• påfågeln

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej! Hittade av en slump den här tråden, passar in på mig på pricken. Jag är 41 år och har hållit på med IVF ett år, har hunnit med 5 fulla IVF och ett Fet. Totalt har 10 embryon satts tillbaka men inget har tagit sig, har för min ålder ok värden FSH 5,6 LH 3,3 AMH 1,1. Totalt 6 återföringar med två embryon fyra gånger ett de andra två. Allt har sett bra ut lagom många ägg mellan 6-10 per gång 75 % befruktning totalt sett, återföring med bra embryon eligt läkarna. Varför vill det inte ta sig, är det bara gamla ägg? Till historien hör att jag har två barn sedan tidigare på naturlig väg, dotter 15 år, son 6 år. Har kommit till på första försöket, har haft två utomkvedshavandeskap som gjort att jag var vungen att ta bort båda äggledarna så därav IVF nu. Hade ni fortsatt att göra fler försök? Jag har så svårt att släppa detta, om allt hade sett sämre ut med prover, ägg,  befruktning osv hade jag kunnat ta ett beslut att lägga ner bebisverkstan och gå vidare. Kan ni hjälpa mig med lite kloka råd? Chippi såg att du också hittat hit kul. Kram till er alla.

• påfågeln

Hej alla! Ska på läkarbesök prat nästa vecka den 10, får se vad Dr C har att säga. Angående Menopur eller Puregon, kan jag bara prata om egna erfarenheter. Har haft bra resultat med Puregon, uruselt med Menopur. Jag har fått förklarat för mig att har man dåliga LH värden är Menopur bättre, men har man hyfsat LH ska det tydligen inte spela någon roll? Jag hade bra LH men fick ändå Menopur vid ett försök som blev vårat sämsta, jag tror det beror på att jag inte behövde den där extra boosten med LH. Har någon av er hört hur många IVF man kan göra innan chanserna börjar minska? Jag har hört upp till sex försök, men tror också att vi äldre helt enkelt behöver fler försök för att hitta guldägget. Kram!

• påfågeln

Hej! Tänkte skriva av mig lite. Ska på läkarbesök imorgon hos Dr C på Stg, ska pressa henne lite. Jag hoppas att hon är ärlig. Har sedan senaste misslyckade IVF försöket mått skit, trött och hängig, har fått problem med magen. Har jätte ont runt magmunnen på morgonen när jag vaknar, och även om det går för långt mellan måltiderna på dagen. Troligen en släng av magkatarr, jag som aldrig haft problem med det tidigare. Ont i huvudet och vill bara sova hela tden. Känner mig så less på allt, varför kan det inte lyckas med IVF? Håller tummarna för alla er som kämpar! Kram.

• påfågeln

Hej! Jag är besviken på IVF kliniken i Stockholm, jag förstår att de har sina regler men lite flexibla skulle de kunna vara. Hade bokat ett samtal igår Kl 15.15, Dr var 30 minuter försenad vilket jag har förståelse för men ändå jag vart stressad skulle tilbaka till jobbet och maken kulle hämta sonen på skolan. I allafall vill jag berätta och vill gärna höra vad ni tycker. Jag har betalt totalt 150 000 kr för fem fulla IVF och ett FET, jag frågade redan i ett tidigt skede om tre pack men fick bestämmt nej eftersom jag var för gammal!! Precis innan har läkaren sagt att mina prover visar att jag är minst 5 år yngre än min faktiska ålder. Efter att ha svarat bra på behandlingarna , fått bra med ägg bra embryon gått till ET varje gång och fått till frysen undrade jag om de var möjligt att få någon typ av rabatt eftersom man faktiskt blir åldersdiskriminerad.Tycker att det är så jävligt att de som är yngre men har sämre prover än vad jag har faktiskt får köpa trepack.Någon rabatt var inte att tänka på.Så nu är våran IVF resa slut, jag hade gärna gjort ett försök till men ekonomin kan inte hosta upp 28 000 kr till nu, och som ni alla vet man blir inte yngre. Hoppas alla ni som fortsätter kämpa lyckas. Kram!          

• påfågeln

Hej! Vi har gjort 6 syskonförsök, fem fulla IVF och ett FET. Har sedan tidigare två barn som kommit till på naturligt sett på första försöket, dotter 15 år och son 6 år. Men har haft två utomkvedshavandeskap och varit tvungen att operera bort båda äggledarna, så vi har noll procents chans att lyckas hemma. Har redan fått pengar till ett försök av svärmor, och tagit ett banklån till ett, de andra tre + FET har vi lyckats skrapa ihop själva. NU vet jag inte vad vi ska göra, innerst inne vill jag göra ett försök till men jag vet inte hur vi ska lösa det ekonomiskt. Någon som har något mirakel tips? Väntar mens vilken dag som helst så skulle i teorin hinna med ett försök till innan jul.

• påfågeln

Hej i tråden! Härligt att ni alla kämpar på, själv har vi lagt locket på efter alla försök. Jag ska försöka att fokusera på de två barn jag har. Idag hände något oväntat, har en yngre syster som är 39 år hon lever ensam men bestämde sig för att hon ville ha barn så hon åkte ner till Danmark för insemination för två veckor sedan. Hon testade positivt idag på första försöket, och även om jag självklart är glas för hennes skull så kände jag ett sting i hjärtat, vi som har gjort sex IVF försök men inte lyckats. Är det ok att känna så?

• påfågeln

Hej Chippi och Oceanney! Tack för de värmande orden. Har glömmt att gratulera dig Chippi till ruvningen, jag håller tummarna så hårt jag kan. Har väl själv inte riktigt lyckats att släppa tanken helt på flera försök, ska kolla över ekonomin efter jul en gång till. Jag fyller 42 i Februari och skulle isåntfall vilja göra ett försök till i Januari.

• påfågeln

Hej chippi! Hur går det, ruvardag 10 om jag minns rätt? Min man och jag har pratat mycket om barn senaste tiden och läst mycket om äggdonation. Jag är inte främmande för det, har kollat upp lite olika länder och Island verkar intressant. Väntetiden är ca 9-12 månader för äggdonation, och kostnadet 4200 Euro, då har man tid på sig att spara ihop. Chansen att lyckas ligger på 60 % per försök, känns betydligt bättre än de ca 15 vi fick per försök vid IVF. Vi får se vad som händer. Kram. Håller tummarna att det lyckas för dig denna gång.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?