• Fylgja

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej... smyger in lite försiktigt i tråden, hoppas det är ok? Det känns ju som om ni är ett rätt tajt gäng och jag vet inte hur ni ser på nytillskott?

Jag har läst i tråden ett tag eftersom den känns relevant för mig: Jag är 39 år, min man är 10 år äldre. Vi har försökt få barn i många år men kunde av olika skäl inte påbörja någon infertilitetsutredning förrän förra våren (2009). Den visade hursomhelst att vi har manlig faktor som orsak, med tillägget att jag har oregelbunden ägglossning som stökar till det lite extra.

Vi gjorde ett IVF i september 2009 som resulterade i totalfrys pga överstimulering. Sedan dess har vi gjort fyra FET som misslyckats + 2 som avbrutits pga utebliven ägglossning. Vi har i dagsläget 3 embryon kvar i frysen. Jag tycker hela processen varit mentalt oerhört påfrestande och är framförallt så stressad av åldern! Jag hade gett mycket för att kunna vrida klockan tillbaka, även om jag vet att det skulle vara svårt att göra annorlunda än vi gjort.

• Fylgja

Tack för välkomnandet Glad

underverket 06 skrev 2010-10-21 09:07:20 följande:
    Usch, tycker allt bara är så deppigt. Var o lämnade sonen på förskolan o såg minst 3 barnvagnar med bebisar där, småsyskon till något av barnen. Tycker bara man ser gravida eller bebisar var man än är. Min bror o sambo ska få sitt första barn i dec, också genom IVF. De har också kämpat, lyckades på andra försöket efter 1 år av egna försök. Kan dock inte riktigt glädja mig åt den kommande kusinen för sonen o det känns ju lite taskigt. Vet dock att min svägerska vid några tillfällen tyckte det var jobbigt att träffa vår son förra sommaren, när de höll på o försökte o det aldrig blev något o vi hade en liten halvårsbebis. Tycker livet är orättvist. Om jag o sambon hade lyckats när vi börjat försöka när jag var 34, så hade ju oddsen för en 2:a vid 37-38 var mycket större än nu vid 40. Men vi har ju iallfall vår son, men hur mycket jag än älskar honom, så tar det inte bort längtan efter syskon. Hur känner ni andra med ett barn o runt 40, som vi är? Känns som chanserna till syskon krymper för varje dag som går pga av åldern.
    Jag har också en period nu när jag tycker det är väldigt jobbigt att hantera andras graviditeter. Min bästa vän berättade nyss att de väntar barn efter att ha försökt tre gånger - och trots att mitt normala jag skulle vara himlastormande glad för hennes skull så reagerade jag (inombords) med känslor av avundsjuka och svartaste sorg. Både för att det gick så himla lätt och för att hon så obekymrat planerat framtiden och föräldrarledigheten osv. För mig har allt med "barnanskaffandet" blivit så laddat. Jag vet ju att jag inte skulle kunna slappna av en sekund förrän jag hade ett levande friskt barn i min famn, inte orka obekymrat planera framtiden.

Tycker verkligen det är jobbigt att känna så här, det är som att man blir en annan person på något sätt, en jag inte tycker särskilt mycket om Rynkar på näsan   Jag har ju annars försökt vara noga med att inte låta min egen sorg överskugga andras glädje - jag får ju inte fler barn för att de inte får barn eller vad man ska säga. Men den här gången var det verkligen påfrestande, även om jag självklart inte berättade det för henne utan lyckönskade och frågade allt det där vanliga om mående o.s.v. Hon är som gjord för att bli mamma och jag vill henne ju allt väl, egentligen, när jag har min normala hjärna och själ inkopplad!!
  • Fylgja

Vi ska fortsätta med ett nytt FET i november om allt går som det ska. Enligt kliniken är inte chanserna större med ett nytt IVF än med ett FET, däremot riskerna eftersom jag är lättstimulerad. Eller var iallafall, det är ju trots allt över ett år sedan!! Misslyckas vi med de tre embryon vi har kvar återstår det att se hur vi går vidare.

Jo, det har känts rätt tufft. Mycket för att det här är vår enda chans. Vi kan inte adoptera pga hälsoskäl - och vid det här laget, ålder. Det var annars det jag först funderade på när vi insåg att vi inte enkelt blev gravida på egen hand. Även om jag har en längtan efter ett biologiskt barn så tror jag att längtan efter ett barn att älska ändå är starkare för mig.

Sedan är jag väl inte i toppform. Har varit långtidssjukskriven för utmattning och inte blivit frisk ännu - och alla känslor involverade i IVF-processen ställer till det en del för mig.Jobbar fortfarande deltid, men numera utan kompletterande sjukersättning. FK:s nya regler o.s.v. Ekonomitrasslet gör det ju inte enklare direkt.

Nä hu, vad negativ jag låter! Ska ta mig samman och gå ut och få lite luft innan det är dags att åka och jobba!
    Sköt om er allihop!

• Fylgja
    Fahlvik skrev 2010-10-21 20:55:14 följande:
    Var på ultraljud för att kolla antal ägg, gick sådär... Det fanns bara 2 ägg vilket ju är mindre än när jag kollade vid ett annat ultraljud (utan hormonpåverkan) för 1 år sedan! Hon frågade om jag vill genomföra det ändå då det är ganska liten chans att något av dem blir befruktat och dessutom fäster...

Blev ledsen förstås men ville genomföra IFV ändå vilket läkaren tyckte var bra. Alternativet hade varit att låta naturen ha sin gång men jag vet ju inte ens om mina äggledare är hela så då kulle jag aldrig veta om vi sumpat vår enda chans ( och naturen har fått sina). Får alltså se nästa vecka om det blir nå´t att sätta in ens. Tråkigt...
    Så tråkigt, förstår att det måste kännas oerhört motigt! Men jag tycker du gör helt rätt som kör på ändå. 2 ägg är ändå 2 ägg - och ett (eller båda) av dem kan ju ha en stark vilja att leva vidare och då räcker det ju!

Underverket: Jag har oregelbunden ÄL, eller rättare sagt utebliven ÄL, med lite olika intervall. Åren vi testade på egen hand var det ofta svåruppmätt och varannan eller var tredje månad fick jag inget utslag alls. När vi nu gjorde FET hade jag två månader på raken när ÄL kom av sig och försöken därför fick ställas in. Jag har trots detta haft mens varje månad, däremot känns den inte alltid på samma sätt och det kan ju bero på att det inte varit någon ÄL. Så korta svaret: jo man kan ha mens, eller iallafall en blödning, trots att man inte haft ÄL.

Jag har fått pröva Pergotime som stöd vid ett FET i naturlig cykel och det fungerade bra för mig. Rimligtvis borde en gyn kunna skriva ut det till dig.

Jag visste inte att ÄL-stickorna kan ge utslag utan att det verkligen skett en ägglossning, men det förklarar ju att kliniken velat göra ett extra VUL vid några tillfällen för att kolla. Sist bedömde de det dock inte som  nödvändigt.
  • Fylgja

Grattis Skruttefia!! Så roligt!

Angående "hemmaförsök" så får jag väl tillstå att vi inte alltid orkar hålla på med det, inte med ÄL-stickor och så iallafall, det har varit så mycket med det de senaste åren att det liksom tar död på all glädje och framförallt min man får helt enkelt inte till det på beställning längre. Det får bli som det blir helt enkelt.

• Fylgja
    Inanna Li skrev 2010-10-25 15:08:23 följande:
    Tyvärr såg det inte bra ut på min VUL idag.  Vecka 6+3 är lite tidigt men embryot såg för litet ut och inga hjärtslag kunde ses. Jag har fått en ny tid på onsdag i nästa vecka men jag får nog vara beredd på missfall och skrapning. Det känns fruktansvärt när jag äntligen lyckats bli gravid men det finns ju inget jag kan göra.  Så nu har jag en hel vecka i limbo framför mig.
    Oh nej, så otroligt jobbigt. Och att inte kunna få veta heller utan behöva vänta - tiden går ju alltid så himla långsamt i sådana lägen. Känner med dig!

Fahlvik: Grattis, det var ju superbra resultat!

Turlid: Jag brukar testa på morgonen, men bara man lyckats hålla sig ett antal timmar utan att spä ut med alldeles för mycket dryck så funkar det närsom tror jag. Min klinik vill att det är morgonurinen man testar iaf.

Hispan och Annecy: Kul - planerar också för nytt FET i november!
  • Fylgja
    sushikatten skrev 2010-10-26 09:56:57 följande:

Inanna68: Fruktansvärt och att livet kan vara så grymt. Det är en mardröm och när man äntligen blivit gravid så behöver man gå och oroas sig att det ska gå åt pipan. Man vet aldrig och det kan gå bra, ända nackdelen för oss som är lite äldre är att vi har sämre kvalitén på äggen och då kan det gå sä här. Fy vad jag blir ledsen för din skull för man vill lyckas in i det sista. Håller alla tummarna. En fråga till varför kör det inte hcg prover för att kolla att det utvecklas normalt? Alltså tar prover varann dag för att kolla hur hcg nivåerna stiger.

Själv har jag fått min mens efter ännu ett misslyckad ivf och vet inte riktigt hur jag ska göra? Jag har gjort totalt 6 insättningaar och endast ett plus vid FET. Sen var ivf 2 mestadels med omogna ägg. Så det är många tankar om hur man ska gå vidare.

påfågeln. Trevligt att du har hittat hit. Det är alltid skönt att träffa personer som är i samma fas i livet. Även om man helst inte velat attt någon behövde vara här. Det jag funderar på när jag läser ditt inlägg är om kliniken har kollat din immunologi, nk celler, myom, bakteriell vaginos och sliddkatarr. Det är vad jag har fått rek att göra. Så denna gången ska det få göra de här testerna innan jag sätter igång med ytterliggare ivf. Jag tar även en del mediciner trots att jag inte fått svar på proverna. Jag kör med prednisolon för immunförsvaret och trombyl och innohep m.m. Ställ krav på kliniken?

Så trist att det misslyckades igen! Jag har ju misslyckats med 4 insättningar och undrar ju också lite, men de tester du nämner har aldrig kommit upp till diskussion. Jag har frågat om det är något jag kan göra/kolla, men nej.. Misslyckas nummer fem ska jag försöka fråga om detta.
  • Fylgja

Turlid. Låter skönt med resan! När det gäller mediciner har jag fått klartecken för sömntabletter under själva behandlingen, men naturligtvis restriktioner under ruvande. Däremot var det ok att ta atarax, som är rogivande och kan hjälpa till med sömnen. Enligt FASS är den inte ok, men enligt kliniken är den det. Är ett antihistamin och skriv ju också ut för typ svår nässelfeber och liknande.

Eviglängtan: Jag vet inte om man räknar ruvardagar annorlunda för att det är en blastis, däremot fäster den ju som du säger, tidigare - så man kan få utslag på gravtest tidigare än med korttidsodlade. Finns en hel del som fåt utslag redan på dag 6-7.

• Fylgja
    sushikatten skrev 2010-10-27 21:12:50 följande:

Eviglängtan: Man räknar  på samma sätt och det är precis som kryddan71 säger blastissarna fäster tidigare. Insättningsdagen räknas som ruv o och sen vidare.  Lycka till! och vilken skörd! Gratttissss!!

Kryddan71: Det är väldigt olika vad kliniker tänker kring olika prov och vissa är dyra att göra och de låter bli. Framför allt har Sverige inte kommit lika långt i sin forskning angående immunologiska problem. Så det är väl en blandning av olika faktorer som gör att de inte testar.

Ok, det är bra kunskap att ha iallafall - det går ju att ta upp frågan och se vad de säger. Om nu nummer fem misslyckas också.
    Fahlvik skrev 2010-10-28 20:25:57 följande:
    Tack för alla gratulationer, jag är också glad men vågar inte hoppas på något alls. Varend gång jag haft minsta hoppfull tanke så har det gått åt skogen så det är ett dåligt omen för mig ;o)
    Jag ar gärna emot förslag på namn på mina inneboende så de bestämmer sig för att stanna, om jag pratar snällt med dem ;o)
    Kanske lite lydnadsträning? Plats och Sitt Cool
  • Fylgja
    oceanney skrev 2010-11-01 18:43:57 följande:
    Interesting... Undrar hur de hade planerat FET för mig i så fall? Vi gjorde ju IVF både pga både kvinnlig och manlig faktor. Jag har i princip aldrig ägglossning.

Du hade förmodligen fått göra stimulerat FET, dvs äta Östrogentabletter i stil med Progynon + använda vaggisar. Så har jag fått göra två FET eftersom min ÄL hoppar över ibland.
  • Fylgja

Hej på er! Jag var inne i den här tråden en sväng men tappade bort den igen. Ville bara kika in och säga att vårt femte FET funkade - är i vecka 8+6 nu Glad

Alldeles för tidigt att slappna av ännu, men jag försöker njuta och vara glad för det här miraklet!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?