• dallas

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej allihop, jag är inte 40 år ännu men fyller 38 i maj nästa år, jag undrar lite vilka kliniker som gör IVF på oss "äldre" funderade på Carlanderska i GBG men fick höra att man som äldst fick vara 38. Kan det stämma verkligen??? Hade föredragit att göra det i Gbg´s trakten men går det inte så går det inte.
    Jag har gjort IVF innan via landstinget och fick en dotter i dec 2008 och vill verkligen försöka igen(för naturligt verkar inte funka alls tyvärr)

• dallas

Tack alla ! Vad skönt att höra att CA går lite längre upp i åldrarna-fick lite panik...Vill helst gå dit eller IVF-kliniken då jag bor ganska så nära.

Jag kommer oxå förvänta mig lite bättre service vad gäller privat IVF, man betalar ju trots allt en del.

Vet ni om man måste göra om ALLA tester trots att man redan gjort IVF tänker på HIV, spermaprov etc etc-antar att det kostar en del det oxå? Det kanske är så att man måste göra om alla prover om det gått mer än 2 år sedan sist?
     Hormonproverna förstår jag att dom vill kolla, för det vet man ju att det missas när man gör IVF via landstinget, eller det kanske dom skiter i.

• dallas

Turild; trist med minuset

Chippichoppi: Tack, ja, då är det nog dax för ett nytt HIV test, fast det kanske man kan göra hos gyn innan så är det klart. AMH test gör jag gärna, så man kan få en hint.

Har ni köpt 3-pack eller är det bäst att köpa 1 och 1? frysisar kostar väl inte lika mkt om man skulle få några sådana på exempelvis första försöket? Har gjort 2 IVF totalt innan och fått i frysen bägge gångerna så det känns som man skulle ha en chans igen-fast det är ju klart nu är man ju äldre...

• dallas
    Inanna Li skrev 2010-09-26 09:34:33 följande:
    Jag är för gammal för 3-pack annars hade jag definitivt slagit till på det. På IVF-kliniken ingår en frysåterföring i 3-packet som kostar 49 000.
    Skall man satsa på IVF-kliniken då kanske?

Turild; Det är faktiskt hemska att säga men det är som ett "lotteri" med IVF det spelar ingen roll hur bra allt ser ut innan- själva infästningen är lotteri om det fäster el inte. ALLT MÅSTE STÄMMA. Jag har haft jättefina embryon, guldägg osv men ändå har allt gått åt skogen, sista återföringen som var ett FET hade mitt 4-celliga embryo tappat 1 cell och var därmed 3-celligt, men mot alla odds så tog det sig och vi fick en flicka.
     Jag har inte lyckats någongång vid ET och blivit gravid 2 ggr vid FET i ostimulerad cykel av totalt 6 återföringar(2 ET 4 FET) Min första graviditet blev ett MA och då var det enäggstvillingar.
     Tydligen skall det vara lättare att lyckas vid ET, men det verkar inte funka på mig iaf. Jag vet inte hur många försök du har gjort osv kanske är du som mig, att FET funkar bättre? Hoppas!
  • dallas
    Hejhopp, lägger in mig under "övrigt" då vi inte kommer att köra igång förrän nästa år(sambon är borta så mycket nu under hösten)
    Skriver ni IVF nr 1 om det är första syskonförsöket el räknar ni dom ev IVF ni gjort innan oxå?? Korkad fråga kanske.. Hoppas såklart att vi skulle få tur och fixa bebbe på egen hand men det har inte hänt nåt sedan vi började försöka efter jag slutade amma i september förra året så det lär väl inte hända något nu heller, typ.LÄNGTAR efter att få sätta igång med syskon försök!
     ***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)

***SPRAYAR***
    Fahlvik, IVF nr1, ÄP v42-43 ???????, bor i ???

***SPRUTAR***
    Sushi: IVF nr 4 äp 41 bor i göteborg
    ***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Inanna, IVF nr1, FET försök 1, TD 19/10, bor i Göteborg
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg
  • dallas
    turlid70 skrev 2010-10-05 15:19:55 följande:
    Önskar er stor lycka till med hemförsöken, men vänta inte för länge om det inte händer något, tiden går så fort och man snabbt blir onödigt  gammal. Var ska ni göra IVF försöket? Fick ni första barnet med IVF också?
    Tack!
    Vi SKALL göra IVF efter januari nästa år , sambon jobbar t sjöss och har så himla mycket att göra nu och fram tills dess han skall vara i Polen nästan hela tiden okt-jan, annars hade jag mer än gärna satt igång på direkten...

Det blir Carlanderska eller IVF-kliniken- känner mig splittrad angående val av klinik vad tycker ni? Skall ringa och höra mig för. Tror vi köper 3-pack om vi får.
     Vi fick vår dotter mha IVF ja Det var IVF nr 2 och insättning nr 6(fast en insättning räknar jag inte eftersom läkaren "tappade bort" vårt embryo ena gångenSkrikandes) Jag har bara lyckats på FET, blev gravid redan på IVF nr 1(oxå ett FET) men fick tyvärr MA med enäggstvillingar. Jag har endometrios därav IVF.
  • dallas
    turlid70 skrev 2010-10-06 13:48:42 följande:
    Men hur kan man tappa ett embryo, det är ju så fruktansvärt.
    Ja, det var HEMSKT!!! Det enda jag fick i kompensation s a s var att jag fick göra nästa FET i cykeln direkt efter (på SU fick man vänta 1 mån emellan varje FET pga av kö..)
    sushikatten skrev 2010-10-06 18:48:17 följande:

Underverket06: angående frågan på hur vi bekostar försöken. Vi sparar hela tiden och som tur är så har vi inte några stora utgifter och har möjlighet att lägga undan en heldel om man vill. Vi har lagt undan ungefär mellan 10-15 tusen i månad den sista tiden men vi har även tagit pengar från huskontot. Vi har gjort 3 ET och 2 FET. 30tusen*3 + 10 tusen *2 =110 tusen. Ett försök gjorde vi något avdrag via min mans jobb. Förmånsavdrag. Jag försökte få igenom det på kommunen men det funkade inte. Nu kör vi på en fjärde gång så ja pengarna rullar. Det är det värt!

Turlid70: Förstår att man blir besviken men det är inget ni kan göra nu. Mys i kväll och funkar det inte så har ni FET. Tänk så skönt att slippa göra ET.

Dallas: Rekommenderar Calanderska. Känner att det lyssnar mer och lägger mer tid på varje besök. Bättre VUL maskiner och bättre uppföljning med vul inför varje försök. IVF kliniken gjorde bara en VUL inför ÄP och då var inte äggen mognad när det togs ut. Endast ett och inget vidare kvalite på den heller. Fick ändå betala fullt pris. Sen lite andra grejer.

Inboxa gärna om de andra grejorna....Vet du vad ett 3-pack kostar på CA?
    underverket 06 skrev 2010-10-06 16:09:16 följande:
    En lite privat fråga, så svara om ni vill. Hur finansierar ni era IVF? Tar ni från sparade pengar eller får ni ekonomisk hjälp av t.ex föräldrara o svärföräldrar. Sparar ni lite varje månad eller hur gör alla? IVF är ju inte billigt ,speciellt inte för oss över 40, som måste köpa ett försök i taget. 25000- 30000 är ju inget man direkt bara har i bakfickan om man nu inte tjänar enorma summor varje månad, men då måste man ha ett väldigt välbetalt jobb om man har 25000 över varje månad. Vi har som tur fått mycket hjälp av mina föräldrar, dels har de sponsrat större delen o en mindre del har vi fått lånat. Vi är nu uppe i 44000 för trepack när sonen blev till, 9000 misslyckat FET o 23000 detta försök= 76000. Det är mycket pengar tycker jag.
    Vi skall ta sparade pengar, men jag hade kunnat tänka mig att ta lån, det finns ju nåt som heter "Humanfinans" som samarbetar med klinikerna.
  • dallas
    turlid70 skrev 2010-10-07 10:34:28 följande:
    Jag gjorde landstingsförsök (gratis) och jag hinner inte fler då jag fyller 40 om dryggt 3 veckor om inte kliniken gör ett undantag och "bjuder" oss på ett försök efter jag har passerat deras gräns då jag svarade så bra på första behandling. Dumt att hoppas, men jag ringde till kliniken och frågade de om vi skulle få göra ett färskt försök till nu på den här mensen för att hinna innan den tråkiga 40-gränsen och skjuta upp FET försöken till senare istället. För att för göra FET får man vara äldre än 40 men inte för att göra färskt. Barnmorska lovade att fråga deras chef om de kunde göra ett undantag i vårt fall och skulle återkomma senare idag. Man försöker ju på alla sätt och vis.

Nästa försök ska vi betala själva och det ska vi göra i Uppsala på Akademiska eller CvL, där kostar det dryggt 22000 kr tror jag, billigare än på Sophiahemmet i Stockholm t.ex. Pengar får vi skrapa ihop på något vis.
    Jag hoppas dom gör ett undantag!!!!

Nu har jag bokat in nybesök t Carlanderska 17/11 skall vi dit på konsultation! Det gäller att vara ute i god tid -det känns som man är ett steg närmare syskonförsök då iaf, hihi
  • dallas
    oceanney skrev 2010-10-07 15:39:06 följande:
    Både Frankrike och Finland har subventionerade försök upp till 43-årsdagen.
    Ja, precis vad jag skulle skriva, iaf ang Frankrike, har en väninna som bor där..Kan man inte flytta dit ett litet tag , tror dom har ganska många sub.försök oxå...EU tänkte jag på....

Sen är det förjäkligt att det inte är samma bestämmelser i hela Sverige, vi har ju ändå haft tur för vi bodde i GBG när vi höll på landstingsförsök och fick ju göra FET som "extrabonus" utöver 3 IVF, vi behövde ju "bara" göra 2 IVF. Hade inte 3 av 4 embryon "dött" vid sista återföringen så hade vi ju haft kvar i frysen och då "sparat" ännu mera pengar eftersom FET när man gör syskonförsök på frysta som "blivit över" bara kostade 11 000 kr (om d överlever upptining) Nu blir det ju en kostnad på 60 000 kr istället, fast det är klart värt det, en adoption kostar ju ännu mera(ok, vi får ju ingen bebisgaranti men chansen finns ju iaf)
  • dallas
    oceanney skrev 2010-10-07 19:44:45 följande:
    Frankrike har tre fulla IVF-cykler, tror inte FET räknas. Det ända "kruxet" är att man måste göra FET först om man har embryon kvar innan man fortsätter med nästa IVF. Dessutom, jag kan ha fel, men jag tror inte det heller spelar roll om man har barn sedan tidigare. Det bästa, för att skryta lite till, är att man kan välja vilken flott privatklinik som helst, subventionerade IVF:er gäller inte bara i offentliga sjukvårdsinrättningar. 
    Ja, det verkar vara hur bra som helst där! kanske skall flytta dit ett tag..hihihi
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?