kommer gå...
  • Parasitens mamma
    drömmaromsmått skrev 2010-03-05 10:27:24 följande:
    Jag orkar inte med det här längre, mår illa konstant och har ingen möjlighet att vara sjuksriven heller för vi är redan för kort på jobbet =(Har testat citron, ingefära, postafen, lergigan, papaya, mineralvatten, gurka, att äta innan jag kliver upp och äta med någon timmes mellanrum inget fungerar, jag fungerar inte jag mår dåligt av allt, till och med av mig själv, måste byta kläder flera gånger per dag för att jag tycker att det "luktar" tydligen så sitter det bara i mitt huvud för min man intygar gång på gång att jag luktar som vanligt och inte illa.
    Jag har haft det precis såhär både under första graviditeten och nu. Jag provade allt...postafen, åksjukeband, ingefära, citron, mineralvatten, lergigan comp, akupunktur, primperan, men inget hjälpte. Blev sjukskriven men kände pressen att arbeta, så jag arbetade först 75%, sen 50%, sen 25%. Mådde illa av alla lukter, kunde inte åka kollektivt, kunde inte äta mat, kunde inte vistas bland folk. Till sist gick det bara inte, utan läkaren "tvingade mig" till hel sjukskrivning för att helt enkelt häva den onda cirkeln med illamående, uppkasningar, viktnedgång och trötthet jag hamnat i.

Denna graviditeten har jag återigen kännt att jag borde arbeta men helt enkelt bestämt mig för att inte försätta mig i samma situation igen. Började direkt med Primperan istället för Lergigan Comp, fick 25 % sjukskrivning, som raskt övergick i hel sjukskrivning mars ut.

Mitt tips till dig som mår så illa. Ta hänsyn till dig själv och till barnets utveckling. Just nu kan du inte tänka på att ni är kort om folk på arbetet, det får arbetsgivaren försöka lösa på bästa möjliga sätt. Ring din läkare, hör om du kan få medicin alternativt höja dosen eller byta läkemedel och tänk över det där med sjukskrivning. Oftast går det fortare att komma igen om man får vila någon vecka istället för att pressa sig.

Lycka till!
  • Parasitens mamma
    VirrAnna skrev 2010-03-05 09:52:01 följande:
    Jag är helt desperat nu. Mitt illamående blir bara värre och värre och det har varit illa redan från början. Mår illa dygnet runt och kan egentligen bara ligga stilla. Jag har varit till läkaren och fått Lergigan comp och tar en tablett om dagen men det hjälper inte. Det hjälper med att ta bort det värsta en stund men efter ett par timmar är det tillbaka med full styrka igen.Vad ska jag ta mig till? Jag har inte kräkts för jag tvingar mig själv attt inte kräkas men jag kanske borde göra det? Tror ni det får mig att må bättre? ÄR lite rädd att om jag börjar kräkas kommer det inte gå att stoppa det sen...HJÄLP mig snälla!!
    Inte säkert att det hjälper att kräkas, men kan göra det.

Jag tycker du ska kontakta din BM/läkare och höra om du kan öka till fler tabletter per dag eller om du kan få byta läkemedel. Lergigan Comp funkar inte för alla, för mig gjorde det inte det. Det finns ett antal olika läkemedel man kan byta till om illamåendet består.

Lycka till!
  • mosan67

hej, jag äter lergigan com, men tycker bara den hjälper om jag ligger stilla. jag skulle rek sjukskrivning iaf ett tag. du kommer säkert att må bättre med mer vila!

• kar0liiinan
    VirrAnna skrev 2010-03-05 10:26:35 följande:
    Tar du också en tablett varje dag? Jag är GBP opererad och undrar om jag kanske inte tar upp tillräckligt av medicinen pga det...Ska till BM på måndag får väl försöka stå ut tills dess...så får jag kanske låta mig själv kräkas och hoppas att det blir bättre av det
    Ja en tablett varje dag men tror det står på burken att jag kan ta uppåt 4 varje dag men då blir jag så trött så tar en 05.00 varje morgon så funkar det helt okej visst finns det vissa dagar som jag mår skit och inte kommer upp ur sängen ändå eller om jag glömmer att ta en tablett är hela dagen körd men då är det bara inse att det är ingen idé att ens gå upp..Hoppas det blir bättre för dig!!
  • hejsvej

Kan bara informera om att det finns andra läkemedel om inte legrigan hjälper, så kontakta läkaren igen och berätta som det är. Jag jobbar på gyn där vi har hand om kvinnor med starkt graviditetsillamående, alltså de som får ligga inne. Så jag ville bara berätta att det inte är helt sällan man behöver testa flera olika läkemedel innan man hittar något som fungerar.

• VirrAnna

Jag ringde läkaren och hon tyckte att jag skulle prova att ta 1 tablett 2 gånger / dag så jag tog en nu ikväll och det har tagit bort det värsta, jag mår fortfarande illa men orkar iaf prata med sambon och sitta upp {#lang_emotions_cool} man får vara glad för det lilla ibland.

Nu hoppas jag att det ska bli bättre men har ett läkarbesök på onsdag nästa vecka för att utvärdera.

• Fleur

Tänk att jag visste inte att lergigan funkade mot illamående....har fått det mot ilningar/ krypningar i benen. inte konstigt att enda ttiden på dygnet jag INTE mår illa är ett tag efter jag krypit ner i sängen Foten i munnen

°?°?°? ღ♥ Jonathan 951012 ♥ღ♥ Isabelle 080103 ♥ღ?°?°?°
  • vicky24

hej jag vet presis hur du känner dig tar också lerigigan comp det enda som hjälpt mig tar tre tabletter om dagen för att daen ska funka borde gå för dig med lycka till :O=)

• Aliiyyahg

Jag med, har haft denna illamående ett tag nu, men d kan bero på dålig sömn, äter inte rätt osv.

Vill på stopp på de, för det funkar inte ens när jag ligger till i sängen.

Svar på tråden DESPERAT! Hjälp mot illamående