• Anonym

Kille - behöver hjälp från någon som har gjort abort!!!

Hej!

Jag och min tjej gjorde abort runt denna vecka snart ett par år sedan. Min tjej påstår alltid att jag har förträngt händelsen och att jag inte pratar så mycket om den aborten. Dvs. att jag inte delar hennes sorg.

Jag vill gärna visa henne nu på årsdagen att jag delar hennes smärta och visa att jag oxå har blivit illa berörd av aborten.

Är det någon som har råd lr förslag på hur jag skall gå tillväga? Om du hade gjort abort, vad skulle du vilja göra lr höra från din kille på årsdagen av aborten?

Tack för att ni delar med er.

• Svar på tråden Kille - behöver hjälp från någon som har gjort abort!!!
  • Anonym

Jag skulle inte vilja att min kille uppmärksammar abortdagen på något sätt alls faktiskt.
    Nästa gång hon tar upp ämnet så räcker det med att säga det du skrev här, att du delar hennes smärta och blivit illa berörd av aborten du också.  Men alla hanterar och upplever en abort olika, om du bortser från henne, hur mår du själv? Är aborten något du mår dåligt av idag?   Hur som helst så kanske hon borde gå och prata med någon om hon fortfarande inte kommit över den, att efter ett år älta den själv eller  tillsammans med dig är ingen bra idé, hon måste gå vidare.
    Själv har jag inte sörjt min abort, och det har nog inte min dåvarande kille heller gjort. Vi har knappt talat om aborten efter att den var gjord.

• Anonym

Årsdagen menade jag.  Själv minns jag inte alls vilket datum jag gjorde abort, bara vilken månad. Inget jag lagt på minnet.

• Anonym

Jag får kännslan av att både TS och hans flickvän är ganska unga?

Säga typ
     "de har gått ett år nu och om du fortfarande tänker mycket på de kanske vi borde gå och prata med någon?"

Då vet hon att du minns de och hon värkar ju behöva prata med någon om de!

• Anonym

Vi båda är i övre ungdomsåren. Jag mår dåligt av aborten. Dock är jag en sådan person som lätt förtränger saker och ting.

Det viktiga för min tjej så som jag förstår det är att hon vill att vi pratar om händelsen så att hon skall kunna lägga sig bakom det och gå vidare med sitt liv. Alla bearbetar sådana här händelser olika och jag tror att min tjej vill bara ventilera hennes känslor.

När jag inte pratar om aborten så känner hon sig ensam. Dvs. att allt hon gick igenom har hon för sig själv.

Tack för alla synpunkterna och råden. Uppskattar det vekligen.

• Anonym (sk)

Du sa att ni gjort aborten för "snart ett par år sen"...
    Jag har själv genomgått en abort och jag ville då rakt inte bli varken påmind eller ventilera den flera år efter.

Ser ju bara ut som din flickvän använder den händelsen för o försöka få mer uppmärksamhet av dig.
    Be henne och lägga det bakom sig så ni kan gå vidare istället mot en ljusare framtid.

• LyckligtSlut
    Anonym skrev 2010-06-07 00:36:41 följande:
    Vi båda är i övre ungdomsåren. Jag mår dåligt av aborten. Dock är jag en sådan person som lätt förtränger saker och ting.

Det viktiga för min tjej så som jag förstår det är att hon vill att vi pratar om händelsen så att hon skall kunna lägga sig bakom det och gå vidare med sitt liv. Alla bearbetar sådana här händelser olika och jag tror att min tjej vill bara ventilera hennes känslor.

När jag inte pratar om aborten så känner hon sig ensam. Dvs. att allt hon gick igenom har hon för sig själv.

Tack för alla synpunkterna och råden. Uppskattar det vekligen.
    Tycker folk är väldigt okänsliga som säger att det är så lätt att bara lägga det bakom sig och hon ska skärpa sig. De som kanske gör abort och råkar ångra sig eller mår dåligt av det, för dem är det inte som ingenting. Är inte som att fila naglarna för alla.

Jag tycker att du är snäll som bryr dig om hennes känslor, men ni måste försöka sluta vara ledsna över detta eller ja, hantera det bättre. Kanske via någon kurator om ni är unga kanske finns i skolan?

Tycker att du ändå ska säga till henne att för att du inte pratar om det så betyder det inte att det inte var jobbigt för dig. Det känns bättre för dig om du inte pratar om jobbiga saker. Alla är olika. Så på det sättet ska hon skärpa sig. Du mår dåligt av att prata om det och jag tycker du kanske bör gå med henne till kurator och där också säga att du mår dåligt av att prata om det men att hon kan prata med kurator om hur det känns.

Låt inte henne köra över dig med hur hon tycker att det är rätt att bearbeta det.
  • Anonym
    idiblon yes skrev 2010-06-06 10:44:31 följande:
    Öh, hon behöver nog växa upp och sluta bete sig som en omogen martyrflickunge som vill ha nån underlig bekräftelse från dig.
    AMEN!

eller uttrycket WORD fungerar det med :)
  • Rödaskor

Hon borde väl gå till en kurator och prata, det finns på UM. En abort är det väl meningen att man ska lägga det bakom sig. Man ville ju inte ha det. Känns skit skumt att hon vill eller ni vill ha en årsdag.

Sen jag och min kille gjorde abort har vi inte nämnt det. Det finns ingen anledning att prata om det. Det handlar inte om förnekelse, vi ångrar oss inte och känner ingen sorg.

• Anonym

För mig tog det lite drygt ett år innan jag slutade tänka dagligen på aborten. Nu finns tankarna där bara i bland, men detta är något som kommer finnas med mej hela livet. Det är precis som att mitt liv har blivit indelat i två delar. Innan abort, och efter abort.

Tycker det är väldigt omtänksamt av dej att vilja göra något för henne.
    Du verkar vara en av de få killar som inser att en abort inte är en skitsak.
    Stort grattis till din tjej som har en pärla till pojkvän!

Hursom, köp, alternativt låna denna bok på bibblan som nån rekomenderade tidigare i forumet. "En tid för läkedom" heter den. Läs den gärna själv också. Du vet förmodligen hur man googlar.

MVH

• Anonym

Jag tror din tjej skulle behöva gå och prata med någon.
    Jag gjorde en abort i mina ungdomsdagar och höll på att dö på kuppen. Jag fick prata med en kurator efteråt tills jag inte kände att jag behövde prata mer. Det var skönt att prata med någon utsomstående som bara lyssnade.
    En abort är ingen lättvindig sak för alla utan det kan göra hål i ens hjärta som tar år att läka, så var det för mig. Jag gick också och fokuserade på abort datumet och när BF var osv.
    Jag tror det bästa du kan göra är att säga att du vill att ni ska gå och prata med någon och lägga allt bakom er för det är det allra bästa.

• Anonym

jag har gjort 3 aborter,  en för 7 år sedan precis va beräknat då till slutet på november (köpte mig en kattunge då "för att tänka på något annat" och katten köpte jag precis när bf va för att ha något att ta hand om typ..
    Andra arboten va för 1 år sedan i ferruari precis på samma dag som jag förlorade ett barn tidigare och de datumet kommer alltid vara extra specielt just för de förlorade, men känns skumt att ha dom datumen på samma dag :s
    sista aborten va nu i år och den har jag inte hunnit bearbeta alls ännu.. de tar tid!

Köp en kattunge till din tjej hon kan pyssla och ta lite ansvar för, eller en hund och låna absolut den där boken "en tid för läkedom"

• Anonym (gw)
    Anonym skrev 2010-06-07 21:04:04 följande:
    jag har gjort 3 aborter,  en för 7 år sedan precis va beräknat då till slutet på november (köpte mig en kattunge då "för att tänka på något annat" och katten köpte jag precis när bf va för att ha något att ta hand om typ..
    Andra arboten va för 1 år sedan i ferruari precis på samma dag som jag förlorade ett barn tidigare och de datumet kommer alltid vara extra specielt just för de förlorade, men känns skumt att ha dom datumen på samma dag :s
    sista aborten va nu i år och den har jag inte hunnit bearbeta alls ännu.. de tar tid!

Köp en kattunge till din tjej hon kan pyssla och ta lite ansvar för, eller en hund och låna absolut den där boken "en tid för läkedom"
    Varför har du gjort aborterna då?
  • robel

min flickvän gjörde två gånger mo min vilja. .första gånger det gör mig smärtsam hon brukar säga det e min kropp .jag mår dåligt .väldigt smärtsam .hjäp mig om ni har råd. jag älskar mycket barn i mitt liv men mina dröm e borta.

Svar på tråden Kille - behöver hjälp från någon som har gjort abort!!!