Otroligt spruträdd. Hur ska jag klara av det??
Jag har i stort sett hela livet lidit av en förlamande sprutfobi. När någon kom i närheten av mig med en nål exploderade jag (jag var överhuvudtaget inte medveten om vad jag gjorde, det blev bara svart och jag började slå vilt omkring mig). Under hela min första graviditet lyckades de inte ta ett enda blodprov på mig. Dagen efter förlossningen lyckades de dock ge mig en spruta (för att motverka de bekymmer som kan uppstå vid en andra graviditet om man själv är rh- och det första barnet rh+).
I samband med en sjukdom fick jag dock hjälp med min fobi och idag är jag går det att sticka mig. I början av terapin behövde de dock bl.a. fastställa min blodgrupp vilket normalt kräver stick i armen, men då jag inte var redo för det lyckades de faktiskt ta tillräckligt med blod ur fingret.
Om du känner att du inte klarar av att hantera din rädsla på egen hand råder jag dig att snarast möjligt se till att få terapi. Det går mycket snabbare än du tror och du kommer att vara över dina rädslor i god tid till förlossningen, vilket kan vara bra ifall du känner att du skulle vilja ha smärtlindring eller så.