Anonym skrev 2010-06-07 00:36:41 följande:
Vi båda är i övre ungdomsåren. Jag mår dåligt av aborten. Dock är jag en sådan person som lätt förtränger saker och ting.
Det viktiga för min tjej så som jag förstår det är att hon vill att vi pratar om händelsen så att hon skall kunna lägga sig bakom det och gå vidare med sitt liv. Alla bearbetar sådana här händelser olika och jag tror att min tjej vill bara ventilera hennes känslor.
När jag inte pratar om aborten så känner hon sig ensam. Dvs. att allt hon gick igenom har hon för sig själv.
Tack för alla synpunkterna och råden. Uppskattar det vekligen.
Tycker folk är väldigt okänsliga som säger att det är så lätt att bara lägga det bakom sig och hon ska skärpa sig. De som kanske gör abort och råkar ångra sig eller mår dåligt av det, för dem är det inte som ingenting. Är inte som att fila naglarna för alla.
Jag tycker att du är snäll som bryr dig om hennes känslor, men ni måste försöka sluta vara ledsna över detta eller ja, hantera det bättre. Kanske via någon kurator om ni är unga kanske finns i skolan?
Tycker att du ändå ska säga till henne att för att du inte pratar om det så betyder det inte att det inte var jobbigt för dig. Det känns bättre för dig om du inte pratar om jobbiga saker. Alla är olika. Så på det sättet ska hon skärpa sig. Du mår dåligt av att prata om det och jag tycker du kanske bör gå med henne till kurator och där också säga att du mår dåligt av att prata om det men att hon kan prata med kurator om hur det känns.
Låt inte henne köra över dig med hur hon tycker att det är rätt att bearbeta det.