• Rowanda

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Undrar just om jag kan smyga mig in här? Här lurat i faggorna, men vi har fått avbryta 2 stimuleringar (december 2010 och april 2011) pga risk för överstimulering, så jag har avvaktat, det har känts så osäkert. Igår var jag dock på ÄP i Falun, 12 ägg plockades ut och de ringer om någon timme och berättar hur många som befruktades och om det blir långtidsodling eller ej.  Jag hade drygt 25 blåsor och är idag generellt öm och svullen i buken. Brösten och bröstvårtorna är också ömma (appropå symtom).  Medicinerar med Pravidel mot överstimulering.

Jag är snart 41 år (juli) och har en son på 3,5 år. Han blev till under nedregleringen till vårt första IVF 2007. Innan dess hade jag ett MF i vecka 11.  Vi har diagnosen oförklarligt barnlösa. Jag själv har sedan 2 år, en reumatisk sjukdom som gör att det inte är lämpligt att bli gravid under behandling, vi har därför inte försökt själva med syskon, utan gör "rejäla" försök med IVF.

Det är roligt att läsa att så många har blivit gravida efter allt kämpande!!

• Rowanda

Sitter utanför kliniken. Av mina 12 ägg blev bara ynka ett befruktat!!! Vilken besvikelse! Trodde i min enfald att pigga äggstockar inte innebär kassa ägg!! Ska nu på ET och får sätta min tro till ananasen jag åt i söndags Grattis till fina äggskördar!!

• Rowanda

Oj, här skrivs det! Jag har iphonen och skriver sakta

• Rowanda

Hej!
    Såg att mitt inlägg från iphonen blev rumphugget och konstigt. Jag tackade för ert pepp. Det skrivs massor här och är en glad och trevlig stämning i allt det jobbiga, det är fint.

Vad tapper du är Zinfandel, den inställningen du har är ju så klok och beundransvärd.

Fjällsippan, är du verkligen övertygad om att du inte kan vara gravid? Såg att du hade testdag 2/6. Själv testade jag minus tills BIM+3 när jag väntade sonen.

Jag var på ET 25/5 och var inte lika besviken efter det. Av mina 12 ägg blev ju bara ett befruktat. Jag hade väntat mig bättre eftersom jag är lättstimulerad (idiot som man är). Trodde äggen var kassa, men han sade att äggen behövde microinjektion och att det kunde vara orsaken till våra svårigheter att få barn. Nu ruvar jag i alla fall och testar 10/6. Men vi har knappast råd med ett IVF till. Vi har byggt hus i fjällen och har fullkomligt dränerats på besparingar för att inte behöva ta mer lån än nödvändig.

Annars är jag helt såld på Tove Styrkes "High and low"

Nu väntar Progesteron, Pravidel och sängen för en trötter som jag.

• Rowanda

Vilken tur att det fanns en buske i närheten!! )

• Rowanda

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Zinfandel, 39 år i Skåne, FET i aug

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Mia, 42 år, IVF 2, Sprutstart 14/5       
    Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) sprutstar 20/5   
    mamman0301, 39 år Cura Malmö  IVF 1 Sprutstart 24/5                          

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Fjällsippan, 43 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 på CvL, TD 2 juni
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) ET 20/5 TD 3 juni
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun, ET 25/5 TD 10 juni
    Inanna, 42 år, bor i Göteborg, ICSI 3 på IVF-kliniken, ET 27/5, TD 14/6

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF ?
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    Snösport, 42år, spontangravid just innan IVF6,Luleå gått i Falun BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska 
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti 

• Rowanda

Ja, jag har också tänkt på Daniel och Victoria, hur hans mediciner påverkar spermierna. Jobbigt värre för dem att smyga iväg till kliniken. Men de kanske får en tid kl 02,30 eller något sådant så att paparazzi sover och kliniken är tom. Det är nog ett tufft år för dem på många sätt.

I alla fall så skänkte jag IVF-fadern en tanke när jag låg där på ET. Tänk vilken upptäckt han gjort. Och så många han skänkt lycka och liv!

Själv försöker jag analysera nada. Jag fokuserar mer på att ställa in mig på ett minus och att det därmed inte blir något fler barn för oss. Inbillar mig att jag blir mindre besviken då, vilket nog inte är sant. Men jag blev tilltufsad av befruktningen, jag är nog mindre fertil än vad jag trodde, och då ansåg jag mig inte så särskilt fertil. Å andra sidan är ju ingenting vad det verkar vara i den här svängen. Symtom kan betyda noll graviditet, inga symtom kan betyda supergravid. Blödning missfall eller inte missfall. En kompis har tre ivf-graviditeter (ett missfall, 2 barn) av tre försök. Inga ägg till frysen, 1 varje gång.

• Rowanda

Kan det vara TNF-alfa hämmare ni funderar på? Det tar jag pga min ledgångsreumatism. Men jag fick sluta med dem 3 veckor inför et då de inte är godkända för graviditet i Sverige. Vet att de används fram till vecka 6 i USA av läkare som arbetar med upprepade missfall.  Medicinen är våldsamt dyr, kostar nog närmare 3000 kronor i veckan om den inte omfattas av läkemedelsförmånen. Det är en ganska läskig medicin (biverkningarna) men jag har inget annat val än att ta den.

Lycka till med hemmaförsöken, Fjällsippan! Ska du till Sundsvall pga bakterieutredning? 2007 tror jag det kom en forskningsrapport från Norrlands Universitetssjukhus om just tysta bakterieinfektioner och infertilitet.  Jag var då redan gravid och sökte inte mer efter den. Annars tänkte jag på att det kanske var vårt problem. Lycka till!

• Rowanda

Förstår din oro, Turild. Pissig ovisshet tills fosterrörelserna!! Jag hade oxå en "symtomfri" graviditet och det gick bra. Men vad jag orode mig. Tröstade mig att med min vän (som har pco) gick en hel sommar utan att upptäcka att hon var gravid! Att symtom tyder på stark gravoditet är en myt. Symtom beror på hur man reagerar på hormonerna.

• Rowanda

Min sambo frågar om jag känner mig gravid. Jag säger bestämt NEJ för jag känner mig så ogravid som någonsin. Behöver inte känna efter det minsta för inget känns. Så jag håller redan på planera försäljning av barnvagn och bebiskläder. Finns inte på jorden att jag kan vara gravid. Sist hade jag åtminstone mensvärk några veckor i början innan det också försvann.  Jävla skit.

• Rowanda

Tråkigt med ditt minus, Enya! Jag tycker inte heller att du ska ge upp med dina sytom. Kortison används MOT illamående i cancervården (gjordes i alla fall)9

• Rowanda

Så du har psoriasis, Z? Det är ju verkligen immunologi, precis som min ledgångsreumatism. Jag tar 10 mg prednisolon nu vid ET , ord av Falun, annars tar jag 5 mg mot mina leder. Min sjukdom gör mig än mer pessimistisk, reumatiker verkar ha svårt att bli gravida. Psoriasis behandlas ju som reumatism i vissa fall. I alla fall verkar då reumatologerna inte främmande för att högaktivt immunförsvar påverkar fertiliteten.

• Rowanda

Jag fick bara höja dosen Prednisolon. Trombyl och Fragmin var det inget tal om.  Det har i och för sig inte diskuterats immunologi som orsak till barnlöshetför min del,  utan att den pågående inflammationen pga reumatismen som gör miljön i livmodern dålig för embryot. Kortison är ju en universalmedicin som används till hur mkt som helst, bla att dämpa allergiska reaktioner.

• Rowanda

Hej och hå alla kämpare!
    Jag blöder sedan några dagar tillbaka. Hoppades först på nidblödning som jag hade med sonen. Men nu är det som en vanlig mensblödning, trots Progesteron och Pravidel, om den nu har någon verkan på det.

Än så länge är jag inte så besviken. Det värsta kom när bara ett ägg blev befruktat, då försvann nog mitt hopp om att få ett barn till. Jag trodde vi skulle få några till frysen och därmed fler chanser. Sedan har jag verkligen inte känt mig det minsta gravid den här gången. Så vi får försöka lite hemma i sommar

Så egentligen är jag mest ledsen för sonens del, att vara ensambarn. Vi har inte några kompisar med barn i samma ålder, vi bor mitt i sta´n där det inte finns så mycket barn i närheten så vi får nog ligga i för att få kompisar. 

Det är i alla fall roligt att ha varit i tråden. Ni är glada och trevliga, trots sorg och motgångar så glädjs ni med varandras medgångar.

• Rowanda

Jag stannar nog, men har svårt att hinna skriva. Sambon vill inte mer, vi hade bestämt oss för ett försök. Jag är osäker. Sommaren får ge svaret. Överstimulerad med ett befruktat ägg, märkligt!! Men det behövdes nog icsi.

Lycka till nu Thule! Och grattis!

Vilka ubdersökningar gör hon i Sundsvall och vilken behandling ges? Antibiotika?

• Rowanda

Neeej, Snösport! Så här fick det ju inte bli!!! Den lyckan skulle ju bestå. Hoppas du inte har X. Kör på för fullt nästa ÄL!! Det kan vara lättare att bli gravid efter MF. Själv blev jag det och har hört flera stycken som blivit det. Och du kan ju bli gravid, som sagt. Många kramar...........

Själv testade jag minus imorse, helt väntat. Slutade med Progesteronkladdet för några dagar sedan och drack tom vin......  Har läst att man kan sluta med Enbrel vid konstaterad graviditet så vi kan nog försöka själva i sommar.

I helgen är jag solokvist, sonen och sambon är borta. Shoppat kläder flera timmar idag, utan stress att hämta på dagis. Ska ut och äta med en kompis imorgonkväll, sola och bara lata mig. Har läst tidningen i lugn och ro idag. LYX.

Kramar

• Rowanda

Ja, jag har oxå tänkt på er hela kvällen, Snösport. Du är så positiv och levnadsglad mitt i din kamp, du är verkligen beundransvärd!

• Rowanda

Oj, oj, Inanna! Det låter p.o.s.i.t.i.v.t!!

• Rowanda

Men får läkare i Sverige verkligen skriva ut TNF-alfahämmare på indikationen infertilitet?  Enligt FASS är indikationen reumatism och psoriasis artrit.  Jag kan tänka mig att läkarna inte så gärna skriver ut då det är en potent medicin med svåra biverkningar och som kostar många över 1000 kronor/dos. Den borde inte ingå i högkostnadsskyddet då heller. Men jag undrar de som fått medicinen i Sverige, har läkare utomlands skrivit ut, eller finns det svenska läkare som gör det ändå? I alla fall så har man nu ändrat rekomendationerna för graviditet, att man kan sluta med Humira, Enbrel vid konstaterad graviditet. Så nu vågar vi försöka hemma i sommar!

Enligt reumatologerna bedöms Prednisolon 15 mg som riskfritt vid graviditet.

• Rowanda
    ***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Zinfandel, 39 år i Skåne, FET i aug
    Fjällsippan, 43 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL (FET) i aug
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep.

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***       
    buzanss 39 år Fertilitetetskliniken IVF 1 sprutstart 26/5                     

***ÄP/ET***
    Thuleslapper, 38 år, IVF 3, USÖ/ Gripen ÄP 7/6

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Inanna, 42 år, bor i Göteborg, ICSI 3 på IVF-kliniken, ET 27/5, TD 14/6
    Boe, 38 år, Stockolm, syskonförsök 1 (IVF3) CvL, ET 3/6, TD 18 juni
    mamman0301, 39 år Cura Malmö ET 6/6 TD 24 juni
    Thuleslapper, 38 år, IVF 3, USÖ/ Gripen ET 9/6 TD 24/6

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    Snösport, 42år, spontangravid just innan IVF6,Luleå gått i Falun BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska 
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti 
    Enya70, 40 år Uppsala
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011.

Lycka till idag Inanna!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?