• Marras

Inga av mina ägg blev befruktade.. =(

Ja, då var man hemma från Umeåkliniken igen..ledsen och tillbaks på ruta 1. Efter 4 intensiva dagar av förväntan och glädje! Åker man hem, lika "tom" som man kom.. Allt gick så bra! Min nedreglering, spturbehandling, allt såg fint ut och ÄP gick kanon! De fick ut 7 ägg, varav 4 inte var mogna? Mannens spermieprov var bra, de skulle få sköta det hela själv.. men inget av de 3 stackars mogna äggen befruktades. Läkaren ringer kl 17:30 på kvällen.. då kl var 17 så drog jag en lättnads suck att de inte hört av sej!.. men icke, jag hade fel.
    Självklart var man inställd på att så mkt kunde gå fel, men jag trodde iallafall att jag skulle få tillbaka embryot.. =/

Nu är det sommaruppehåll..
    Nästa ivf är till hösten då de även kommer göra isci, känns så oändligt långt borta..

Känns verkligen som "alla andra" iallafall får sina ägg befruktade
    Någon där ute i min situation?

Lyckan kommer.. lyckan går.

• Svar på tråden Inga av mina ägg blev befruktade.. =(
  • Vädur 78

Det hände oss våran första IVF, det är skit jobbigt när man gått igenom flera veckors behandling. Men det händer tyvärr ibland. Men nu vet  de ju att ni behöver ICSI även om det är segt att vänta.

kramar om!
    Milo♥ 20100502
  • kloink

Det hände oss två gånger på raken att inga ägg blev befruktade, trots ICSI bägge gångerna. Det kändes som världen skulle rasa, speciellt första gången när jag som du var helt oförberedd på att det skulle krångla i just DET steget i behandlingen.

Läkarna kunde inte riktigt förklara vad det berodde på men sade att det kunde vara dålig äggkvalitet eftersom det hänt flera gånger. Vi bestämde oss för att försöka en tredje gång och då blev 7 av 8 ägg befruktade och med så god kvalité att 6 kunde frysas in, så kanske hade vi bara otur de första två gångerna. Jag har gjort tre återföringar av de befruktade äggen och blev gravid i höstas men fick missfall. Nu är jag gravid igen i vecka 17 så ge inte upp !

• sandragren

stackars dig! förstår att inget känns "bra" att höra nu men jag håller mina tummar att det ska fungera bättre nästa gång.

• skånejag

Vi fick ut 13 fina på vårt första men inget blev befruktat. vi ska oxå får prova icsi nästa gång.

Så du är absolut inte ensam!
  • Lille Gris

Vi fick ut 17 ägg på vårt första äp (vet ej hur många som var befruktningsmogna den gången) och spermaprovet var perfekt. Morgonen efter väcktes vi av telefonen med det hemska beskedet att vi inte behövde komma dit nästa dag... Var precis som du inställd på att det kunde gå fel på så sätt att det kanske inte skulle fästa eller till och med missfall var jag helt förberedd på, men att inte ens få göra en insättning fanns inte på kartan. Snacka om magplask! Framför allt blev jag arg på läkaren för att vi hade pratat med honom innan om att göra icsi på åtminstone hälften om det skulle bli tillräckligt många ägg, men när dagen var där så tyckte han inte att det skulle behövas. Surt som f-n i efterhand att vi inte stod på oss och krävde det, men vad kan man göra?
    Varför det blev så för oss kunde de inte svara på. Spermierna hade hängt i skalet men inte tagit sig in, så kanske har jag lite för hårt skal på mina ägg eller så var spermierna bara pyttelite för klena för att orka ta sig igenom men ändå inte så klena att det syntes på provet. Eller allra troligast en kombination av båda.

Vi hamnade mitt i juluppehållet och fick vänta 3 månader på att göra nästa försök med icsi. Fick då ut 9 ägg, 8 mogna. 3 blev befruktade och delade sig till bra kvalitet så vi fick 1 tillbaka och 2 till frysen. Resultatet är numera en liten kille på 1,5 år och syskonförsök börjar växa fram i tanken.   Jag försöker se det som att det var meningen att vi skulle ha just honom, och han fanns ju inte med i första skörden.

Hoppas att nästa gång blir bättre för er också!

• Marras

Härligt att logga in på forumet och se det ni skrivit.. det är precis sånt jag behöver läsa / höra just nu.. =) Då menar jag såklart inte att jag glädjs åt att ni också vart i denna sits! Men att det för de flesta verkar ordna sej på det ena eller andra viset. Underbart att höra att ni äntligen fått era efterlängtade guldknoppar! =)

Ja, det var verkligen så oväntat och tårarna vill aldrig ta slut.. Jag är konstigt nog lika positivt inställd på att nästa gång då SKA vi bara lyckas! Allt verkar ju vara i sin ordning annars förutom att jag har stopp i bägge äggledare, fick höra att jag var en bra kandidat till just ivf.. och sen detta.

Det känns som jag är tillbaka på ruta ett nu, orkar inte se en gravid kvinna! Än mindre glädjas åt alla barnvagnar som exploderar omkring mej.. just när jag lärt mej leva med tanken på att alla andra är gravida.. att jag var okckså på väg, sååå nära.

Nu känner jag mej som en arg bitter j**la kärring igen!! =(

• Pimpinellan

7 IVF.er,5 ÄP och endast 2 ET säger väl allt? Visserligen har jag 2 ggr haft ett enda befruktat,men de har dött innan ET-dagen. Bara ta nya tag för er del. Annan metod och medicin och ICSI brukar hjälpa. Gjorde de korta på dig nu? Då är risken stor för omogna ägg så då passar långa bättre.

• Marras

Åh kära nån.. jag är ledsen för er skull Pimpinellan. Har de någon terori varför det inte vill sej? =/ Jag försöker tänka på alla dem där ute som verkligen inte KAn bli gravida.. att jag har stora förutsättningar för det. Men det är ju som så.. alltid någon som har det värre än en själv, och smärtan är ju personlig..
    Nä, jag antar att detta var långa metiden? Då jag sprayade i över en månad med Synarela?

Kramar till dej..

• AnnaK

vår 3:e ivf blev inget av mina ägg befruktade (14 st) konstigt iom att dom 2 första gångerna blev iallafall några befruktade...

så den behandlingen på 17 000:- gick rakt ner i sjön så att säga...
    det som är sååååå frustrerande är att vi inte fick något svar på varför dom inte blev berfuktade... allt såg bra ut, mogna ägg, bra spermieprov...

vår 4:e behandling gjorde vi ICSI, fick ut 15 ägg, varav 1 var omoget, 10 blev befruktade och 5 av toppkvalitet...

ska ni försöka med ICSI nästa gång?

var det ert första försök?

ps. du är inte ensam om att känna dig som en arg bitter j**la kärring

MEN... nästa gång är det din tur att bli gravid

• Pimpinellan
    Marras skrev 2010-05-23 21:56:35 följande:
    Åh kära nån.. jag är ledsen för er skull Pimpinellan. Har de någon terori varför det inte vill sej? =/ Jag försöker tänka på alla dem där ute som verkligen inte KAn bli gravida.. att jag har stora förutsättningar för det. Men det är ju som så.. alltid någon som har det värre än en själv, och smärtan är ju personlig.. Nä, jag antar att detta var långa metiden? Då jag sprayade i över en månad med Synarela? Kramar till dej..
    Nej,det finns ingen bra teori eftersom jag varit spontant gravid också ett par gånger så jag lyckas bättre hemma än med IVF! Förutom den enda IVF som gick superbra. Får dock alltid missfall.

Sprayar man är det långa metoden. Lite ovanligt med omogna ägg då-du kanske hade fel dos? Plockades för tidigt?
    Kram själv!
  • Mariii80

Hej.va trist höra????vi var i umeå rätt nyligt åxå,hade bara 3 och alla var tomma,vi har nu fått en ny behandling,nedreglering med suprecur och fostimon och menopur.ja har trötta äggstockar och det har läkaren meddelat.men vi ville ge det en chans till.någon som vart med om samma men sen fått ut ägg?

• Mariii80

Hej.va trist höra????vi var i umeå rätt nyligt åxå,hade bara 3 och alla var tomma,vi har nu fått en ny behandling,nedreglering med suprecur och fostimon och menopur.ja har trötta äggstockar och det har läkaren meddelat.men vi ville ge det en chans till.någon som vart med om samma men sen fått ut ägg?

Svar på tråden Inga av mina ägg blev befruktade.. =(