• Mallas

Otroligt spruträdd. Hur ska jag klara av det??

Jag har precis samma problem som du men hamnade i en situation där jag tvingades att ta ett beslut. BM tipsade om emla salva och att det "bara var att säga till" vid blodprovstagningen. När jag väl kom dit fick jag veta att den fick jag köpa själv och smeta på ca en timma innan blodprovstagningen. Detta var fredag em. Valet var att komma tillbaka på måndag morgon eller ta det på en gång utan bedövning. Mitt problem är egentligen inte rädslan för att göra ont utan att sticka in saker i kroppen. Jag bestämde mig för att det var mer värt att stå ut de 30 sek som det tog istället för att våndas hela helgen.

Nästa gång var när det var dags för blodprov i samband med KUB testet. Fortfarande kändes det mentalt lika jobbigt men jag hade maken med som höll mig i handen och jag vägrade fortfarande att titta på nålen. Vill inte se hur tjock eller lång den är så istället tittar jag åt ett helt annat håll.

Du får helt enkelt bestämma dig för att du kommer fixa det, för det kommer du göra! Jag vet inte om jag någonsin kommer tycka att det känns ok men nu vet jag att det går och att det är klart på väldigt kort tid.

Svar på tråden Otroligt spruträdd. Hur ska jag klara av det??