turlid70 skrev 2011-07-18 15:30:15 följande:
Kommer från KUB, vi fick låg risk för DS men hög risk för trisomi 13 & 18, är så ledsen
![Gråter Gråter](http://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-cry.gif)
. Det blir FVP om 3 veckor, det eviga ovetande och oro igen i 4 veckor. Kunde göra MKP redan på onsdag men nu läste jag på att det ger större risk för MF. Kliniken säger att dem har samma MF risk på båda, men jag tror inte på alla dessa läkare som bara gör sitt jobb och inte visar någon extra omtanke. Fick ingen bra förklaring om vad allt innebär, hon sa inte ens i vilken vecka jag var idag. Själv glömde jag fråga då hon sa hög risk, var inte så påläst kände jag och kunde inte ställa några frågor och läkarna säger ju inte mer det dem absolut måste. Är så arg
![Skrikandes Skrikandes](http://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-yell.gif)
på all denna nonchalans hos läkarna. Sen ringde kliniken och ville boka om tiden för MKP då sa jag att vi vill göra FVP istället och då framgick det att jag var i vecka 11+6 enligt mätningar idag (annars i v12+3 enligt tidigare debömning). Varför fick vi inte veta det då vi var där och alla mätningar hon gjorde på bebisen sa hon inte ett ord om heller. Fy fan vad jag är less på det här. Det går bara inte lita på läkarna, känner jag, trots att det är just det man vill.
Annars sa hon att allting såg mycket bra ut, bebisen viftade med armar och ben och hjärtat slog så fint. Nackspalten var på max 2,4 mm vad vi hann se när hon mätte, vilket är mycket bra, men mina blodprover drog upp risken för trisomi 13 och 18 som sagt.
Ucsh vad tråkigt att det blev hög risk för trisomi 13 och 18. De är ju lite vanskligare än DS, eftersom de barnen sällan överlever. Det är ju jättebra att ultraljudet såg bra ut, för då är det kanske "bara statistiken" som gör att du får hög risk. Fick ni någon sannolikhetssiffra? Jättedumt att de inte talade om att de flyttade på datum för hur långt gången du är, beräknad födsel etc - det är ju viktig info att ha som blivande förälder.
Jag håller tummarna för att allt kommer att gå bra i slutändan, men förstår att det är en helvetisk väntan innan ni får veta.