• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, får jag vara med här? Min son kom på 10:nde försöket (4 ET/6 FET) när jag var dryga 40. Nu är jag 42 och är mitt uppe i syskonförsöken (har gjort 3 misslyckade ET). Nu hoppas jag på att få äl-stegring imorgon och FET i nästa vecka.

• Fjällsippan

Tack för välkomnandet ! Jag har precis gjort en hel IVF och testade negativt för ett par veckor sedan, och äl tycks vara konstig den här månaden (har testat med äl-test fram till dag 17 utan stegring), så vi har bestämt oss för att skjuta på FET till nästa månad. Men ikväll fick jag äl-känning, så det får bli hemmaförsök istället.

Skriver in mig på  listan:

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)
    Fjällsippan, 42 år och syskonförsök nr 4 i november (FET), bor i Stockholm

***SPRAYAR***
    Fahlvik, IVF nr1, ÄP v42-43 ???????, bor i ???

***SPRUTAR***
    Sushi: IVF nr 4 äp 41 bor i göteborg

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Inanna, IVF nr1, FET försök 1,42 år, TD 16/10, bor i Göteborg
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

• Fjällsippan
    turlid70 skrev 2010-10-09 08:09:25 följande:
    Lycka till med hemma försöket!

Jag har ju också fått minus för ca 2 veckor sedan efter vårt 1 IVF, men jag fick ÄL tidigare istället än jag trodde jag skulle få denna månad. När jag tänker efter så var det exakt 4 veckor efter jag tog ÄL-spruta och jag har 28-29 dagars menscykel, så att det var nog min egen slarv som gjorde att jag missade ÄL denna månad, för att jag riktade mig på mensen istället som verkligen var konstig denna månad. Nästa ÄL kommer ca 1 november, då fyller jag 40, våre kul att kroppen ger en present till sig själv just då utan att krångla. FET blir strax efter det. Längtar dit.
    Det kan vara krångligt att hitta ÄL efter misslyckat ET/FET. Hoppas att du får en fin ÄL-40-årspresent !  Min ÄL kom idag...på cykeldag 20. Så sen ÄL har jag aldrig haft. Men vi siktar in oss på hemmaförsök den här månaden. Läste tillbaka i tråden att du ska prova hemmainsemination. Vad för slags "slang/snabel" har du satt på sprutan? Jag provade igår (för första gången) med vanlig spruta och det kändes som den inte kom in ordentligt, men det verkar väldigt krångligt att få in en lång slang på rätt plats också? Efter åratal av misslyckade hemmaförsök känns det som att det är läge att prova något nytt.
  • Fjällsippan

Vi har inte heller sex under ruvningarna. Varken jag eller sambon tycks ha någon direkt lust då. När det gäller sex under graviditet hade vi ingen sex när jag väntade sonen, det var en riskgraviditet och jag var stilla/vilande från v 24. 

• Fjällsippan

Stort grattis, Inanna{#emotions_dlg.flower} 

Kram till dig, underverket, i den här tråden också (skrev lite mer i andra tråden).

• Fjällsippan
    underverket 06 skrev 2010-10-18 21:44:58 följande:
    Turlid70: Jag hoppas speciellt att du ska lyckas o ni andra som inte har några barn. Kommer inte ihåg om det finns flera i tråden som inte har barn. Kan inte hålla reda på alla. Såklart hoppas jag att alla i tråden får ett +, men speciellt ni som inte har barn önskar jag ett +.
    Instämmer med dig, underverket!
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2010-10-20 16:19:42 följande:
    Äntligen har min mens kommit, inte en dag för tidigt! ÄL om två veckor alltså och FET 8-10 november. Nästan exakt på dagen då jag, mot alla odds, blev gravid förra året  och då skulle bebisen födas just på pappas födelsedag. Det kanske blir så nu istället, ett år senare men på pappas födelsedag ändå. Jag är så glad! Ha det gott tjejer. Kramar.
    Turild, jag väntar på mensen som bör komma i dagarna - så våra FET kommer nog bli ganska synkade. Kul med en ruvarkompis!
  • Fjällsippan
    Fahlvik skrev 2010-10-20 18:37:18 följande:
    Vad bra, det går bra för flera just nu!
    Jag är på spraydag 8 och har ägglossningskänsla redan nu. Blev så orolig att jag gjorde test med sticka (inget utslag)! Det strålar ut i benen, äggstockarna känns stora mm. Äggplock är inte förrän nästa vecka...
    Är symptomen något ni känner igen (från spraydag 8)?

Jag brukar inte ha exakt dina symptomen under sprutandet, däremot får jag superägglossningsflytningar och befarat att äggen har smitit iväg inför varje ÄP. Min läkare berättade att ägglossningskänslan inte beror på ÄL utan att det är östrogenvärdet som har börjat ta fart.
  • Fjällsippan

Har visst försvunnit från listan - lägger in mig på nytt.

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)
    Fjällsippan, syskonförsök nr 4 (FET), Falun IVF-klinik, bor i Stockholm

***SPRAYAR***
    Fahlvik, IVF nr1, ÄP v42-43 ???????, bor i ???

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Sushi IVF 4 ET 13/10 TD 27/10

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Inanna, IVF nr 1, FET försök 1, 42 år, bor i Göteborg, BF 110616

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

• Fjällsippan
    Fahlvik skrev 2010-10-21 20:55:14 följande:
    Var på ultraljud för att kolla antal ägg, gick sådär... Det fanns bara 2 ägg vilket ju är mindre än när jag kollade vid ett annat ultraljud (utan hormonpåverkan) för 1 år sedan! Hon frågade om jag vill genomföra det ändå då det är ganska liten chans att något av dem blir befruktat och dessutom fäster...

Blev ledsen förstås men ville genomföra IFV ändå vilket läkaren tyckte var bra. Alternativet hade varit att låta naturen ha sin gång men jag vet ju inte ens om mina äggledare är hela så då kulle jag aldrig veta om vi sumpat vår enda chans ( och naturen har fått sina). Får alltså se nästa vecka om det blir nå´t att sätta in ens. Tråkigt...
    Förstår att det känns tungt, men jag tycker att det låter som ett bra beslut att fortsätta behandlingen. Jag har hört om behandlingsmetoder där läkaren faktiskt bara vill ha fram ett fåtal blåsor, har en väninna som gjorde en sådan behandling och lyckades och hennes lilla tjej var på oss på barnkalas i helgen. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?