• moa123

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skytten, jag kan berätta lite om min första IVF som jag gjorde för 2 år sedan. Jag visste ingenting om
    detta när vi kom till kliniken, och inte att det fanns en lång och en kort metod heller...men  jag fick göra den
    korta. Kanske p.g.a värden och resultat på proverna etc. vet ej. Jag slapp på så sätt nedreglering, och  började direkt med sprutor, en om dan i ca 2 veckor, sedan sövdes jag vid äggplock och var väl lite öm och svullen efteråt ett par dagar. Men under tiden jag sprutade kände jag absolut ingenting. Jag äter aldrig mediciner annars och
    behöver inte många alvedon för att påverkas om man säger så. Det blev ett plus i alla fall och en liten flicka som idag är 18 mån. Vi fick även embryon nedfrysta och vi satte tillbaka ett i höstas och jag är nu gravid i vecka 23!
    Har väl antagligen haft en offattbar tur också. 
    Jag blir 43 nu i vår.

• moa123

Tack så mycket Innana68 !
    Ja, vem trodde det, inte jag i alla fall, född pessimist.

• moa123

Innana68: Beklagar verkligen, jag har läst lite från och till här och hoppades så att det skulle gå vägen denna
    gången för dig. Men det finns ju fortfarande en liten chans!

• moa123

Skytten, att närma sig 40 behöver inte betyda katastrof. Jag var nästan 41 när jag gjorde först IVF med korta metoden, mådde jättebra utom att man gick lite dubbelvikt efter äggplocket.  Det blev en flicka .Fick några till frysen och satte tillbaka en 5-dagars 2 år senare (i höstas). Jag är nu 43 och i vecka 35. Tyckte korta metoden var skonsam, har fått för mig att man körde den på "äldre" men det verkar inte alltid vara så . Lycka till !

• moa123

Hej och tack alla ni som skrivit så fint till mig!
    Det är lite så att man drar sig ibland för att skriva, känns nästan "ego" att jag hade sån tur, men kan inte låta bli för att visa att åldern inte alls behöver vara ett hinder. 
    Känns bra att man kan tillföra klinikens statistik lite positiva siffror för oss över 40 också, alltid något. Man kan ju lugnt säga att de varnade mig när jag kom till första besöket...så kan det gå.

Har följt denna tråd sedan jag började med min första IVF och det är väl en av de få trådar där man verkligen
    stödjer och peppar varandra på ett ärligt vis, trots motgångar ibland. Lider verkligen med dig , Mamma Gås , offatbart tråkigt och hemskt !
    Håller tummarna för er alla!

• moa123

Grattis El66 till din sponatana graviditet ! Jätteroligt .
    Och grattis till Kattenizze och Chichisita .
    (Igår skrev jag att jag föjt denna tråden sedan min första IVF, inte dåligt med tanke på att den inte var startad för
    över 2 år sedan...jag menar sen min FET i höstas. Ibland känns tiden så lång när man är mitt uppe i något med alla tankar och oro blandat med förhoppningar och sedan efteråt så inser jag vilken realtivt kort tid det falktiskt var. En tröst i en del  sammanhang kanske.)

• moa123

Inanna Li skrev 2011-05-10 16:06:25 följande:
    På vår klinik fick jag svaret att risken för tvillingraviditet är för stor på EN blastocyst för att man skulle kunna få två blastocyster tillbaka så det kunde de inte alls gå med på. I värsta fall skulle det kunna sluta med trillingar menade läkaren.

Ojdå, detta fick jag ingen info alls om på min klinik,
    Vad konstigt med alla dessa olika svar från klinikerna. jag fick välja en eller två blastocyster både vid ET och vid FET, vid ET var jag själv tveksam eftersom en tvillinggraviditet kanske är mer riskfylld. Nu gick det ju vägen med en, så vid min FET tyckte de att vi skulle chansa med bara en igen.
    Och detta med korta metoden..varför nekas vissa den ? Är det inte bättre att "prova" den innan den långa som ju påfrestar kroppen mer? Eller kan man sabba något då liksom.
    Grattis till Spears!

• moa123

Hej !
    Var inne och läste lite hur det går för alla kämpare. Ser i listan att ni är ju unga allihop!  Så får man tänka.
    Går det inte denna gången så kanske nästa. Eller rent av spontant som vi ju ser exempel på här i tråden.

Hälsningar nina/ BF 9 juni- FET i höstas. 43 och ett halvt  år ung.

• moa123
    Inanna Li skrev 2011-05-24 11:05:24 följande:
    Nina - Grattis till BF jättesnart Glad. Jag skulle haft BF ungefär samma tid om jag inte råkat ut för MA i november!
    Ja, det var tråkigt verkligen, men imorgon ska du se att det händer saker!

Tack för alla Grattis!
  • moa123
    Inanna Li skrev 2011-05-25 11:12:54 följande:
    Tack för alla tummar och lyckönskningar! Denna gamla höna på 42 år och 8 månader lyckades värpa ut hela 13 ägg. Tack goda gudinna för högre dos och en sprutdag extra! Hoppas nu att flera ägg blir fint befruktade tills på fredag. Återföring kommer ske kl 11.15. Jag är så lycklig Kyss! Vilken skillnad mot för två månader sen!
    Se där! Grattis!
  • moa123

Klart att du gjorde rätt Innana ! Du kunde ju inte riskera att få 0 till frysen på måndag. Fattar iofs inte att de inte kunde frysa 2 och odla vidare de andra 6. Trist inställning från deras sida.

• moa123
    Inanna Li skrev 2011-05-27 13:28:37 följande:
    Tack! Visst är det trist! Hade varit kul att hoppas på ett par blastisar också!  Mia som går på samma klinik som jag fick ju göra både och vid sin första IVF men å andra sidan fick hon ju göra totalfrys. De kanske resonerar annorlunda då.

På min klinik gjorde de också både och. Frös ner 2-dagars och odlade vidare  5-dagars av vilka jag fick en tillbaka. När jag däremot sedan skulle göra FET så tinade de upp 2 st blastisar, trots att de visste att jag bara ville ha en tillbaka, (de var frusna 2 och 2 på något vis), kändes också lite "slösaktigt" liksom.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?