• mirakel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hejsan, hoppas på att det är ok att hänga lite här oxå. :)
    Inanna68 har rekommenderat denna sida för mig - Tack!
    Jag o min sambo ska snart starta vårt första IVF.
    Börjar spraya nästa onsdag 16/3.

Jag har barn sedan tidigare förhållande, min sambo har inga.
    Efter att ha försökt ett "bra tag" på egen hand beslutde vi kring jul -10 att söka hjälp.
    DÅ fick man reda på att man hade passerat bäst före datum med flera år.... :(
    o fick hänvisning till privata inrättnigar där de "möjligtvis kan hjälpa er"....
    Jag hade till dess varit lyckligt ovetande om att man inte kunde få hjälp pga åldern
    och även att chanserna att bli gravid var så otroligt mycket mindre efter 40!

Vi har nu kontakt med Linnékliniken i Uppsala. Har en bit att fara för att komma dit,
    så besöken blir inte så täta. Vi har varit där en gång på info. Och då kom de ju fram
    till att med de värden mina prover lämnade var det isf. IVF som möjligtvis kunde hjälpa oss.
    Doktorn har sagt att chanserna för oss att bli gravida är ca 5-10 % utan hjälp.. o kanske 10-15 med.
    yeeehooo :S
    Inga andra direkta fel på oss. Sambons spermier är ok.... men inte världsklass.

Vi bestämde oss trots allt för att försöka! Besök nr 2 i Uppsala kommer bli äggplock ev. v. 15.
    Däremellan ska jag försöka klura ut hur man tar sprutor...(har hittat en fin instruktionsfilm :)....)
    o gå till en samarbetsdoktor på hemmaplan för ett ultraljud o blodprov i v. 14.

Kram

• mirakel

Zimfandel: :D Ålderdomshemmet. Jag, gammal ?? Baahh! ..... men klart man blir lite fundersam.... Men jag ska absolut tro på mig själv! Det ska vi alla!!! 

turlid70: Går ni oxå där?? Jag hoppas på att de vet vad de gör! :) Hittills verkar de bra!
    De är 21,14 o 9.... så jag ska ju bara vara så jäkla glad o nöjd... kan jag känna när jag läser här o på andra trådar! och det ÄR jag!
    Men min nuvarande sambo och jag (som varit tillsammans i 7 år o verkligen är soulmates) VI har inga tillsammans.... och Vi längtar oerhört ....
    (Hoppas det inte blir en "nagel i ögat" för er som hoppas på ert allra första!) 

• mirakel
    Mamma Gås : Tack! Old and Crazy -sounds good to me! Skönt att ha lite "samhörighet"!! Vi har oxå 20 mil till Linnékliniken. Glad (ev entuellt från ett annat håll än er..) Spännande måndag!!!!!

Chichisita: Intressant!! O så himla olika rekomendationer vad gäller vila efter ägginsättning!!
    Man kan jobba som vanligt! sa Dr. till mig... men det är ju Sverige! 
    Finns det någon gräns för hur många ägg som får sättas tillbaka i Guatemala?

Inanna68 : Tack, skönt att du ser det så! Hoppas det går vägen för er oxå!!
  • mirakel

lägger till mig i denna lista (o hoppas det är så det funkar!) Kram 

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Mimmsann72, 39 år, planerad spraystart 21/3
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Myrslok, 41 år, 1:a IVF, Carl von Linné 

***SPRUTAR***
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, korta metoden, sprutstart 9/3, IVF-kliniken
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3

***ET***
    Hönan 38 år, långa metoden, sprutstart 3/3, ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA, ET 22/3

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mitten på mars 
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA,  FET 3 april.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon), två blasisar, TD 22/3
    Riita, 40 år Uppsala,  IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

• mirakel
    Inanna Li skrev 2011-03-22 10:21:46 följande:

Det blev bara 7 ägg igår. Livet suger då jag hoppats på minst 10 eftersom 10 blåsor var på gång. De 3 mindre hann dessvärre inte växa till sig tillräckligt. Nu är det bara att hoppas på att flera blir befruktade inför ET imorgon. Jag är så besviken på min kropp då jag förmodligen åldrats i rekordfart på 10 månader eftersom jag fick ut hela 15 ägg förra året. Men jag hoppas att det finns befruktade ägg av bra kvalité att återföra imorgon på ET kl 11.30. Jag är så ledsen och dessutom blöder jag fortfarande efter nålstickskador i slidväggen efter ÄP. Jag har lite svidande värk i magen men hoppas att blödningarna snart försvinner.

Sorry för min klagovisa! Och OBS att jag bara jämför mig med mig själv för ett år sen!

Tack alla vänner för att ni finns!

Här kommer en styrkekram till dig o jag hoppas verkligen att det är befruktade kanonägg att "hämta hem" imorgon!
    O styrekramar till alla er andra oxå!! när man läser här undrar man lite smått vad man gett sig in på ....
    Snacka om psykisk påfrestning! Jag tycker att ni är fantastiska som orkar!!!

Jag  (VI) är ju på allra första ivf.försöket o undrar hur är det ...
    ni som gjort ett,flera lr många försök är ni igång o jobbar mellan ÄP o ET??  o efter ET??
  • mirakel

Grattis Inanna68! {#emotions_dlg.flower}

Jag kollade just på en film om hur man ska fixa med menopur-sprutorna.
    Jag ska ta en dos på 450....
    i filmen säger de att man kan blanda upp till 3 pulverbehållare (á 75 IE) i samma vätska.
    Någon som försökt att blanda sex pulverbehållare i samma vätska??
    Kram

• mirakel

Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april

***SPRAYAR***
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***
    Myrslok69, 41 år, 1:a IVF, långa metoden, Carl von Linné sprutstart 31/3

***ET***

***FET***

uppdaterar:

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3
    Hönan 38 år, Stockholm ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3, ruvar 2 embryon TD 3/4-11
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA, ET 22/3,TD 2/4
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4            

Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4

***GRAVIDA***

***FÖDDA***

***Övrigt***

• mirakel
    kattenizze :känner igen mig i det du skrev....Jag tänkte först att man kanske inte riktigt har här o göra. Jag har ändå barn o här är det en massa helt fantastiska !!! kvinnor/par som inte har fått något alls. Så himla orättvist o jag är här o strör salt i deras sår....

men så bestämde jag mig ändå för att skriva o va med lite på några bra trådar här för NU är ju vi i en situation där vi inte kan få barn trots att vi hemskt gärna vill det!! o hur det än är så är det ju skönt o se att man inte är ensam...Dessutom har ju inte min sambo några biologiska barn.
    Visst jag tror att jag i bakhuvudet alltid kan tänka att jag bör ju iaf vara nöjd o glad ,.....
    men när jag fick reda på hur hemskt dåliga världen jag har nu o hur liten chansen att lyckas för oss är blev jag helt blockerad av SORG....!

Upplever att jag har koll på många saker men detta med ålderns inverkan ...att den är så STOR - jag var verkligen lyckligt ovetandes om det.... korkat! Tänk om man bara kollat upp det för några år sedan,...
    men som min kloka sambo säger: DÅ var ju inte vi i fas för ett barn - det är ju NU det känns rätt!      
    Suckelisuck!

Har frågat på en annan tråd oxå, men hör här oxå:

Är i mitt första IVF. Långa metoden.
    Har sprutat menopur sedan i torsdags 31/3 då oxå min mens i princip hade slutat.... men sen hoppade den igång igen- med färskt blod...
    Normalt??? lr inte?? Ska självklart ringa imorgon o fråga men undrar ju NUUU!
    Tar fortfarande tre spray suprecur per dag. Gör ni andra oxå det?
    Har oxå mensliknande dragningar i mage o rygg..... :(

Kram !!
  • mirakel
    Fjällsippan skrev 2011-04-03 21:11:31 följande:
    Vid vissa behandlingar har jag haft blödningar några dagar in i sprutandet; helt normalt enligt min läkare. Men jag har aldrig haft som du uppehåll och sedan en "ny" blödning. Vad gäller ordination på sprayandet så brukar man halvera dosen fr o m sprutstart, d v s 3 ggr/dag men endast i en näsborre/gång (om jag minns rätt?). Jag har haft en annorlunda (och ovanlig) ordination de senaste behandlingarna då jag slutar helt med sprayandet vid sprutstart. Hoppas att kliniken kan ge dig ett bra svar imorgon. Kram!
    Tack! Jag formulerade mig kanske fel...blödningen upphörde aldrig helt ,....den gick bara från att vara slutfas-mens.. till att vara ljusröd ny blödning.... 
    Känns iaf lite bättre nu, när jag vet att någon mer haft det o en doktor sagt att det var ok!! Ska så klart ringa imorgon iaf.
    Inanna Li skrev 2011-04-03 18:46:46 följande:
    Myrslok69 - Tänk inte att du inte hör hemma här för det gör du verkligen och som du skriver har din sambo inte några barn. Alla kämpande välkomna kvinnor runt 40 är välkomna hit oavsett barn innan eller ej. Ålderns inverkan är tyvärr stor. Jag önskar att jag också fördjupat mig lite mer i det innan jag väntade med att försöka få barn. Men nu får vi göra det bästa av det. Och fortsätta hoppas att det ska gå bra.

Jag har inga svar att ge dig angående blödning fast du börjat spruta med Menopur.  Det verkar jättekonstigt. Jag hoppas bara att det är OK så du kan fullfölja behandlingen och att någon kan ge dig svar eller råd. Förstår att du måste vara jätteorolig.

Kram Solig!
    Tack! Känns skönt att du tycker så!!
    Önskar med hela hjärtat varsitt litet knyte till alla oss härinne!
    Kram o godnatt
  • mirakel

Fjällsippan: jag fick inte tag på dem......varit på kurs hela dagen... men de hade svarat på mitt mail :) o sa att det lät iaf inte onormalt. Det kunde vara så för vissa. o idag har blödningen gått tillbaka. Imorgonbitti ska jag dock hänga på tel när de öppnar :)

Inanna Li skrev 2011-04-04 17:59:37 följande:
    Det känns fruktansvärt varje timme nu då jag tror att jag ska blöda vid varje toabesök. Har lite ont långt ner i magen. Vi får se hur det går!
    Inanna68, det KAN kännas så när man är gravid!!! Det behöver inte vara negativt! Jag håller tummar för dig -. hårt!!!
  • mirakel
    kattenizze skrev 2011-04-07 16:10:10 följande:
    Har nån lust att skriva in mig under ruvare, testdag den 26/4? fattar inte hur man gör! pinsamt nog. Hur går det för dig Inanna? Hoppas!!
    Lägger till dig :) Grattis!
    o ändrar mig själv :(
    Jag har varit på vul idag..... en,,,,, EN äggblåsa....o lågt östradiolvärde(tror ja det hette) o tunn slemhinna....
    inget att gå vidare med! De avbröt. :( Varit himla lessen idag!
    Kram till er alla!

Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14e april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj

***SPRAYAR***
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4

***SPRUTAR***
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, sprutstart 27/3
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, sprutstart 1/4, bor i Hässelby.

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4            
    Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4
    Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***

***Övrigt***
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
  • mirakel

jaha.... det blir inget mer IVF för oss....  gjort ett... som ju avbröts förra veckan.
    Anledning... EN äggblåsa, o dåliga värden....

Sååå, nu ska vi tänka "hemmaverkstad" såklart.
    ELLER/OCH kanske äggdonation.
    Så du som sitter med en massa kunskap lr vet nån annan bra tråd i ämnet äggdonation - låt mig få ta del av detta!
    Kramar till alla

• mirakel
    Tack allihop!! för ert stöd!

(Kanske borde de i Sverige oxå ta prover i varje ny cykel för att se om det ÄR idé att ens försöka då lr om det INTE är det..eftersom det kan skilja en hel del)
    o nej, de vill inte göra fler IVF på mig på CvL. Tycker inte behandligen (jag fick ju fulldos menopur) tillförde något... gav/ger inte mig någon chansökning!...
    Östradiolet låg vid Vul på 200.... (i det läget skulle det befinna sig på 1000-2000 om jag svarat på behandl.)
    Mitt AMH = 0,4
    Min ålder = straxt 42
    Det är lika stor chans.... som det ser ut ...att jag blir gravid hemma... sådär 5 % chans. 
    Med ÄD påpekade de har vi uppåt 50% chans.

Vi tänker! o tänker! o myser o hoppas det ger nåt :), o tänker! o tänker!
    Ja, jag kommer tillbaka o berättar hur det går!
    Tack igen för att ni finns o jag önskar er ALLA att ni lyckas!

Och ni.... äggdonation är ju inte heller nåt nederlag!
     - jag hade aldrig tänkt i de banorna tidigare lr knappt på att äggdonation existerade...
    men det är ju klart värt att kolla vidare på o som jag förstår om man är villig att åka till ett annat land än Sverige lr Finland kan man vara igång
    inom snar framtid =ingen väntetid.
    Kolla på AVA-kliniker ni som får upp ett uns intresse nu!
    HjärtaKram
  • mirakel

Hej....bara inne o kollar till er! :)
    Har nog bestämt oss för ÄggDonation nu.
    Nu ska vi bara bestämma vart den ska göras...
    50-60 % chans säger de att vi har med ÄD = Fantastiskt!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?