• södertjej

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej. Vill gärna också hoppa in här.

Jag är 42 och är inne i min första ivf. Egentligen gjorde vi en utredning redan hösten 08, efter den blev jag gravid men fick MF. Vad som sedan hände med min mage är svårt att säga men jag fick väldigt ont på flera ställen tiden mellan ÄL o mens, därför gick jag på akupunktur under rätt lång tid och är nu mycket bättre. 

I november 10 ringde jag äntligen fert. centrum där de tar emot oss över 40. Efter några tester fick vi i januari besked om att allt såg bra ut och att vi kunde få börja omgående. Dock påpekade de några gånger om min ålder.

Mia69: I februari vid mens började jag med sprutor och sedan den 14:e ÄP o 16:e ET. Så jag gjorde den korta metoden. Vid blodprovet såg de att jag hade för hög dos så de fick sänka den för att inte riskera överstimulering, och sedan plockade de ut 12 ägg. Ett satte de in två till frysen (ev. 4), så visst kan det finnas chans att få många ägg på korta metoden oavsett din ålder.

Nu är jag på RD 12, har känt som mensverk men läst mig till att det inte behöver betyda att det är kört så jag går just nu bara och hoppas och väntar på TD. 

• södertjej
    Tack Alla för ert varma mottagande.

Det värmer ikväll då jag haft en helvetes dag med jättemensverk och till slut en blödning, som jag befarar inte bara är en blödning utan att mensen faktiskt kommit. Låg i sängen några timmar och bara deppade efter jobbet. Men började tänka på att jag snart kanske kan göra Fet och var på gång igen, då kändes det lite bättre.

Vet nån hur länge man brukar vänta till nästa insättning? På fert. centrum i Sthlm där vi går ingår en Fet behandlning i priset så hoppas verkligen att det ska gå bättre då.

Vad gäller kaffe har jag druckit det sen jag va liten nästan, så det var inte förrän jag skulle börja min ivf som jag helt slutade. Nu ikväll har jag dock haft ett återfall, kändes som att en halv kopp att trösta mig med inte kan göra så mycket. Men åååh vad gott de var!

Får nog ringa fert. centrum o kolla vad jag ska göra nu.

Sov så gott!
  • södertjej

Zinfandel o Sunseed: Ja det kanske är dumt att inte unna sig kaffet, fick bara för mig att jag lika gärna kunde klara mig utan, men inte särskilt sugen på te längre så jag får nog åter uppta åtminstone en mindre mängd kaffe om dan. Men hade jättesvårt att somna igår kväll, aldrig hänt förut så kroppen fick väl en liten koffeinchock. 

Mimmsann72: Ja det var rätt bra o gå o jobba i morse, fast jag inte hade minsta lust, skingrade tankarna något.

Jag ringde till fert. centrum och fick veta att jag ska ringa dem när nästa mens börjar, för å göra Fet. Känns långt dit, men också skönt att få ett andrum innan det sätter igång igen.

• södertjej

Innana: Ja läkarna kan kännas lite för realistiska, att inte bara kunna säga att värdena ser bra ut och det finns goda chanser. Nej istället blir det så mycket statistik och hela tiden påpekande om att man har åldern emot sig. Antagligen för att garantera sig mot misslyckade ivf försök, men det finns ju inga garantier att lyckas för att man är ung heller.

Tänkte också på det du Innana sa om att du lärt dig mer om ivf här än av kliniken du går på.
    Innan vi gjorde ivf och de berättade hur allt skulle gå till sa de att jag skulle kunna leva som vanligt i stort sett under tiden. Att jag på äggplockningsdagen behövde ta det lugnt, men sen skulle kunna gå och jobba som vanligt, även på dagen för insättningen. Nu med erfarenhet vet jag ju att det inte hade varit möjligt så ont som jag hade, om detta sas det inget om. Har verkligen varit en lättnad för mig att läsa här om mycket av det som jag upplevde faktiskt är helt normalt för ivf.

Zinfandel: Känns som mycket bra information, har inte hunnit med så mycket än men ska sätta mig o läsa igenom.   

• södertjej

Ja nu börjar vårkänslorna komma lite smått, kanske kan de påverka fertiliteten något också...

Var hos min gamla akupunktör idag, han var bortrest då jag gjorde ivf så då hade jag tillfälligt en barnmorska som också kändes väldigt bra, men känns som nålarna tar mer hos honom. Särskilt som jag fortfarande har en del ont i magen, vilket han hjälpt mig med förut.

Vi gör FET i mitten av april, så vi hinner med ett  hemmaförsök innan dess. Tänk om det nå´n gång kunde gå vägen för oss alla.

• södertjej

Hej. Hoppar in i uppdateringslistan.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Betty Boop, 37 år, inväntar 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2 i mars
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Mimmsann72, 39 år, planerad spraystart 21/3
    Mia, 42 år, IVF1 planerad sprutstart 19-20/3
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...

***SPRUTAR***
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA
    Hönan 38 år, långa metoden, sprutstart 3/3, planerad IVF1 (ICSI) vecka 11

***ET***

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mitten på mars 
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA,  FET 3 april.
    Södertjej, 42 år, Stockholm, FET 1 i mitten av april.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, IVF 2 syskon), FET 29/2, två blasisar, TD 14/2
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF1/FET3 på HS, TD 20/3
    Riita, 40 år Uppsala,  IVF1, FET2, TD 11/3

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?