IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
ChippiChopp: Håller tummarna så att det knakar! Själv gjorde jag ET igår på Carl von Linne. Jag är nyfiken på vad du hade för AMH-värde? Har du lust att dela med dig av den informationen?
ChippiChopp: Håller tummarna så att det knakar! Själv gjorde jag ET igår på Carl von Linne. Jag är nyfiken på vad du hade för AMH-värde? Har du lust att dela med dig av den informationen?
Hej alla tjejer,
Tänkte sprida lite positiva vibbar och dela med mig av min resa för att dels inspirera andra och kanske förhoppningsvis kunna ge lite nya infallsvinklar till IVF-behandlingarna.
Vi har en dotter som kom till via IVF 2008. Då var jag 36 år gammal och allt såg bra ut. Vi gjorde ett färsk försök och fick två ägg som gick att använda. Det första sket sig och det andra som låg i frysen gav oss vår dotter. Allt frid och fröjd.
Vi började med syskonförsök i början av 2010 - samma år som jag skulle fylla 38 år. Nu gick det helt plötsligt inte lika lätt. Vi gjorde två färsk försök som misslyckades men det sista försöket gav oss ett ägg till frysen som vi fick plus med. Men det trillade ut dagen efter och var bara en kemisk graviditet. Hela tiden har vi fått mellan ett och två användbara ägg - dock oftast bara ett. Sen kommer sommaruppehållet - jobbigt men nyttigt mentalt visade det sig. Direkt efter sommaren gjorde vi ytterligare ett färsk försök och bytte från Gonal-f till Menopur. Vi körde max dos för jag verkade svårstimulerad. Fick ut rekord många ägg (9st) och INGET var användbart. De började hota med att jag skulle ge upp, att jag var för gammal och borde tänka på ÄD. Gjorde ett nytt färsk försök med Gonal-f (max dos igen) och även denna gången sket det sig. Nu klagade de på sköra ägg. Totalt sett hade jag på två försök fått ut 17 st ägg och bara ett hade varit användbart (!) Mitt AMH-värde var 0,7 eller 0,8 så det var inte toppenbra men inte heller urkasst - dock inte optimalt. Jag vägrade tro på informationen då det inte hade sett så här illa ut bara innan sommaren. Så snabbt kan det bara inte gå med åldrandet ansåg jag. Försökte diskutera huruvida maxdoserna kunde skada mer än de gjorde nytta men de vägrade tro på den teorin. Min man började tvivla och ville inte göra fler försök så jag fick backa bandet rejält och börja jobba på dialogen med honom istället. Efter många månader säger han i alla fall att han går med på ett försök till för min skull. För att jag behövde få pröva på min teori om att för snabb och hård stimulering kan ge sköra ägg. Det är ju allmänt känt i naturen att om man driver upp någonting för hårt så blir det skört - t.ex. blommor eller hönsägg som blir sköra. Så varför skulle inte människoäggen kunna få samma utgång om de drivs på för hårt ansåg jag. Den här gången var de inte lika ovilligt inställda till min teori. Vi backade och lade in en lägre Gonal-f dos. Jag fick ut sex superfina ägg varav fem befruktades och var fina 4-celliga allihopa på dag två. Har aldrig hänt förut kan jag säga! Så de väljer att långtidsodla dem till dag fem. På dag fem är samtliga ägg kvar! Helt otroligt bra resultat faktiskt! Ett fick jag tillbaka och ett hamnade i frysen. De övriga tre var lite lite långsamma i utvecklingen så de odlade dem vidare till dag sex och tyvärr gick inget vidare. Men det här var den bästa stimuleringen någonsin av alla mina sex färsk försök totalt sett. Fick också mitt efterlängtade plus och har fortfarande mitt ägg i frysen kvar. Gick in i v.6 idag så nu får vi hoppas att det stannar kvar tiden ut och att det mår förträffligt bra.
Så vad vill jag säga med det här!! Jo, ge inte upp! Det kan ta lite tid och vara mycket upp och ner men det kan gå!!!! Och tro på era instinkter och våga utmana klinikerna med era egna tankar och idéer. Låt dem inte bara besluta över era huvuden utan var pålästa och våga ta diskussionerna. Jag har fått igenom mycket pga min envishet och att jag varit så påläst att de inte kunnat prata förbi mig. Tro på er själva och att de kan gå för jag tror att tankens kraft är enorm.
Ett tillägg till min historia ovan. Min mans simmare har varit både trötta och få. Han har haft mellan 2-9 miljoner innan "tvätttningen" vilket är klassat som sterilitet. Jag tvingade i honom folsyra, zink och B12. Vid sista försöket så hade hans simmare blivit fler och fler var snabbare och mådde bättre. Det var fortfarande inte bra så vi behövde fortfarande hjälp med IVF men kanske kan ni som har lite bättre förutsättningar där mannens gubbar är lite trötta få hjälp av lite vitaminer under en tid. Min man hann ta vitaminerna i max två månader och på den korta tiden hade det redan blivit bättre så kanske hade det fortsatt i den takten om han hade fortsatt med vitaminerna (?) Vi köpte vitaminerna på Apoteket - receptfritt. Bifogar en bra länk om mannens fertilitet och vad som kan påverka den:
http://www.urologkanalen.com/manliginfertilitet/alternativbehandling.shtml
Lycka till allihop!!! Hoppas att jag kan skänka lite hopp till er!
Kram
Lyxmamma
Jag har en dotter på snart 2,5 år som blev till på FC i Sthlm 2008. Körde dem ett par gånger i början av 2010 också. Blev gravid med ett FET som trillade ut. Gick privat och de är lite dyrare än andra så vi bytte till CvL. Nu blev vi gravida via FC i Gbg. Jag gillade verkligen FC i Sthlm både 2008 och 2010 och bytte enbart pga pengarna. Lycka till och hoppas ni blir nöjda med dem och får en liten.