• Skruttefia

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

underverket 06 skrev 2010-09-22 14:30:39 följande:
    Hej

Vet inte om jag skrivit i tråden innan, kommer inte ihåg. Har dock läst i tråden.
    Genomgår nu IVF o var idag på ultraljud o det visade sig att det bara fanns 3 äggblåsor. Snacka om deppigt. Vet ju inte om det ens blir några befruktade ägg med de oddsen. När vi gjorde IVF som blev vår son på 22 mån, så fick jag ut 15 ägg o 8 blev befruktade tror jag. Tänk att det ska försämras så på några år. Hade inte räknat alls med det här. Trodde på ganska många ägg. Att man sedan också ska bli gravid det är ju ett lotteri, men man hoppas ju iallafall få ut många ägg.

Någon som blivit gravid på få ägg?
    Hej!

Jag följer också tråden även om jag inte skrivit något. Vill bara berätta att jag hade 3 blåsor vid första VUL, 5 vid andra VUL och det blev 9 ägg på ÄP. Fattade inte heller särskilt mycket Ruvar nu på två embryon (inget till frysen dock). Jag har en dotter på "naturlig väg" och lillasyster är ett IVF barn.

Kram
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    underverket 06 skrev 2010-09-22 16:40:47 följande:
    ChippiChoppi:Vad glad jag blir med en till som fått få äggblåsor, men ändå många ägg vidf ÄP? Nu blir jag lite mer positiv. Sade de hur det kunde komma sig att du fick ut 8 ägg? Hur kunde det växa till fler äggblåsor? Borde de inte sett det på andra VUL? Var gör du IVF?

De sade bara att "det kan bli så". Det var nog så egentligen att det fanns ett gäng småblåsor också vid de tidigare VUL:en men som var "försumbara" för att de inte "skulle hinna ikapp". Doktorn nämnde något i den stilen vid andra VUL då jag var förvånad över att det var 5 blåsor och inte 3 som vid första VUL...

Råkade ut för liknande vid min första IVF för 2,5 år sedan som resulterade i lillasyster som nu är 15 månader. Då hade jag i och för sig 8 blåsor på stadig tillväxt, men de fick ut 10 ägg vid ÄP eftersom de provade några av de mindre blåsorna också. Den gången befruktades alla mina ägg (!), varav 7 normalt och 5 blev toppkvalitet. I slutändan blev det en liten bebis som kom till efter FET. Jag var 41,5 vid ÄP.

Den här gången var 1 av 9 ägg omoget. Av de 8 övriga befruktades hälften (4) och islutändan fick jag 2 fina embryon tillbaks. Jag går på S:t Göran nu eftersom jag passerat den magiska åldersgränsen 43. Förra gången gick jag på Sophiahemmet. Det här blir dock mitt enda försök tror jag.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    turlid70 skrev 2010-09-22 19:39:23 följande:
    Grattis till fina skörden! Vilken ruvardag är du på nu?
    Tack. Om ET= 0 så är jag på RD10 (verkar finnas liet olika skolor på hur man ska räkna )

Beklagar ditt minus, men håller tummarna för att du trots allt får ett plus. Såna saker har hänt! Annars får du trösta dig med att du har fina eskimåer i frysen!
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

turlid - jag blev ju gravid efter FET. Fick inte någon specifik gravidchans för FET jämfört med ET, utan bara infon att ca 80% av de nedfrysta embryona överlever upptining (på Sophiahemmet, statistiken kan skilja sig något mellan de olika klinikerna).

Häromåret publicerades en vetenskaplig artikel om att just FET-barn var "friskare" i genomsnitt än övriga IVF-barn (och "vanliga" barn). Förmodligen pga det krävs mycket av de embryon som ska klara både nedfrysning och upptining

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    pp08 skrev 2010-09-23 09:32:02 följande:
    Lycka till med ruvningen ChippiChoppi. Kom själv upp till magiska 40-gränsen denna vecka...... Hoppas på att bli ruvare igen på lördag. (FET).
    Gratitis i efterskott! Håller tummarna för dig på lördag Solig

Kram
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

här händer det mycket spännande

inanna - ja, jag förstår att du gråter av lycka för din eftetlängtade ÄL Solig SÅ skönt! Håller tummarna för att du ska få en (eller två?) liten goding(ar) tillbaks nästa vecka!

turlid - oj, vad spännande. Håller tummarna så att de blir blå att blödningen var falskt alarm!

dallas skrev 2010-09-23 20:23:32 följande:
    Hej allihop, jag är inte 40 år ännu men fyller 38 i maj nästa år, jag undrar lite vilka kliniker som gör IVF på oss "äldre" funderade på Carlanderska i GBG men fick höra att man som äldst fick vara 38. Kan det stämma verkligen??? Hade föredragit att göra det i Gbg´s trakten men går det inte så går det inte.
    Jag har gjort IVF innan via landstinget och fick en dotter i dec 2008 och vill verkligen försöka igen(för naturligt verkar inte funka alls tyvärr)
    Stämmer inte! Privata kliniker har 42-43 som åldersgräns.

Det är bara när man gör landstingsfinansierade IVF-försök som det är lägre åldersgräns (38-40 beroende på landsting).
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    dallas skrev 2010-09-24 21:23:24 följande:

Tack alla ! Vad skönt att höra att CA går lite längre upp i åldrarna-fick lite panik...Vill helst gå dit eller IVF-kliniken då jag bor ganska så nära.

Jag kommer oxå förvänta mig lite bättre service vad gäller privat IVF, man betalar ju trots allt en del.

Vet ni om man måste göra om ALLA tester trots att man redan gjort IVF tänker på HIV, spermaprov etc etc-antar att det kostar en del det oxå? Det kanske är så att man måste göra om alla prover om det gått mer än 2 år sedan sist?
     Hormonproverna förstår jag att dom vill kolla, för det vet man ju att det missas när man gör IVF via landstinget, eller det kanske dom skiter i.

Jag fick göra om HIV-provet eftersom det var för gammalt (gjorde min förra IVF, som resulterade i en dotter eftrer ett lyckat FET, våren 2008). Kommer tyvärr inte ihåg om det bara fick vara max ett år el möjligtvis två år. Gissar att det kan variera lite från klinik till klinik vilka andra prover som bör tas om. Det kanske också beror lite på vad du verkligen insisterar på

Det enda prov jag/vi gjorde förutom HIV-proverna var AMH (pga min ålder) och VUL.

Kram
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?