• Sun74

Ruvardag 17

Hej!
    Jag är på ruvardag 17 med testdag imorgon på dag 18. Ingen mens eller blödning ännu. Anledningen till att jag inte vågar hoppas är att jag tjuvtestade negativt RD13. Är det någon som varit i liknande situation?
    Detta är min andra IVF (ET sist, nu FET). Förra gången började mensen lite grann på RD15 och mer ordentligt RD16. Usch, det här är ju värsta psykiska terrorn!
    Jag har haft "mensvärk" till och från under hela ruvartiden. Lite ömma bröstvårtor, men inte i själva brösten. De senaste dagarna har det tillkommit illamående från och till under dagen. Ska jag våga hoppas?? Den enda skillnaden från förra gången är att det är FET i stället för ET och att jag förutom 2 progesteron vagitorier/dag även tar 3 tabletter Femanest (östrogentabletter) per dag.

• Svar på tråden Ruvardag 17
  • Sun74

Tack för input och uppmuntrande ord!

Pippilott - det verkar helt enkelt vara olika från klinik till klinik. Jag kan inte svara på varför jag tar tre hormontabletter utöver 2 vagitorier. Dessutom - ifall det skulle bli positivt så ska jag fortsätta med allt detta till v.12! Det kan jag i och för sig stå ut med om det skulle bli positivt...

Jag har läst några exempel på personer som testar negativt på TD och ändå inte fått mens, men jag har inte läst så många exempel när man har TD på ruvardag 18. Om mensen inte kommit tänker jag testa imorgon kväll, fredag. Jag tänker att kroppen kanske vill att jag ska stå ut hela arbetsveckan utan ovälkommen mens, så får jag ta itu med det under helgen...alternativt ta itu med ett positivt resultat

Gwendylin: Är du fortfarande gravid? På tredje försöket?

• Sun74

Kanske ska tillägga att jag har PCO-S och problem med ägglossning på naturlig väg, vilket kan vara anledningen till extra hormondoser.

• Sun74
    Lilli77 skrev 2010-06-10 18:58:40 följande:
    Sun, hoppas verkligen pa ett fin fint plus till dig imorgon!!  

Ville bara "varna" att de gangerna jag tagit östrogentabletter sa har jag aldrig fatt mens förrän jag slutat med dom.  Sa din läkare nagot om det? Jag tog i och för sig inte samma tabletter som dig sa det kanske inte alls är samma! Hoppas det!
    Tack för uppmuntran! Men det kan alltså vara pga östrogenet som mensen inte kommer...hm... bara vänta och se alltså. Hur har det gått för dig?
  • Sun74

Lilli77: Jag tycker det är bra att höra andras erfarenheter oavsett om de talar till min fördel eller nackdel! Hur många försök har ni gjort?

Jag förstod också att Femanest skulle hjälpa till att bygga upp slemhinnan och det funkade bra inför insättningen. Och ja, läkaren nämnde att det inte är helt säkert att jag får mens före testdag. Därför blir det ju extra nervpirrande! Hade nästan föredragit att mensen kom lite tidigare om det ändå är negativt. Visst finns det lite hopp, men när man är inne i den här svängen så är man så van vid besvikelser, så jag förväntar mig inte så mycket, men hoppas förstås.

• Sun74
    pippilott skrev 2010-06-10 19:12:13 följande:
    Jag har också det! Sister in crime!! Men jag fick inget extra---hmm, kanske om det inte funkar den här gången, att jag får mer nästa rond? är det här ditt första IVF?
    Det är min andra IVF. Första gången tog jag bara vagitorier 2 per/dag, fast då var det ju ET nu FET, därav östrogentabletterna tror jag.  

Man får försöka lita på att läkarna vet vad de gör, men visst kan det kännas osäkert när kliniker gör så olika! Var befinner du dig i behandlingen? Har du gjort flera behandlingar? Innan dessa två IVF gjorde jag 7 hormonbehandlingar (först med tablett Pergotime, sen med sprutor Puregon) i hopp om att få igång ägglossning och fixa det utan IVF. Några ggr fick jag ägglossning, men det blev inget ändå, därefter blev det IVF. Positivt i eländet är att jag har hört att PCO:are ofta har fina ägg, en stor äggreserv och ägg längre upp i åldrarna (statistiskt sett alltså, det är förstås individuellt)!
  • Sun74

Lilli77: Åh vad jag hoppas att det ska gå bra när ni försökt så många gånger. Att du i alla fall har blivit gravid en gång bådar gott som jag förstått det, då kan du bli gravid, även om det förstås var tråkigt att höra att det blev missfall.

Hur kommer det sig att ni satt in två embryon? Jag skulle gärna göra det (jag är tvilling själv, så det känns helt naturligt!), men jag förstår att det inte är rutin, utan att det krävs särskilda skäl. Eller det kanske också varierar från klinik till klinik. Om det här inte lyckas har jag två embryon kvar i frysen och jag skulle gärna sätta in båda två om jag fick! Men först hoppas jag förstås på morgondagen. Tack för stödet!

• Sun74

Helenas83: Vad roligt att det gick så bra för dig! Det är uppmuntrande varje gång någon lyckas genom IVF. Och att du testade plus på dag 15 betyder väl att alla inte visar plus så tidigt, vilket bådar gott för mig, men vi får se!

Lilli77: Det är klart jag inte var ironisk, jag tyckte det du skrev var uppmuntrande! Vilket land bor du i? Vad gäller med priser och sånt eller får du genom sjukvården?

Pippilott: Då hoppas jag ni lyckas på första försöket, vissa gör faktiskt det!! Fy vad trist att höra om en läkare som drar ut så på tiden.  Varje månad känns ju viktig. Jag är själv ganska sur på min klinik som är privat i Stockholm och som tog över ett år på sig att skicka remiss till landstingsfinansierat IVF på Huddinge. Först när vi hållt på och harva i över ett år så skrev de remissen, och då är det över 1½ års kö på Huddinge! Fatta att man blir förbannad. Om de skickat remissen direkt  hade vi varit framme i kön den här sommaren, nu är vi framme hösten 2011! Vi har alltså betalat ett IVF själva hittills plus en FET. Vi har två kvar i frysen, så jag antar att vi tar dem om detta inte lyckas nu. Sen får vi se. Går du privat eller via landsting? Lycka till i alla fall!

• Sun74

Lilli77: Tyvärr testade jag negativt idag. Usch, vad tungt det känns. Jobbigt också att mensen inte har kommit, man blir lite lurad helt klart. Det är ändå RD18. Orkar inte tänka på hur jag ska gå vidare just nu, kanske ny FET framåt augusti. Först ska jag ta helgen till att bara försöka återhämta mig. Önskar dig ett stort lycka till i din behandling!!

• Sun74

Pippilott: Ja, tyvärr var det TD. Jättetack för dina fina ord, det värmer!! Jag hoppas det lyckas för dig denna gång, jag håller tummarna!

Svar på tråden Ruvardag 17