IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Hej alla som försöker!
Jag har läst tråden ett tag, men inte skrivit något. Hoppas att ni tycker att det är okej att jag kommer med. Jag känner igen mig i mycket av det ni skriver. Jag är 38 år gammal och har sedan ett år tillbaka försökt att skaffa ett syskon till vår 5-åriga dotter. Min sambo har inte varit redo för ett syskon och till slut fick jag verkligen tjata mig till att vi skulle försöka ändå. Vår dotter kom till på naturlig väg på första försöket och ingen av oss trodde nog att det skulle bli så krångligt. Vi har genomgått utredning i landstinget och min sambo är helt okej och det är mig det beror på, hög ålder och sämre förutsättningar som jag förstått det. Jag hade FSH på 10.1 vilket är väl någorlunda okej. Vi har kontakt med en IVF-klinik där vi kompletterade med AMH-prov och idag fick jag reda på resultatet. Det var ett katastrofresultat: 0.06!!! Till saken hör att vi prövade med Pergotime en gång innan vi fick kontakt med IVF-kliniken och då utvecklades 3 äggblåsor som ägglossade (och 2 mindre som inte ägglossade). Jag undersöktes på IVF-kliniken vid nybesöket och då fick vi samlagsförbud, eftersom tanken är att det ska utvecklas en äggblåsa i taget. Jag blev sur på min läkare i landstinget som skrivit ut receptet och inte hade någon uppföljning och jag såg till att få ett återbesök. Det visade sig då som sagt att det var 3 ägg på gång. Jag och min sambo beslutade oss ändå för att försöka, men i torsdag fick jag min mens. Lite konstigt är det dock att jag fortfarande har mensvärk och lite gravidkänsla. När jag pratade med min läkare idag, kändes det som att benen slogs undan. Hon sa visserligen att vi inte skulle lägga för stor vikt vid AMH-provet, utan att det ändå är positivt att jag reagerade så bra på den lägsta dosen Pergotime. Jag kommer att få nässpray och sprutor och som jag förstod det kommer det att bli högsta dosen när vi sedan kör igång. Min läkare verkade tycka att mitt AMH-prov inte riktigt gick att förstå och hon hade försökt ta reda på om Pergotime (jag var på dag 9 när AMH-provet togs) kan ha inverkat på resultatet. Någon som känner till något om detta? Ni som kanske har kunskap om hur man kan tänka i det här läget, vad sjutton ska jag tro? Jag känner mig jättenere, men samtidigt kan jag inte förstå att det gick att få fram 3 ägg med hjälp av lägsta dosen Pergotime... Jag känner mig jättevilsen och ledsen. Allt verkar hänga på hur jag kommer att reagera på hormonstimuleringen. Jag ska på läkarbesök på torsdag för att kontrollera att jag inte fått några cystor inför hormonbehandlingen. Det ska bli skönt att prata med läkaren mer då. Ville bara dela med mig.
/A