• kattm

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hör egentligen inte hemma i den här tråden, men jag brukar följa den ändå eftersom ni har så mycket kunskap här inne. Vill bara flika in att vi frågade på Linné-kliniken i Uppsala om hur spermierna valdes ut eftersom vi gjorde ICSI på hälften av våra ägg (och det var de äggen som delade på sig efter befruktningen). De använder sig både av centrifugering och något sköterskan kallade "swim-up", att de spermier som är rörliga skiljs ut genom att simma genom en gradient och därför har större chans att vara av bra kvalitet.

• kattm
    turlid70 skrev 2011-07-18 15:30:15 följande:
    Kommer från KUB, vi fick låg risk för DS men hög risk för trisomi 13 & 18, är så ledsen Gråter. Det blir FVP om 3 veckor, det eviga ovetande och oro igen i 4 veckor. Kunde göra MKP redan på onsdag men nu läste jag på att det ger större risk för MF. Kliniken säger att dem har samma MF risk på båda, men jag tror inte på alla dessa läkare som bara gör sitt jobb och inte visar någon extra omtanke. Fick ingen bra förklaring om vad allt innebär, hon sa inte ens i vilken vecka jag var idag. Själv glömde jag fråga då hon sa hög risk, var inte så påläst kände jag och kunde inte ställa några frågor och läkarna säger ju inte mer det dem absolut måste. Är så arg Skrikandes på all denna nonchalans hos läkarna. Sen ringde kliniken och ville boka om tiden för MKP då sa jag att vi vill göra FVP istället och då framgick det att jag var i vecka 11+6 enligt mätningar idag (annars i v12+3 enligt tidigare debömning). Varför fick vi inte veta det då vi var där och alla mätningar hon gjorde på bebisen sa hon inte ett ord om heller. Fy fan vad jag är less på det här. Det går bara inte lita på läkarna, känner jag, trots att det är just det man vill.

Annars sa hon att allting såg mycket bra ut, bebisen viftade med armar och ben och hjärtat slog så fint. Nackspalten var på max 2,4 mm vad vi hann se när hon mätte, vilket är mycket bra, men mina blodprover drog upp risken för trisomi 13 och 18 som sagt.
    Ucsh vad tråkigt att det blev hög risk för trisomi 13 och 18. De är ju lite vanskligare än DS, eftersom de barnen sällan överlever. Det är ju jättebra att ultraljudet såg bra ut, för då är det kanske "bara statistiken" som gör att du får hög risk. Fick ni någon sannolikhetssiffra? Jättedumt att de inte talade om att de flyttade på datum för hur långt gången du är, beräknad födsel etc - det är ju viktig info att ha som blivande förälder.

Jag håller tummarna för att allt kommer att gå bra i slutändan, men förstår att det är en helvetisk väntan innan ni får veta.
  • kattm
    turlid70 skrev 2011-07-18 16:05:14 följande:
    Ja, 1:22 för det och 1:2000 för DS. Fattar inte hur kan det skilja så mycket. Om bebisen har trisomi 13 & 18 kommer den inte överleva över huvud taget och dör antingen i magen eller strax efter födseln, men jag kan inte vänta i 6 månader för att föda ett dödsdömt barn känner jag, därför gör vi FVP.
    Förstår verkligen att ni vill göra FVP, det skulle jag också göra i er situation. Men det låter klokt att hålla ut och göra FVP och inte MKP om missfallsrisken är lägre då. För det är ju trots allt 21:22 (=95 %)chans att ert barn inte har trisomi 13/18. Jag hoppas verkligen att det är så! *kramar*
  • kattm
    turlid70 skrev 2011-07-18 17:16:10 följande:
    Det var läkarhuset på Odenplan, jag tror inte att CvL gör något sånt, det har BVC tagit över nu och skickat mig dit. Först sa hon att BF var den 26/1 (nästan som förut den 27/1) och då ska jag vara i v12+4, men nu sa dem 11+6 och mina fantasier spelar mig en trall just nu.

Normal risk på DS i min ålder är 1:64 och trisomi 13/18 som är ovanligare är 1:92, jag fick 1:22 vilket är 4,5 ggr sämre alltså. Men alla dessa sannoligheter, vad säger dem egentligen? Jag försöker tänka att det är fortfarande 95% att vi får ett frisk barn eller får barn överhuvudtaget, men kan liksom inte glädjas av all oro.
    Vad knepigt att det var hos Ultragyn du fick det dåliga bemötandet. Jag som ska dit på VUL snart och sedan på KUB om en månad eller så. Hoppas att jag inte får samma läkare (eller att hon/han har en bättre dag då...). Jag har gjort min äggledarspolning där och var jättenöjd då.
  • kattm
    Zinfandel skrev 2011-07-27 10:30:04 följande:
    Hmm läste en artikel senast häromdgaen om just IBS och graviditet/infertilitet, ska se om jag finner den igen. 
    Den är jag också intresserad av, eftersom jag har IBS och även har/har haft lymfocytär kolit (troligtvis tre skov de senaste 10 åren).
  • kattm

Eva Svanborg heter hon i Solna.
    Jag har gått en del hos henne. Hon är lite speciell men brukar vara hjälpsam.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?