• Sun74

Ruvardag 17

Hej!
    Jag är på ruvardag 17 med testdag imorgon på dag 18. Ingen mens eller blödning ännu. Anledningen till att jag inte vågar hoppas är att jag tjuvtestade negativt RD13. Är det någon som varit i liknande situation?
    Detta är min andra IVF (ET sist, nu FET). Förra gången började mensen lite grann på RD15 och mer ordentligt RD16. Usch, det här är ju värsta psykiska terrorn!
    Jag har haft "mensvärk" till och från under hela ruvartiden. Lite ömma bröstvårtor, men inte i själva brösten. De senaste dagarna har det tillkommit illamående från och till under dagen. Ska jag våga hoppas?? Den enda skillnaden från förra gången är att det är FET i stället för ET och att jag förutom 2 progesteron vagitorier/dag även tar 3 tabletter Femanest (östrogentabletter) per dag.

• Svar på tråden Ruvardag 17
  • Lilli77

Sun, hoppas verkligen pa ett fin fint plus till dig imorgon!!  

Ville bara "varna" att de gangerna jag tagit östrogentabletter sa har jag aldrig fatt mens förrän jag slutat med dom.  Sa din läkare nagot om det? Jag tog i och för sig inte samma tabletter som dig sa det kanske inte alls är samma! Hoppas det!

• Sun74

Kanske ska tillägga att jag har PCO-S och problem med ägglossning på naturlig väg, vilket kan vara anledningen till extra hormondoser.

• pippilott

håller tummarna för dig Sun!! Hoppas verkligen du får ett stort j-.. pluss!Drömmer som jag skrev, så verkar det ju troligt!!!

• Sun74
    Lilli77 skrev 2010-06-10 18:58:40 följande:
    Sun, hoppas verkligen pa ett fin fint plus till dig imorgon!!  

Ville bara "varna" att de gangerna jag tagit östrogentabletter sa har jag aldrig fatt mens förrän jag slutat med dom.  Sa din läkare nagot om det? Jag tog i och för sig inte samma tabletter som dig sa det kanske inte alls är samma! Hoppas det!
    Tack för uppmuntran! Men det kan alltså vara pga östrogenet som mensen inte kommer...hm... bara vänta och se alltså. Hur har det gått för dig?
  • Lilli77

För mig har det varit sa, om jag förstar det hela rätt sa hjälper det ju till att bygga upp slemhinnan.

Du fragade vad vi trodde och berättade vad för medecin du tog och därför berättar jag om min erfarenhet. Jag hoppas ju sa klart för dig och att du inte far samma erfarenhet! Självklart sa behöver ju inte det betyda samma för dig, och det hoppas jag att det inte gör. Vi försöker fortfarande, nu första gangen utan just östrogentabletter sa jag vet inte om jag ska förvänta mig mens eller inte.

• pippilott
    Sun74 skrev 2010-06-10 19:00:51 följande:
    Kanske ska tillägga att jag har PCO-S och problem med ägglossning på naturlig väg, vilket kan vara anledningen till extra hormondoser.
    Jag har också det! Sister in crime!! Men jag fick inget extra---hmm, kanske om det inte funkar den här gången, att jag får mer nästa rond? är det här ditt första IVF?
  • Sun74

Lilli77: Jag tycker det är bra att höra andras erfarenheter oavsett om de talar till min fördel eller nackdel! Hur många försök har ni gjort?

Jag förstod också att Femanest skulle hjälpa till att bygga upp slemhinnan och det funkade bra inför insättningen. Och ja, läkaren nämnde att det inte är helt säkert att jag får mens före testdag. Därför blir det ju extra nervpirrande! Hade nästan föredragit att mensen kom lite tidigare om det ändå är negativt. Visst finns det lite hopp, men när man är inne i den här svängen så är man så van vid besvikelser, så jag förväntar mig inte så mycket, men hoppas förstås.

• Sun74
    pippilott skrev 2010-06-10 19:12:13 följande:
    Jag har också det! Sister in crime!! Men jag fick inget extra---hmm, kanske om det inte funkar den här gången, att jag får mer nästa rond? är det här ditt första IVF?
    Det är min andra IVF. Första gången tog jag bara vagitorier 2 per/dag, fast då var det ju ET nu FET, därav östrogentabletterna tror jag.  

Man får försöka lita på att läkarna vet vad de gör, men visst kan det kännas osäkert när kliniker gör så olika! Var befinner du dig i behandlingen? Har du gjort flera behandlingar? Innan dessa två IVF gjorde jag 7 hormonbehandlingar (först med tablett Pergotime, sen med sprutor Puregon) i hopp om att få igång ägglossning och fixa det utan IVF. Några ggr fick jag ägglossning, men det blev inget ändå, därefter blev det IVF. Positivt i eländet är att jag har hört att PCO:are ofta har fina ägg, en stor äggreserv och ägg längre upp i åldrarna (statistiskt sett alltså, det är förstås individuellt)!
  • Lilli77

Sun, det klart att det finns hopp!!!! Den enda gangen jag har plussat sa gjorde jag det jättesent, tror att det var RD 14 eller sa. Sa hoppet far du inte ge upp! Jag minns att jag var himla besviken efter IVF 1 att min läkare inte nämnt att mensen troligen skulle utebli.. Kände mig lite lurad.

Ja vi har försökt en massa sa det är inte sa upplyftande läsning tyvärr. 2 IVF, 3 FET. Efter IVF 2 fick jag missfall i vecka 7. Nu har jag precis fatt tva tillbaks efter IVF 3 och har tva langa veckor framför mig .

Hoppas pa goda nyheter imorgon!

• Sun74

Lilli77: Åh vad jag hoppas att det ska gå bra när ni försökt så många gånger. Att du i alla fall har blivit gravid en gång bådar gott som jag förstått det, då kan du bli gravid, även om det förstås var tråkigt att höra att det blev missfall.

Hur kommer det sig att ni satt in två embryon? Jag skulle gärna göra det (jag är tvilling själv, så det känns helt naturligt!), men jag förstår att det inte är rutin, utan att det krävs särskilda skäl. Eller det kanske också varierar från klinik till klinik. Om det här inte lyckas har jag två embryon kvar i frysen och jag skulle gärna sätta in båda två om jag fick! Men först hoppas jag förstås på morgondagen. Tack för stödet!

Svar på tråden Ruvardag 17