• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • linköping68

Hej
    Är snart 42 och har precis gått igenom vår första IVF. Har en liten tös sen innan (på "naturlig" väg), men våra försök till syskon har misslyckats. Så då satsade vi på IVF. 
    Sprayade, Synarela, i nästan 3 veckor och sprutor, Menopur, i 2 veckor. Fick tyvärr bara ut 1 ägg vid äggplock, men det lilla kämpade och blev befruktat och tillbakasatt den 7/6. Kände av massor under både sprayning och sprutor, men det går över sen när man blir gravid

Chanserna för oss lite äldre är väl sisådär. Sen är det säkert även mycket individuellt hur äggstockar och annat fungerar. Man kan ju faktiskt ha en kroppslig ålder som inte överenstämmer med årtalet man är född. Tyvärr är det även lite högre risk för missbildningar, missfall etc. MEN det är ändå värt det anser jag.

Jag tycker att det har varit stormigt känslomässigt med nedregleringen och sen ågångsättandet igen. Sen att man inte vet hur många ägg det blir, om de befruktas och om det tar sig inne i livmodern. Lite av hela havet stormar. Och nu är det fortfarnade lite så, när man går och väntar på att få testa sig och se om det blev något eller inte. Fast även om jag tycker att det är jobbigt med överflödet av hormoner, humörsvängningar etc så skulle jag absolut göra om det igen och det behövs.

Ja, så är det för mig. Hoppas att det går bra er och IVF. Kram 

• Inanna Li

Hej!

Fyller 42 i september och har precis misslyckats med min första IVF/ICSI. Jag gjorde korta protokollet, sprutor i 10 dagar. Jag fick ett superbra resultat, 13 av 15 ägg befruktade, alla normalt befruktade. Fick två toppembryon insatta men det tog sig inte. Fick mens på ruvardag 12, dag 29 i min cykel som vanligt. Känns oförklarligt och sorgligt men pga min ålder trots bra värden kan jag ändå inte få mer än 20-25 % chans per försök med två embryon. Jag har också en polyp i livmodern som jag ev ska ta bort om det är den som kan ha hindrat implantationen. Har nu 3 sexdagarsodlade blastocyster i frysen som jag hoppas på. Ska träffa min läkare om två veckor och planera för FET i augusti.

Ångrar mig så att jag inte började tidigare om det nu är så att det är den förbaskade åldern som är det största hindret i alla fall!

Kram till er andra runt 40 som försöker. Jag ska hålla alla tummar för er också!

• linköping68
    Inanna Li skrev 2010-06-16 10:32:07 följande:
    Hej!

Fyller 42 i september och har precis misslyckats med min första IVF/ICSI. Jag gjorde korta protokollet, sprutor i 10 dagar. Jag fick ett superbra resultat, 13 av 15 ägg befruktade, alla normalt befruktade. Fick två toppembryon insatta men det tog sig inte. Fick mens på ruvardag 12, dag 29 i min cykel som vanligt. Känns oförklarligt och sorgligt men pga min ålder trots bra värden kan jag ändå inte få mer än 20-25 % chans per försök med två embryon. Jag har också en polyp i livmodern som jag ev ska ta bort om det är den som kan ha hindrat implantationen. Har nu 3 sexdagarsodlade blastocyster i frysen som jag hoppas på. Ska träffa min läkare om två veckor och planera för FET i augusti.

Ångrar mig så att jag inte började tidigare om det nu är så att det är den förbaskade åldern som är det största hindret i alla fall!

Kram till er andra runt 40 som försöker. Jag ska hålla alla tummar för er också!
    Vad synd att det inte tog sig för dig
    Hoppas att det går bra för dig vid FET!
    Vilken medicin fick du för att få så många ägg?

Förtydligar att jag inte vet om jag är gravid nu, utan menade att när man blir det spelar det ingen roll vad man gått igenom..... Glädjen tar över allt.

Kram,kram
  • turlid70

Tack för era inlägg tjejer. Tryggt att veta att man inte är ensam där ute.

Det är väl snart testdags för dig Linköping? Hoppas att du får ett vackert Plus och jag holler tummarna för dig. Otroligt spännande berätta gärna hur det går!

Inanna, beklagar värkligen att det inte gick vägen förra gången Rynkar på näsan. Men du har ju 3 hela FET försök till.  Det är ju super spännande. Hoppas, hoppas att det går bättre nästa gång. Häng gärna kvar i tråden så följs vi åt!

Själv väntar jag på min näst sista mens innan jag påbörjar min första behandling ca den 4/8. Just nu krånglar mensen, räknade med att den skulle komma senast igår, men hoppas att den kommer överhuvudtaget så snart som möjligt. Har haft ganska stressigt på siståne. Tacksam för tips att skynda på mensen Glad

• Inanna Li
    linköping68 skrev 2010-06-16 12:41:18 följande:
    Vad synd att det inte tog sig för dig
    Hoppas att det går bra för dig vid FET!
    Vilken medicin fick du för att få så många ägg?

Förtydligar att jag inte vet om jag är gravid nu, utan menade att när man blir det spelar det ingen roll vad man gått igenom..... Glädjen tar över allt.

Kram,kram
    linköping 68 -
    Hoppas du får ett plus snart! Många lyckas på första försöket! Jag fick 225 IE Gonal-F. Det var en lagom dos och jag behövde inte ändra under behandlingen. Dock blev magen väldigt svullen av alla blåsor som växte.

turlid70
    Klart vi ska följas åt!
  • anirac1

Nu går jag inte i "väntans" tider MEN vill berätta min historia jag var 36( 1år sen) å hade gjort 6 IVF innan som misslyckades & nu skulle jag få ett ABSOLUT sista försök med ett donerat ägg. Pga dvs "problem" så var min el vår chans att bli gravid ca 15-20% =( Men när jag fick ägget så fråga jag läkare halvt om halvt på skoj hur stor chansen var att det tog sej =/ Å han svara 100%. JO TJENA tänkte jag MEN 10dagar efter insättning visade stickan TYDLIGT +. Å idag sitter jag här med min snart 6mån bebbe. Än idag småler jag åt han "garanti" För han fick ju RÄTT =D
    Önskar er alla som kämpar på ett + inom kort.
    KRAM!!!!

• turlid70

Tack för en glad historia Anirac. Ska överväga med donerat ägg om vi inte lyckas med vår IVF i augusti/septermber.

Min mens har kommit! Är så glad (det är nog första gången någon är glad över sin mens Skrattande), kroppen sköter sig alltså. Det var nog önsketänkande att mensen skulle komma tidigare. Idag är det exakt dag 28 från förra gången, så att inga konstigheter med det. Det var nog min PMS som spökade i ca 10 dagar, brrrrrrrrrrr, vad jobbigt, men nu så är vi på banan igen.

Spaystart 4/8 håller så länge!

Ha en bra dag allihopa! Tusen kramar alla kämpare!

• oceanney

Är 40 och har just gjort vår första IVF/ICSI (=mikroinjektion) och är nu i vecka 5+2!.

25% chans sa embryologen inför insättningen. Vad han grundade det på vet jag inte, allmän statistik eller just våra embryon. Orkade inte fråga just då. 

Kändes tungt med 75% chans att misslyckas men jag har faktiskt sätt värre siffror på IVF och åldersgruppen 40 år, typ 5-10% så lite positivt kändes det ju samtidigt.

25% är väl dessutom chanserna för ett normalt fertilt par utan några fel i en normal cykel så med IVF är det nog svårt att komma upp i en högre siffra.

Med undantag för äggdonation då. Jag håller med om att de ofta verkar ha mycket högre chanser. De kanske har hittat donatorer med ägg av superkvalitet och väldigt många ägg. Då kan man odla dem längre vilket minskar risken för att man får tillbaka ett dåligt ägg.

Hursomhelst, jättejobbigt att tänka på statistik när man är inne i den här processen. Är nog bäst att bara strunta i den. Googla inte för mycket. Man blir bara deprimerad. Stort lycka till med IVF:en i augusti/september!!!

• turlid70

Härligt Oceanney! Stor grattis till graviditeten! Var gjorde ni behandlingen?

25% chans kan tyckas är för lite, men för oss är det nästan 100 gånger mer än vanligt. Vi ska också göra en ICSI på Karolinska. Det är vår sista chans innan jag blir för gammal för deras regler, sen måste vi betala själva för behandlingen. Vi hoppas så klart att vi lyckas på första försöket :))

• oceanney
    turlid70 skrev 2010-06-17 13:14:11 följande:
    Härligt Oceanney! Stor grattis till graviditeten! Var gjorde ni behandlingen?

25% chans kan tyckas är för lite, men för oss är det nästan 100 gånger mer än vanligt. Vi ska också göra en ICSI på Karolinska. Det är vår sista chans innan jag blir för gammal för deras regler, sen måste vi betala själva för behandlingen. Vi hoppas så klart att vi lyckas på första försöket :))
    Ja så tänkte jag också i mina ljusare stunder. 25% är oändligt mycket mera än våra 0 procent utan IVF.

Härligt att ni får göra det utan att behöva gå privat. Trodde gränsen i Stockholm var 38 år.

Själva bor vi i Frankrike. Där är det, om inte gratis, men nästan, för alla upp tills den dagen man fyller 43 års.

Jag hoppas också ni lyckas på första försöket!! Du har ju barn sen tidigare så då vet du iallafall är möjligt. Vi har inga barn eller graviditeter sedan tidigare så det här känns verkligen som ett mirakel.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?