• Lumix

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej tjejer!
    Kan jag hoppa med här?
    Är en tjej på 40 år som just satt igång med FET efter misslyckad ET. Vi har en dotter på 14 månader som kom till på IVF nr2. Vi hör till dom oförklarligt barnlösa och kämpade själva i 4 år innan vi sökte hjälp. Vi bor på östkusten i USA sedan 5 år och stormtrivs.
    Ser att jag känner igen ett par av er från en annan tråd *vinkar*

• Lumix
    Fjällsippan skrev 2011-02-26 14:30:20 följande:
    Hej Riita, välkommen tillbaka ! Håller tummarna för att du kommer med plus till tråden!

Jag har tjuvtestat minus idag igen. RD 13, så nu är det kört för den här gången. Det är "bara" att kavla upp ärmarna och kämpa vidare. Om TSH-värdet är ok och  mens/ägglossning sköter sig så kommer jag att satsa på FET redan i den här cykeln. 
    Det blev som du misstänkte alltså........så tråkigt.
    Men då ser det ut som om vi kämpar på med FET samtidigt Glad
  • Lumix
    VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    dallas, 37 år, syskonförsök nr 1,nybesök 17/12 på CA, bor strax söder om Göteborg
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Betty Boop, 37 år, inväntar 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Turlid, 40 år, IVF1/FET3 v.?? på HS, bor i Norrtälje
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 i mars
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2 i mars
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mars? 

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Hönan 38 år, IVF1, vecka 11
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, p-piller start 25/2

***SPRUTAR***

***ET***

***FET***
    Riita, 40 år, IVF1/FET1 v. 50, Uppsala
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, troligtvis v 13, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET  6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, IVF 2 syskon), FET 29/2, två blasisar, TD 14/2
    Thuleslapper 38år, IVF2, Kristinehamn, ÄP 7/2, ET 9/2, TD 26/2, går på Gripen/ USÖ

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3.  BF 26/10.  Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
  • Lumix
    VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    dallas, 37 år, syskonförsök nr 1,nybesök 17/12 på CA, bor strax söder om Göteborg
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Betty Boop, 37 år, inväntar 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Turlid, 40 år, IVF1/FET3 v.?? på HS, bor i Norrtälje
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 i mars
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mars? 

***SPRAYAR***
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, p-piller start 25/2, FET

***SPRUTAR***

***ET***

***FET***
    Riita, 40 år, IVF1/FET1 v. 50, Uppsala
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, troligtvis v 13, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET  6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Thuleslapper 38år, IVF2, Kristinehamn, ÄP 7/2, ET 9/2, TD 26/2, går på Gripen/ USÖ

***GRAVIDA***
    Mamma gås: 38 år. IVF 3.  BF 26/10.  Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***Övrigt**
  • Lumix

VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Betty Boop, 37 år, inväntar 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Mimmsann72, 39 år, planerad spraystart 21/3
    Mia, 42 år, IVF1 planerad sprutstart 19-20/3
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA

***ET***

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mitten på mars 
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA,  FET 3 april.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF1/FET3 på HS, TD 20/3
    Riita, 40 år Uppsala,  IVF1, FET2, TD 11/3

***GRAVIDA***
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***Övrigt**

• Lumix
    Zinfandel skrev 2011-03-05 17:37:41 följande:
    Lumix: tjena! Är första barnet också IVF? Är ditt kommande FET från syskonet eller har du gjort fler syskonförsök? Vad skiljer sig i USA, det sägs ju att de är så duktigare än Sverige..? Du läser väl en del om våra processer så du har kanske lite att jämföra med.
    Heej
    Jo vår dotter kom till på IVF nummer 2 förra vändan.
    Vi har aldrig lyckats frysa några ägg förrän nu. Vi har 2 stycken 6 dagars ägg i frysen från ett misslyckat IVF/ET som vi gjorde i slutet av februari. Kliniken fryser inget under 3 dagar....
    Jösses jag skulle nog kunna skriva spaltmeter om vad som skiljer mellan USA och Sverige vad gäller IVF. Jag är även sjuksköterska och har väl sett en hel del skillnader på andra områden med Obestämd För att göra en lång förklaring kort så kan man väl säga att i Sverige styr pengar väldigt mycket, här är sjukvård en "business".  För att ta några exempel så hör jag ju till högriskgrupp med min ålder samt hypothyreos och jag tappade räkningen på hur många ultraljud jag gjorde med dottern. Och jag kan villigt erkänna att det blev som en drogFlört

När du blir gravid genom IVF här görs TSH prover gånger flera direkt för att konstatera korrekt stigning av värden så att man vet att allt är bra så långt. Därefter görs ultraljud så fort hjärtat slår för att konstatera att allt står rätt till med "barnet" och att det inte är utomkveds tex. Att en kvinna ska gå runt i flera veckor med ovetskap, (pga. tex. en blödning)  om barnet lever eller om det blivit tidigt missfall/ dött i magen upplevs som horribelt här.
    Vänteköer och behandlingar skiljer också en hel del. Jag vet ingen klinik  (upplys mig gärna) som kan odla fram 6 dagars embryon i Sverige. Att klinikerna inte är öppna alla dagar fick min läkare att titta snopet på mig.......ägget väntar ju liksom inte till på måndag typ.....

Nä nu fick du igång mig i alla fall Skäms Summa sumarum är väl att många i Sverige blir lidande av att det trots allt kostar en hel del som staten betalar via de subventioner som finns av läkemedel och även vård i Sverige. Vilket gör att man ibland sparar lite på krutet eftersom det annars blir för dyrt för staten.

Här ingår en eller flera IVF:er i de flesta försäkringar så den här omgången täcker vår försäkring. Förra gången så var vi utlandssvenskar vars försäkring inte täckte sånt här och då fick vi vackert betala rubbet. själva IVF:en gick på 180,000 och ingick i ett 6 försöks program där man var garanterad att man skulle lämna BB med bebis annars fick man pengarna tillbaka. inräknat i detta är INTE alla mediciner som gick på en smärre förmögenhet också, stöön!! Men resultatet är ju definitivt värt detSolig
  • Lumix
    Spears skrev 2011-03-07 09:25:23 följande:
    Ok har sett på många att korta metoden verkar bäst för oss äldre samt menopur..Förstår inte varför de envisas med långa och gonal f på mig...Men ska nu efter egen påtryckning få korta men de vill ge mig gonal f igen , jag skulle vilja prova Menopur!! :(
    Jag har alltid kört en blandning av Menopur och Gonal-f. det har resulterat i 2 misslyckade ET och en dotter
  • Lumix
    Tovaliten skrev 2011-03-07 20:39:04 följande:

Glömde det viktigaste: Jag är 42 år på mitt 43:e!

Härligt att höra!!
    Massor med grattis till liten i magen
  • Lumix

Då kan ju jag krångla till det lite till och säga att jag tog 300 Gonal-f och 150 Menopur.......
    Våra kroppar är så olika, jag tror inte vi får glömma det. Vad som funkar för en person funkar inte alls för en annan....

• Lumix
    turlid70 skrev 2011-03-09 20:09:52 följande:
    Hmm, intressant med doseringen av olika preparat som Eviglängtan berättade om. Jag fick alltså max dos av Menopur 300 (-20% = 225) och jag fick ut 12 ägg på det. Har någon fått högre dos med Menopur och hur många ägg blev det?

Enda gången vi fick 40% chans på grav var det under FET på en 5-dagars blastis upptinnad till 100%. Tyvärr tillhörde ju jag dem resterane 60% :(( som ni redan vet den gången ändå. Annars gav läkarna oss chans inte större än 22-25% trots att jag hade ganska bra värden. Jag tror inte att yngre par får så mycket större chans faktiskt och det är oetiskt av klinikerna att utlova 40%, man själv bör vara mer kritiskt, men det är inte lätt när man kommer ditt första gången och vill tro på allt de säger. Det är först att man hängt här ett tag blir man upplärd tack vore allas kunskaper och erfarenheter, mycket uppskattad!
    Kanske inte svarar på din fråga men.....300 gonal-f +150 menopur resulterade i 12 ägg där 9 befruktades och 4 (2st  5 dagars och 2st 6 dagars) gick till blastocyster den här gången. Bästa försöket hittils. För 2 år sedan resulterade det i 2 blastocyster (5 dagars) med minus och sedan i 2 större blastocyster (5 dagars) med plus. Har för mig att vi fick ut 9 första gången och 12 andra gången då.
  • Lumix
    turlid70 skrev 2011-03-09 20:53:10 följande:
    Ehh, varför bry sig om att någon påstår att man är gammal? En annan kräver ju fortfarande leg på systemet!
    Precis!!!
    Undrar om det är deras egen rädsla eller vad sjutton det handlar om när de säger så där.  
  • Lumix
    turlid70 skrev 2011-03-09 21:16:02 följande:
    kombinationen verkar fungera bättre än högre dos av samma preparat. Blev det en bebis på pluset då? Hur ligget du till nu, ruvar du eller?
    Ja vi har en dotter som är 14 månader nu. Jag äter p-piller nu för att när kartan är slut återföra de två embryon som vi har i frysen efter vårt första syskonförsök som vi gjorde i februari. Den här gången ville hon testa progesteron och östrogen i sprutform i stället för tabletter och vagitorier, känns väl så där Obestämd
    Hur ligger du till själv?Glad
  • Lumix

Missade också inlägget ser jag nu turlid. Spännande spännande!! Det låter ju onekligen lovande tycker jag *håller tummarna*

• Lumix

Jaha, vi får vänta ett tag på vårt FET.  Min hypothyreos har börjat skena av alla hormoner så jag behöver komma inom referensramarna innan vi kan fortsätta

Fjällsippan: Vad glad jag blir för er att ni lyckas hinna med ett försök till!!!

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 på CvL?
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april

***SPRAYAR***
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Myrslok, 41 år, 1:a IVF, Carl von Linné
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, korta metoden, sprutstart 9/3, IVF-kliniken
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3                                                                                                       

***ET***
    Hispan 39 år, IVF nr2,  korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3
    Hönan 38 år, Stockholm ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3, ruvar 2 embryon TD 3/4-11
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA, ET 22/3,TD 2/4
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4

***GRAVIDA***
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt**

• Lumix
    Zinfandel skrev 2011-03-25 06:59:34 följande:
    Härligt, jättebra!

Lumix: kul att se dig igen :) Hur högt är ditt TSH/T4?

Sushi: huu, vad otäckt. Hoppas du blir av med nacksmärtorna snart. Kram 
    Tog bara TSH på fertilitetskliniken som var 3,6. Tog resterande prover igår och ska in till endokrinläkaren i eftermiddag så får vi se.....surt att behöva vänta men men....
  • Lumix

Hej allihopa,

Har inte varit så aktiv på FL sedan vårt sista IVF försök. Jag kände att det var dags för en liten paus.
    Men nu så har vi gjort en FET på de 2 stycken 6 dagars blastosysterna vi hade i frysen och vi har plussat!!  
    Tror att BF är runt den 16:e mars. Vi tjuvtestade och har inte fått ett exakt datum av kliniken än

Jag försökte ändra i listan men det blev bara allmänt konstigt. Kan någon försöka hjälpa mig att ändra? Hittade senaste listan i inlägg 7659         

• Lumix

Tack tack allihopa

Vet inte riktigt vad jag ska säga men...... Det var ju två sexdagars blastocyster. Den ena klarade upptining riktigt bra. Jag har precis som med vår dotter använt sprutor intramuskulärt. Östrogen var 3:e dag och progesteron varje dag. Ska ju iväg och ta blodprov nu på torsdag och hoppas att det snart är slut med sprutorna för min rumpa är ganska sönderstucken nu......Tyst fast det är det ju mer än värtSolig
  • Lumix
    oceanney skrev 2011-07-11 07:23:52 följande:
    Stort grattis!!!

Intramuskulärt? Aj! Det går ju inte ens att ta själv, om man inte vet vad man gör förstås... :)

Kul att höra om en klinik som inte bara rullar på med standardprotokoll 1A utan provar någonting nytt. Vilken klinik är detta?  

Jag bor i USA på östkusten och går på en klinik som heter Shady Grove. De har flera ställen runt DC området.
    Jag provade vagitorier osv först men det var tydligen inte min grej. Dottern kom till för 1,5 år sedan efter sprutor im också. Behöver man tillägga att gubben här hemma har blivit en fena på att im sprutor?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?