Sunseed skrev 2014-01-31 22:23:53 följande:
Jag vill inte vara negativ alls. Men det finns vissa tecken på att Omega 3 inte bara är jättebra för små bebisar.
www.dn.se/nyheter/vetenskap/omega-3-tillskott.../
Själv tycker jag om att läsa både för och emot, så att man kan få en liten känsla själv hur man vill göra.
Jag körde Omega 3 och D-vitaminer och Folsyra innan graviditeten. Under graviditeten intog jag d-vitaminer och folsyra. Hampus är idag 9 månader. Inte allergisk mot någon kost eller djur (ännu).
Länken jag lade ut diskuterar just resultatet av denna studie mer fördjupat. Enligt studien är det ju om mammorna åt mycket omega 3 under graviditeten, som barnen riskerade att utveckla allergier. Bloggaren påpekar dock att sambandet (som trots allt är ganska stark) inte behöver var kausalt, att orsaken till allergierna kan vara en annan, t. ex miljögifter men det vet man inte. Jag tror att forskarna resonerar som så att omega 3 och 6 kan dämpa immunflörsvaret hos mamman under graviditet och därmed inte ge barnet det immunförsvar som det hade kunna ha om mammans immunförvar inte var dämpat under graviditet. Nu spånar jag bara. Men för kvinnor som har ett överaktivt immunförsvar, är ju rädslan att stöta bort fostret pga ett överaktivt immunförsvar nog större.