• chichisita

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, jag är ny i tråden. Otroligt hur längre den här tråden har hållts igång! Det verkar vara den här tråden som gäller för oss i 40 årsåldern som försöker bli gravida genom IVF (det finns en tråd för de som är över 35 också). Vi har försökt bli gravida under flera års tid. Har nio försök med insemination bakom oss. Tre graviditeter som resulterade i ett missfall och två utomkveds. Pga x:en har jag inga äggledare kvar och har dessutom hunnit fylla 40  (maken 47) så nu är IVF vårt sista hopp. Påbörjade behandling den 24 februari och hade ÄP idag. Sex ägg fick de ut. Jag var nedsövd medan det gjordes (bor i Guatemala och här söver de ned alla) och har inte haft nått ont alls. Nu är det spänd väntan som gäller tills vi får veta om något blir befruktat (alla hoppas jag). Vet inte hur jag ska stå ut med att vänta tills de ringer imorgon. De sa heller inget om vilken tid de skulle ringa (hur kunde jag missa att fråga det?) så jag vet inte heller hur länge vi måste vänta.

• chichisita

Har avancerat till ruvarstatus! Av de sex ägg som de fick ut var det tre som befruktades. Igår fick jag tillbaka tre ägg, två sexcelliga och ett tvåcelligt. De tvåcelliga har min inte mycket hopp om, men enligt läkaren så vet man aldrig, ibland gör naturen tvärtom mot vad man tror att den ska göra. Här i Guatemala poängsätts inte äggen såsom de verkar göra i Sverige. Men läkaren säger att äggen är av bra kvalitet. Ett var helt utan fragmentation och det andra hade bara lite fragmentation. Nu gäller det bara att försöka lita på att läkarn har rätt när han säger att vi har goda chanser och hoppas på att de ska gå vägen. ET gjordes igår morse. Fy, jag höll verkligen på att kissa på mig! Vi ar ju gjort en massa försök med insemination tidigare så jag trodde jag var van. Men det är en helt annan grej att göra det med full blåsa. Jag är beordrad tre dagars sängliggande (är det så i Sverige också?) och håller nu, efter två dagar, att bli tokig av utråkning. Ont i ryggen har jag också av att bara ligga. Men blir det en bebis så är det definitivt värt det. Jag har fått en brunaktig flytning. Inte mycket men tillräckligt för att det ska oroa mig. Är det någon annan som har fått det efter ET? Kanske är det blod som har blivit kvar sen ÄP som kommer ut nu? Det var ju bara fem dagar sen det gjordes. Jag blödde inget samma dag som ÄP gjordes men dagen efter kom det lite rosaaktiga flytningar. Eller kan man blöda efter ET? Att göra IVF i Guatemala är förmodligen inte så annorlunda från att göra det i Sverige. Men jag tror att det är lite dyrare. Vi betalar 7000 USD för två försök. Jag hoppas verkligen att vi lyckas på dessa två försök för annars vet jag inte hur vi ska hitta pengar till ytterligare försök (hoppas vi lyckas på detta första försök!). Anledningen till att jag befinner mig i Guatemala är att jag jobbar för en internationell organisation. När vi började med fertilitetsbehandlingen bodde vi i Bolivia. Först försökte vi med hormonstimulans och planerat samlag under nästan ett års tid utan att det blev något. Sen har vi försökt med inseminering under två års tid, varav ett år i Bolivia och ett år i Guatemala. Det resulterade i ett missfall i Bolivia och två utomkveds här i Guatemala. Så jag har fått gå igenom två operationer här i Guatemala vilket förmodligen är bekvämare än att göra det i Sverige (privatsjukhus med eget rum, TV, etc). Vet inte hur det funkar i Sverige men jag misstänker att man inte får eget rum så lätt. Jag ångrar verkligen att vi inte gick över till IVF tidigare. Då hade vi ju haft bättre möjligheter nu. Men läkarna försäkrade oss om att vi hade så goda möjligheter med inseminering. Nu kör vi korta cykeln så jag har inte behövt spraya. Fast jag tror inte man gör det här, det är nog sprutor som gäller även för långa cykeln. Jag fick 225 ui follikelstimulerande hormon (Follitrin) och 225 ui HMG (Human menopausic gonatropine, eller nått i den stilen) från dag två till dag sex, sen sänktes dosen till 150 ui vardera dag sju och dag åtta. Instramuskulära sprutor (i rumpan) hela tiden. De första fem dagarna (dag två till sju) fick jag dessutom ta piller som heter Femara (2.5 mg). Jag tror att den aktiva ingrediensen heter Letrozol, men har ingen aning om vad dessa piller kan tänkas heta i Sverige. Dag sju, åtta och nio fick jag ytterligare en spruta (i magen), Cetrotide, som skulle förhindra naturlig ägglossning. Sen triggades ägglossningen med Gonacor (10000ui) som jag antar är LH. Exakt 36 timar senare sövdes jag ned för äggplock. Lokalbedövning finns inte som alternativ. Jag antar att läkarna här tycker att det är bekvämare om patienten sover och inte ställer en massa frågor eller gnäller över smärtor. Min man fick inte heller vara med. Att det finns risker med att söva ned folk tar man lite lättare på här. Samma dag som ÄP fick jag börja med progestoron, också som spruta i rumpan. Från början fick jag 100 mg om dagen men nu har dosen minskats till 50 mg. Tydligen behövs det en mindre dos när det injeceras för om jag skulle byta till vagitorer blir det en rejäl dosökning. Läkarn nämnde det som ett alternativ, men sprutorna fick vi som en del av paketpriset (fram till testdag) så det blir mycket billigare så. Men jag börjar känna mig som ett såll där bak. Progestoronsprutorna gör dessutom rejält ont efteråt. Det blir ömt och svullet i flera dagar efteråt , men det är tydligen helt normalt. Min man har blivit en riktig hejare på att ge sprutor efter all denna träning. Inga lyxiga ”pennor” här, det är traditionella sprutor som gäller.

• chichisita

Hej, har inte varit inne på tråden på ett tag. Har mycket jobb just nu så jag hinner inte så mycket annat. Det borde ju vara bra så att jag har något som distraherar mig från att tänka på mina små ägg. Är de fortfarande där? Har någon av dem fäst? Tyvärr, lyckas jag inte hålla tankarna i styr och sitter hela tiden och känner efter om jag har något graviditetssymtom, vilket gör att jag inte får nått gjort på jobbet. Så det är väl snarare därför jag inte hinner med något annat än att jobba. Jag jobbar helt enkelt så otroligt sakta och kan inte koncentrera mig alls. Det är min sjätte ruvardag idag. Vet inte hur jag ska stå ut med att vänta ända fram till TD!

Turlid: Jag har full förståelse för att du började tjuvtesta (kommer nog oxå att göra det om några dagar). Ge inte upp hoppet. Brukar du ha mensvärk flera dagar innan mensen ska komma? Kanske är det inte mensvärk du har utan molvärk, för att livmodern växer? De gånger jag varit gravid tidigare (tre gånger, ingen fullgången tyvärr) har molvärken alltid satt igång ca en vecka före BIM och det känns precis som mensvärk. Att du är gråtmild kan ju också vara ett typiskt graviditetstecken. Mensvärken brukar ju normalt inte komma förrän precis innan mensen kör igång. Jag tolkar det som graviditetstecken. En del testar ju inte positivit förrän i vecka sex eller sju.

Underverket: Håller med dig om kaffet. Lider verkligen av att inte få dricka kaffe! Vet inte vad som kommer reta mig mest om det inte blir någon graviditet, alla miljoner sprutor (hatar min progestoronsspruta och har konstant öm rumpa!) eller att ha varit tvungen att avstå från kaffe utan resultat.

• chichisita

Så var den sjunde ruvardagen avklarad. Nu fattas bara sju dagar till TD. Men åh vad sakta det går!! Önskar att jag kunde tänka på något annat, börjar tycka att det är rätt tjatigt att bara ha en sak i huvudet. Tjuvtestade med en ÄL sticka imorse men den visade ingenting. Men det är förmodligen alldeles för tidigt. En del plussar ju inte förrän flera dagar efter att mensen kommit. Men jag har en massa ÄL stickor kvar sen tidigare och dem har jag ju ingen användning för längre så det gör ju inget om jag slösar bort dem . Har hört att ÄL stickorna ger utslag vid graviditet ibland t.o.m. tidigare än en riktigt gravest.

• chichisita

Turlid: Fy vad trist! Orkar du ta nya tag? De flesta får ju tyvärr kämpa på ett tag innan det blir resultat. Vad blir nästa steg nu?

Mamma Gås: Åh vad härligt med ett tickande hjärta! Grattis!

• chichisita

Då var en ruvardag till avklarad. Tjuvtestade igen imorse med en ÄL sticka men det visade förstås ingenting. Fem dar kvar till TD. Kände mig jättegravid igår men idag har jag inte känt någonting så det var nog inbillning.

Fick resultaten från TSH prov idag. 10.6!! Det är ju alldeles på tok för högt. Jag hade lite höga värden sist det testades för ca en månad sen. Då låg det på 4.3 och läkarna var inte överens om huruvida jag borde behandlas eller inte. Nu har det alltså stigit till mer än det dubbla. Jag fick också positivt på nått sorts antikroppsprov som konfirmerar att jag har ett sköldskörtelsproblem (hypotyreos). Nu har jag fått medicin för att värdena ska gå ned. Det vore ju för j-ligt om jag lyckas bli gravid och så slutar det i missfall på grund av detta! Nåväl, jag vet ju inte ännu om jag är gravid eller inte, men gud vad man kan oroa sig. Har läst en massa skräckartiklar om hur förhöjda TSH värden leder till missfall och fosterskador. Tydligen utvecklas inte det centrala nervsystemet som det ska då. Men läkaren sa att barnet inte utvecklar sina receptorer för sköldskörtelhormon förrän i åttonde veckan så det finns ju ändå lite tid för att få ner värdena även om jag faktiskt skulle vara gravid. Hoppas bara att medicinen funkar, snabbt! Någon annan som har haft höga TSH värden?

Inanna 68: Jag hade bara sex ägg från början men fick ju ändå tre insatta till slut, även om de hade väldigt lite hopp om det ena ägget som fortfarande bara var två celligt vid ET. Min läkare har hela tiden betonat att det är kvaliteten som räknas inte kvantiteten. Enligt honom kan det till och med vara bättre med lite färre ägg för det blir oftast inte så bra kvalitet på äggen när de är många. Så ge inte upp hoppet! Och strunta i chefen nu! Jag håller med Turlid om att stressfaktorn är jätteviktig. Försök att inte bry dig (lättare sagt än gjort, jag vet).

Turlid: Det kan nog ligga något i din teori om att det kan vara stress som ställer till det för dig. Försök hitta sätt att minska stressen på. Det kan ju vara nått sp enkelt som att ta en promenad några gånger i veckan (man får inte älta problem i tankarna medan man promenerar, då funkar det ju inte), eller dansa loss till lite schysst musik (när ingen ser en så att man kan "tokdansa" ordentligt), vad som helst som kan på dig att varva ned med jämna mellanrum och ta lite avbrott i vardagstressen.

Jag har lagt till mig i listan:

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Mimmsann72, 39 år, planerad spraystart 21/3
    Mia, 42 år, IVF1 planerad sprutstart 19-20/3
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.

***SPRUTAR***
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, korta metoden, sprutstart 9/3, IVF-kliniken

***ET***
    Hönan 38 år, långa metoden, sprutstart 3/3, ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mitten på mars 
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA,  FET 3 april.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, IVF 2 syskon), FET 29/2, två blasisar, TD 14/2
    Riita, 40 år Uppsala,  IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

• chichisita

Tack för all feedback om TSH värdena!

Har fått tillbaka nytt provsvar idag. Värdet nere på 3.42, puh! Fortfarande lite högt men mycket bättre än över 10. Läkaren tyckte det var konstigt att det hade stigit så drastiskt så fick ta blodprov igen igår på ett annat laboratorium. Förmodligen har det blivit något tok i mätningen så det kanske aldrig ens var uppe i såna nivåer. Men jag ska fortsätta med medicinen (heter Eutyrox här i Guatemala men jag antar att det är samma som Levaxin i Sverige) till det har gått nerl till under 2.

Tjuvtestade igen imorse. Fortfarande ingenting. Fattar inte varför jag torterar mig själv på det här viset, det hade ju varit bättre att vänta till TD och njuta av att tro att man kanske är gravid. Men jag kan inte låta bli (är en obotligt självtorterare). Nu är det fyra dagar kvar till TD. Men jag har TD redan på den trettonde dagen efter ET så det är ju fortfarande tidigt.. Här har man normalt TD den 14 dagen men jag ska resa bort då så jag har fått det framflyttat en dag. När testar man vanligtvis i Sverige?

Nu är ruvardag 9 slut.

Turlid: Jag förstår att du känner dig deppig nu. Jag vet hur otroligt jobbigt det känns (risken är stor att jag själv är i samma sits som dig om några dagar). Men i vår ålder är det ju tyvärr vanligt att man får kämpa på ett tag innan det tar sig men för de allra flesta lyckas det ju till slut. Visst har du ett nytt IVF inplanerat snart?

Riita: Beklagar minuset och mensen! Förstår att du vill ta en paus.  Hoppas att det gör susen och att det blir graviditet direkt efter sommaren.

Inanna: Trist att du har haft sån otur med din chef. Empati borde vara ett krav för att bli chef men tyvärr är det allt för ofta just de som inte har så mycket av den varan som hamnar i chefspositioner. Försök att inte låta det påverka dig nu när du har viktigare saker att fokusera på. Som du säger, karriär kan du göra sen. Jag tror att det det med 80% kromosomfel ska tas med en nypa salt också, det kan nog variera rätt mycket.

Zinfandel: Tack för tips, ska be att få kolla T4 också. Hur lång tid tog det för dig att få ner dina TSH värden från 50 till normalvärden? Har de svajjat mycket under behandlingen?

• chichisita

Tack Turlid! Dessvärre ser det mörkt ut. Tjuvtestade igen imorse, denna gång med CB gravtest. Ingenting! Nu borde det väl ändå synas något, åtmistone ett svagt streck. Bara en dag kvar till TD på måndag och inget pluss i sikte. Har inte mycket hopp kvar.

Grattis Dallas till god äggskörd!  

• chichisita

Testade negativt imorse igen. Det fanns inte en tillstymmelse till streck.  Så nu finns det iget hopp alls kvar inför TD imorgon. Det har ju gått 15 dagar sen ÄP nu så min BIM borde ju ha varit igår. Här i Guatemala ger de beskedet personligen (gör de det i Sverige också?)  vilket ju bara känns jobbigt nu. Ser inte alls fram emot min tidigare så efterlängtade TD längre.

Eviglängtan: Fy så trist! Beklagar verkligen. Men det finns ju de som blöder trots att de är gravida så än finns det kanske lite hopp? 

Innana: Lycka till med ÄP!

Myrslok: Välkommen!

• chichisita

Hej alla, nu var det jättelängesen jag var inne på tråden. Har haft jättemycket jobb men mest har det nog berott på att jag hade ett behov av att lägga tankarna på barnverkstan åt sidan ett tag. Det blev minus på TD men det visste jag ju att det skulle bli eftersom jag hade tjuvtestat i flera dagar innan. Men nu är vi igång igen. ÄP blir förmodligen på onsdag. På ultraljudet igår såg de tio äggblåsor men en av dem är förmodligen en cysta.  Jag ska försöka att inte blir så "besatt" den här gången. Under förra försöket kunde jag inte tänka på något annat vilket blir rätt tjatigt. Den här gången ska jag försöka leva normalt och ta saker och ting som de kommer. Men det är svårt. Går det inte vägen denna gång kommer det dessutom dröja flera månader innan vi kan försöka igen eftersom jag har en massa jobbresor inbokade som jag inte kan flytta på (har redan fått avboka flera resor) och för varje månad som går så blir ju äggreserven ännu lite äldre. Så det känns rätt pressat. 

Dallas: Stort grattis!!! Underbart! Skönt att se någon i tråden har lyckats och att det finns hopp. Det känns som att det är rätt deppig stämning just nu. Jag vet vad du menar med att ha en sambo som inte fattar någonting. Jag kan inte heller prata med min man när jag är nere, han blir bara sur då och så slutar det med gräl, och ännu mer depp. 

Jag har uppdaterat listan: 

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14e april

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3
    Myrslok69, 41 år, 1:a IVF, långa metoden, Carl von Linné sprutstart 31/3
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, sprutstart 27/3

***ET***

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun

uppdaterar:

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Hönan 38 år, Stockholm ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3, ruvar 2 embryon TD 3/4-11
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4            

Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?