Otroligt spruträdd. Hur ska jag klara av det??
Var också superrädd för sprutor innan jag väntade barn. Men fick snällt sluta upp med att vara rädd när jag fick en stor propp i ljumsken under graviditeten. Då togs det massa prover och det var prat om kontrastmedel-då höll jag på att gå i taket! Var sååå rädd! Men slapp det som tur var.. fick hålla handen under proverna och tittade bort när de gjorde det.
Sen fick jag reda på att jag skulle få ta injektioner i magen 2ggr/dag under resterande 16veckor av grav. för att tunna ut blodet. Och de sprutorna skulle jag få lära mig att ta själv! ojoj! Men det var bara att bita ihop och sen försvann rädslan efterhand-det var ju jag själv som tog sprutorna och kunde ta huur lång tid på mig som helst ibland. Men vad gjorde det?
Efter förlossningen var det dags att sluta med sprutorna-skönt tänkte jag. Men då kom nästa behandling-Warantabletter som innebär att man får gå och kolla med prover varje till varannan vecka till en början att det håller en bra nivå. Dessa tabletter åt jag i 2år. SEN var det äntligen slut med allt sådant!
Nu har det gått 4år sen jag slutade med waranet och nu är jag gravid igen. Kommer börja med sprutor i förebyggande syfte denna gång-kör igång om ca.4veckor.
Men nu är jag beredd och inte rädd!
Lycka till TS och alla andra som är rädda-det går att övervinna! Även om man blir "tvingad" att göra det eller inte!