Inanna: grattis till blastisen. Hoppas den klarar sig fint hos dig nu
underverket06: jag tyckte dagen mellan ÄP och ET var värst, när man var osäker på hur många ägg skulle vara bra, befruktade och delade på sig. Oftast fick man inte veta förran man var i kliniken precis innan ET.
Håller tummarna att allt går bra!!
underverket 06 skrev 2010-09-29 22:23:59 följande:
Turlid70: Konstigt det där med att sätta in 2 ägg. Verkar variera från klinlik till klinik. Oddsen ska ju inte öka med 2 ägg vad jag förstår, för annars skulle de ju alltid sätta in 2 ägg. Det var ju mycket vanligare för 10 år sedan o tidigare ändå att man fick 2 ägg insatta. Jag frågade den IVF vi fick sonen om vi fick sätta in 2 ägg, men det fick vi inte o läkaren sade att chanserna inte ökade med 2 ägg. Vad sade de till er? Fick ni själva bestämma om ni fick sätta in 2 ägg.
Ni andra, har ni fått 2 ägg insatta? Har ni frågat eller har läkaren sagt att ni skulle det? Vad har fått fått för svar om ökade chanser med 2 ägg. Jag skulle nog vilja sätta in 2 ägg om chanserna ökade med det, men jag undrar om min klinik låter mig sätta in 2 ägg om jag/ vi vill det.
Någon som vet varför chanserna att lyckas med bra ägg sjunker med åldern? Generellt sett ha man ju sämre ägg ju äldre man blir men vid IVF om man hittar ett guldägg borde ju en 40- åring ha lika stor chans till graviditet som en 35- åring om äggen är lika bra. Fast det kanske har med hur lätt ägget fäster. Blir det svårare ju äldre man blir?
Problemet är att man inte kan se på utsidan om ett ägg är ett guldägg eller ej. Jag har fått fina befruktade ägg tillbaka vid 2x IVF och1x FET, det var inte förran vid 3eIVFen att ägget visade sig vara guldägg och blev ett flickebarn
I efterhand skulle kanske man inte hade valt det ägget då det delade sig "för snabbt" och var 5-celligt mot de andra 4-celliga. Men kanske det var det som gjorde det......det var meningen denna gång.
Det sista fina toppenembryot klarade inte upptiningen, så det blev bara 1 av 5 fina embryo som resulterade i ett barn. Vi ska göra en ny IVF nu till hösten och ska ta blodprov nästa vecka, hoppas hormonvärden är ok och äggreserv acceptabelt.
Skulle gärna ville ha 2 ägg tillbaka men om de ser för bra ut (som vid alla mina insättningar) kommer jag nog inte att få det, pga risk för tvillingar.