• blaise

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej allihopa.

Vill bara berätta att det inte alls är omöjligt med IVF vid 40.

Jag och sambon gjorde en utredning i Helsingborg förra sommaren. Fick till svar att sambons simmare inte hade någon bra kvalité alls och att det var dåliga antal + att mitt FSH värde var 18 - vilket är ganska så högt. Superminimal chans på naturlig väg alltså. Har under alla år vi varit ihop - 15 år, lyckats få ett missfall trots att vi aldrig skyddade oss. Snacka om dåliga odds.

Ringde till Cura mottagningen i Malmö men de ville inte ens träffa oss för att mitt FSH värde var så högt så med var meningslös att ens försöka med ett IVF. Jaha - hur kul var det. Ringde i alla fall till Öresundskliniken och frågade dem. De tyckte att jag skulle skicka ner min journal för att deras läkare skulle ta sig en titt och till vår förvåning så tyckte de att, visst kan ni ha chans med IVF och ICSI.

Jag fick göra korta metoden med Puregonsprutor. Började ganska högt med 325ml - inte så bra tillväxt på äggblåsorna, så jag fick öka till max på sprutan - tror det var 425ml. Det blev i alla fall lite bättre tillväxt. Plockades på 6 ägg varav 4 blev befruktade och två var av bra kvalité så de sattes tillbaka. De andra två var inte tillräckligt bra för att frysas.

Allt har fungerat ypperligt med sprutandet och enda biverkningen som jag kände av var att magen svullnade upp och det blev nog 2 extra kilo på vågen.

Slutresultatet blir en liten kille som föds med planerat kejsarsnitt på onsdagen den 11/8.

Så inget är hopplöst, utan se till att prova så mycket och så länge som ni kan - för mig fungerade det ju konstigt nog på första försöket, trots de dåliga oddsen.

Lycka till alla.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?