• Bambi2

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej!
    jag hoppas det är ok att hoppa in med en fråga här? Jag fyllde 40 hösten -12 och har gjort en IVF i Danmark och väntar nu på FET ev. i Februari. Jag undrar om ni kan tipsa om de olika danska klinikerna; vilka säljer 3-pack till dem som redan har fyllt 40? Jag tycker det är lite svårt att tyda många klinikers regler och skulle vilja få tips från er som kanske har erfarenhet av kliniker i Danmark.

• Bambi2

Tack för svar! Jag går på CFC redan och 36000 Dkr för 3-pack är ett bra pris men det känns som att det vore bra att försäkra sig om andra möjligheter innan jag bara kör på, på samma klinik. (Jag är lite besviken på att man får så lite tid att tala med läkarna och att man knappt envolveras i processen. Samtigit gillar jag att de är kostnadseffektiva, deras lokaler är inte flashiga och ligger i Norrebro där jag antar att hyran är lägre. De bedriver forskning och har mycket teknik till sitt förfogande). Nåväl jag har lite tid på mig att fundera.

• Bambi2
    raffebo skrev 2013-01-06 19:39:30 följande:
    Apropå ingenting, men 36 tusen är ju billigt om man jämför med Svedala....! Undrar hur det kan vara så billigt (och bra har jag förstått) i Danmark? Jag menar, det är ju ett grannland.
    Ja, det är billigt i jämförelse; ca 41 100 SEK. Vet ej hur det kommer sig, de flesta kliniker i Danmark ligger lite lägre än övriga europeiska länder, både Sverige och England, som jag förstår det. De danska klinikerna har kunder från flera europeiska länder, så det kanske har skapat en viss konkurrenspress på priserna?
  • Bambi2
    Zinfandel skrev 2013-01-06 20:02:48 följande:
    Jag tycker det är sååå bra att någon tar upp konkurrensen genom priserna, de är alldeles på tok för höga!!
    Puh!, tack Zinfandel, jag var rädd att jag hade gått lite off topic ;) En annan sak jag tycker är bra med danska kliniker är att de har öppet 365 dagar om året. Jag skulle bli galen om jag var tvungen att vänta lydigt över sommarmånaderna eller Jul! Nackdelen är väl att resorna kan ta tid men hittills har det funkat bra för mig. (Jag har berättat för min chef efter att ha hållit min närmsta kollega på halster i månader.)
  • Bambi2

Hej! Jag har följt er lite av och till men inte skrivit eftersom jag redan följer och skriver i AMH- tråden och dhea-tråden. Men eftersom jag ju faktiskt är 40 och ni nu skriver om FET undrar jag om det är ok att jag hoppar in med lite frågor? (Det känns som om jag spammar en massa trådar just nu men jag har aldrig gjort FET och känner mig väldigt stressad och osäker p.g.a. att min mens har blivit sen och jag ombeds gå på VUL var och varannan dag och känner att jag behöver veta mer för att kunna planera mitt liv).

Mina frågor: Hur ofta har ni gått på VUL inför FET, ni som har stumulerats med Progynon men ej ska ta ÄL-spruta? Måste jag gå på VUL för att se om ÄL är på gång, eller kan det räcka med ÄL-stickor och sen VUL samma dag som planerat FET? (Förutsatt att slemhinnan ser bra ut). Vilken cykeldag brukar FET bli? 4 dagar efter utslag på ÄL-stickan och 2 dagar efter beräknad ÄL? (Mina embryon är 2-dagars). Hur lång tid tar det att tina embryon?

• Bambi2

Tack för svar! Oj! Inte ägglossning vid progynon?? Det hade varit skönt om kliniken hade sagt det. Vad är det som avgör om man blir stimulerad med Progynon eller inte inför FET? Trodde alla vi lite äldre blev stimulerade.

• Bambi2

Sunseed! Ingen fara, jag är så tacksam för svar! Borde ha googlat Progynon innan.. det kommer upp "ägglossning trots Progynon" som främsta sökträff. Så redan där hade jag kunnat förstå att ÄL ska utebli vid progynon. Men jag förstår åndå inte varför ni som gör FET i ostimulerad cykel måste få ägglossning för att kunna göra FET. Räcker det inte om slemhinan är tillräckligt tjock? Det är väl det som är avgörande?

• Bambi2

Hemulen! Vad roligt att se dig här igen!
    Jag har redan tidigare diskuterat IVF vid tidigare mild PCO eftersom jag har så väldigt lik historia men gärna drar lärdom av andra så jag kanske slipper göra allt för många IVF'er. Nu har jag läst din profil igen och ser att du alltid fått mycket låga doser FSH, även innan de tog hänsyn till din tigare PCO - hur kommer det sig? Förvisso verkar det ha varit en korrekt bedömning eftersom du ändå alltid fått ut bra med ägg och många till frysen. Tror du att det bara var Dhea som gjorde att embryona tog sig vid sista IVF'en eller kan det ha haft med den ändrade IVF- behandlingen att göra? Det var ju ganska mycket som ändrades till sista behandlingen och naturligtvis kan du inte säga vad som gjorde skillnad men jag undrar vilket av följande som ordinerades med särkild hänsyn till tidigare PCO-diagnos: Nedreglering med lång metod, Annat FSH-preparat eller Pregnyl istället för Ovitrell ?

Jag har börjat ta Dhea men har dessvärre inte lyckats övertala någon att skriva remiss på testosteronblodprov. När jag skulle göra VUL cd 3 för att se att slemhinnan var tunn innan stimulering inför FET, visade det sig att slemhinnan var 6,5 mm istället för 3 mm. Jag blev lite rädd att det kan ha varit Dhea som ökat på slemhinnan då den faktiskt ska vara tunn. Jag sänkte dosen och sköt upp FET och hoppas nästa cykel är bättre. Det kändes plötsligt som förr i tiden då mensen ofta var sen, varje cykel var olik den andra och många troligtvis helt utan ÄL. Men kanske är det IVF'en som har stökat till det.

Kramar!

• Bambi2

Hemulen - Jag skrev om det i Dhea-tråden när jag hade tusen frågor att ta ställning till, bl.a. huruvida jag skulle skjuta upp min FET eller inte och försökte beräkna tidpunkten för FET och en massa annnat så det drunknade nog i alla frågor jag hade. Jag fick ett svar om att dhea kan hjälpa att bygga på slemhinnan. (-Men för min del skulle ju slemhinnan först bli tunn innan den byggdes på med Progynon!) Eftersom jag är singel behandlas jag av dansk klinik som rignde när jag var på tunnelbanan och på min mammas jobb andra gången och de tyckte bara jag skulle fortsätta att gå på VUL var dag och vänta på att slemhinnan skulle bli tunn... och min ordinarie gyn, en av de få som hjälper singlar jobbar inte varje dag. Så det var stressigt och irriterande allting. Jag hoppas bara min cykel stabiliserar sig nu, så jag slipper allt krångel.
    Tack för svar ang. din behandling! Jag ska försöka fråga min klinik om det även om de sist bara fnös åt mig när jag sa att jag tidigare hade haft PCO-äggstockar, de vet allt bäst och blir mest irriterade om man ställer frågor, än mindre verkar de tåla egna idéer). Och om det går slipper jag gärna långa metoden eftersom jag tror att en nedreglering vore hemskt (mår som sämst efter mens och som bäst runt ägglossning och därefter, samt när jag FSH-stimulerades). Men jag ska definitivt ta upp det ändå! Fr.a. Pregnyl.
    Det är extra trevligt att läsa om att det fortskrider bra med din graviditet, då jag följt dig lite.
    Kramar!

• Bambi2

Grattis till era FÖDSLAR skulle det ju vara! Jag har blivit så van vid att endast vänta på plus att en födsel tillslut har blivit något helt overkligt.

• Bambi2

Hej, jag har samma fundering som er. Det finns ju dem som lyckas bli gravida på 3-celliga embryon och få friska barn. Jag går på CFC där de fryser på dag 2 istället eftersom de säger att embryona mår bättre i livmodern. Frågan är om vissa embryon som faktiskt hade kunnat fästa och bli ett barn, istället inte klarar sig pga långtidsodling? Men trots att min klinik fryser på dag 2, brukar de sen fortsätta att odla embryona till 8 celler när man ska göra FET och då stryker lätt ca 50-60% av de frysta ägg med ändå, så det känns som att de egentligen resonerar lite som klnikerna som långtidsodlar med en gång. Ur vår synvinkel blir det ju lite fel eftersom man hellre vill ge varje hyfsat embryo en chans, istället för att betal för en ny IVF, för att så många embryon har kasserats. Men för kliniken, är denna metod ett sätt att optimera chanserna per insättning...

• Bambi2

Hej! Jag hoppar in här, eftersom jag är lite äldre jag också. Jag är 41, singel och har gjort 3 IVF'er och en FET. Nu väntar jag på min 2:a FET om ca 10 dagar.

På 2:a IVF'en blev jag gravid men var tvungen att göra en sen abort i v.14 för fostret var missbildat och skulle dö i magen. Det var ett halvår sedan men då upplevde jag det som att mitt liv var slut och jag mådde väldigt dåligt. Obduktion visade vad de hade trott på ultraljudet; det var en extremt ovanlig missbildning, som varken är ärftlig eller beror på ålder, bara extrem otur...  Efter två månader började jag hoppas på nästa IVF men lyckades inte då. Jag får ca 10 ägg vid varje IVF, 6-8 befruktas, varav 3-4 blir riktigt fina embryon. Men ändå... när jag läser statistik ser det så dystert ut efter 40...

Jag ska försöka med ytterligare 3 IVF'er, om det behövs, tänker jag och ev. tillhörande FET. Vissa av er känner jag igen från andra trådar. Jag har hängt i AMH-tråden men inser att mitt AMH på 0,7 är helt normalt i min ålder, har hängt i Aten-tråden men har inte råd att åka dit utan självmedicinerar.

Hoppas fler här är på gång snart igen!

• Bambi2
    tes 75 skrev 2014-01-30 09:19:11 följande:
    Fråga till er rutinerade: efter äggplock, vilka tillskott bör man inte ta då, eller dra ned på? Jag har för mig att jag läst nåt om mängden D-vitamin, och Omega 3? Jag tar just nu D-vitamin (20 mikrogram), Folsyra, B-vitaminbrus, Omega 3, Q10. Och Melatonin, men det kommer jag sluta med helt vid äggplock.
    Jag är inte heller expert men har aldrig hört att D-vitamin skulle vara av ondo vid graviditet (ej heller folsyra såklart). Har läst ny forskning som ställer sig skeptisk till höga tillskott av Omega-3 under graviditet men det verkar dock oklart. Hoppas någon annan vet.
  • Bambi2

Jag hittade den här bloggen som diskuterar forskningsresultaten av en studie som gjordes på halten Omega 3 och Omega 6 hos barn, vars mammor hade ätit mycket omega 3 under graviditeten. Bloggaren verkar insatt. mkt intressant om man orkar läsa:

www.perfekthalsa.se/okategoriserade/okar-risken-for-allergi-vid-tillskott-av-omega-3-under-graviditeten/

Personligen har jag slutat äta lax nästan helt. Jag orkar inte hålla reda på vilken fisk som innehåller miljögifter. Och tar en liten dos omega 3 istället.

• Bambi2
    Sunseed skrev 2014-01-31 22:23:53 följande:

Jag vill inte vara negativ alls. Men det finns vissa tecken på att Omega 3 inte bara är jättebra för små bebisar.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/omega-3-tillskott.../

Själv tycker jag om att läsa både för och emot, så att man kan få en liten känsla själv hur man vill göra. 

Jag körde Omega 3 och D-vitaminer och Folsyra innan graviditeten. Under graviditeten intog jag d-vitaminer och folsyra. Hampus är idag 9 månader. Inte allergisk mot någon kost eller djur (ännu).

Länken jag lade ut diskuterar just resultatet av denna studie mer fördjupat. Enligt studien är det ju om mammorna åt mycket omega 3 under graviditeten, som barnen riskerade att utveckla allergier. Bloggaren påpekar dock att sambandet (som trots allt är ganska stark) inte behöver var kausalt, att orsaken till allergierna kan vara en annan, t. ex miljögifter men det vet man inte. Jag tror att forskarna resonerar som så att omega 3 och 6 kan dämpa immunflörsvaret hos mamman under graviditet och därmed inte ge barnet det immunförsvar som det hade kunna ha om mammans immunförvar inte var dämpat under graviditet. Nu spånar jag bara. Men för kvinnor som har ett överaktivt immunförsvar, är ju rädslan att stöta bort fostret pga ett överaktivt immunförsvar nog större.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?