• Lille Gris

Inga av mina ägg blev befruktade.. =(

Vi fick ut 17 ägg på vårt första äp (vet ej hur många som var befruktningsmogna den gången) och spermaprovet var perfekt. Morgonen efter väcktes vi av telefonen med det hemska beskedet att vi inte behövde komma dit nästa dag... Var precis som du inställd på att det kunde gå fel på så sätt att det kanske inte skulle fästa eller till och med missfall var jag helt förberedd på, men att inte ens få göra en insättning fanns inte på kartan. Snacka om magplask! Framför allt blev jag arg på läkaren för att vi hade pratat med honom innan om att göra icsi på åtminstone hälften om det skulle bli tillräckligt många ägg, men när dagen var där så tyckte han inte att det skulle behövas. Surt som f-n i efterhand att vi inte stod på oss och krävde det, men vad kan man göra?
    Varför det blev så för oss kunde de inte svara på. Spermierna hade hängt i skalet men inte tagit sig in, så kanske har jag lite för hårt skal på mina ägg eller så var spermierna bara pyttelite för klena för att orka ta sig igenom men ändå inte så klena att det syntes på provet. Eller allra troligast en kombination av båda.

Vi hamnade mitt i juluppehållet och fick vänta 3 månader på att göra nästa försök med icsi. Fick då ut 9 ägg, 8 mogna. 3 blev befruktade och delade sig till bra kvalitet så vi fick 1 tillbaka och 2 till frysen. Resultatet är numera en liten kille på 1,5 år och syskonförsök börjar växa fram i tanken.   Jag försöker se det som att det var meningen att vi skulle ha just honom, och han fanns ju inte med i första skörden.

Hoppas att nästa gång blir bättre för er också!

Svar på tråden Inga av mina ägg blev befruktade.. =(