• nymåne

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej ruvare, sprutare och väntare!

Jag är 45 år och har aldrig gjort IVF, eftersom jag sedan 2008 haft så dåliga hormonvärden (FSH 20 och idag omätbart AMH) att jag då förbjöds göra IVF i både Sverige och Danmark. Men efter denna "dödsdom"  från 2008 har jag ändå blivit gravid två gånger (2009 och 2011) och fött ett barn.    

Varför gör jag då ett gästspel i er IVF-tråd? Jo, jag ser att några av er diskuterat DHEA. Om du vill veta mer om DHEA kan du inboxa mig. 

Inanna, 

Du och jag är ju vänner Hjärta sedan lång tid tillbaka. Och nu ser jag att du just ska börja spruta! Mmm, det ska bli härligt att gå bredvid dig i den friska februariluften 2012 på dina barnvagnspromenader med liten snarkande Vattuman (eller kanske en rosenkindad Fiskflicka) i vagnen...

Ja, när det gäller barnförsök är jag en extremt positivt tänkande person och tar gärna ut all glädje i förskott, gärna flera veckor innan det ens är dags för graviditetstest. SkrattandeHur skulle man annars orka försöka och försöka och försöka få den där lilla ungen man längtar så efter? Drömmer 

In med positiva framtidsfantasier! Ut med oro och pessimistiska tankar. Och så - balansera denna sötma med neutrala fakta (statistiska odds etc) som ju har en så bitter eftersmak att det faktiskt krävs den där positiva energin för att man ska orka svälja medicinen. Tack för mig. Och LYCKA TILL!       
  • nymåne
    Rättelse: Jag har alltså blivit gravid två gånger - första gången på andra försöket "au natural" 2008 (inte 2009 som jag skrev).
  • nymåne

Hej IVF:are runt 40!

Jag smyger mig in här (hej Inanna och Snösport!), därför att jag hittat en studie om koffein som kan intressera er. Ni som gör IVF och är rädda för kaffe borde nu kunna pusta ut: det är musklerna i äggledarna som slutar fungera när man dricker mycket kaffe och som minskar chansen till graviditet. Och ni som gör IVF behöver ju inte oroa er för att äggen inte ska forslas tillräckligt effektivt i äggledaren mot livmodern. Så NJUT NU av kaffet!

I länken nedan refereras studien (för en stund sedan lyckades jag inte komma in på sidan, men det gick för några timmar sedan så det var nog bara tillfälligt fel).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4522684

• nymåne

Om DHEA

Den som är intresserad av DHEA kan inboxa mig.

Åtskilliga studier av DHEA visar att detta hormonpreparat ökar antalet ägg och minskar risken för missfall (dvs. minskar risken för embryon med kromosomavvikelser). 7-keto är ett preparat som är härlett ur DHEA, det är en "mildare" variant - men mig veterligen finns det ingen vetenskaplig studie i hela världen där man visat att 7-keto har någon inverkan på fertiliteten.

All forskning handlar om DHEA. Ingen vet dock - vad jag vet - säkert om just 7-keto inte kan förbättra äggkvaliteten. Och jag blev ju gravid på andra försöket vid 42,5 års ålder när jag tagit 7-keto - och återigen blev jag två år senare gravid på nionde försöket efter att ha tagit DHEA. Mitt AMH-värde var då omätbart lågt. Och redan 2008 förbjöds jag göra IVF pga. min låga fertilitet. Två graviditeter och ett barn på 2,5 år - det är väl inte så dåligt för en 40+are?

DHEA samverkar troligen väldigt bra med preparat som Pergotime (och med detta närbesläktade preparat som används inom IVF - gonatropider, eller vad heter det?). IVF-resultaten blir bättre med DHEA - se webbsajten för The Center for Human Reproduction.

• nymåne

Om folsyra

En studie visar att de kvinnor som åt minst 700 mikrogram folsyra om dagen fick ökad fertilitet. Forskningsrapporten kan ni kanske nå genom att googla. Själv tar jag dagligen en tablett "TillVal Folsyra" 500 mikrogram från Recip och  en multivitamintablett "MittVal Kvinna" med 250 mikrogram folsyra. Båda är köpta på ett vanligt apotek.

Om ni vill delge mig forskningsrön etc. som gäller preparat och fertilitet så får ni gärna inboxa mig. Jag skriver en text om alternativa metoder att öka kvinnans fertilitet (alltså det som kan vara bra att veta utöver sådant som läkarna skriver ut).

Folsyra förknippas med gravida kvinnor som vill undvika att fostret drabbas av t.ex. ryggmärgsbråck. Men folsyra ökar även fertiliteten och bör alltså tas även innan man blir gravid.   

Jag följer er IVF-tråd med stort intresse och djup respekt inför er kamp (och så är Inanna 68 min väninna )  

• nymåne
    Linköping68,

Hej - här är en tillfällig gäst på listan! Jag läste ditt inlägg om att starta en fond för ofrivilligt barnlösa. Wabbie foundation finns redan för detta ändamål. Vad jag vet tar Wabbie dock inte emot ansökningar som rör sekundär barnlöshet.   

http://www.wabbiefoundation.org/

• nymåne

...fast det hindrar ju så klart inte att fler fonder startas. Ville bara berätta om Wabbie foundation så att ingen här missar det.

• nymåne

Hej! 

Har just loggat in på FL efter en lång tids bortavaro och vill bara berätta att jag lyckades bli gravid trots omätbart AMH. Är därför en siffra i amerikansk forskningsstatistik - eftersom jag i samband med barnförsöken var patient på en klinik i New York med läkare som bedrev spetsforskning kring DHEA i samband med svårigheter att få barn. Det blev tyvärr missfall - men jag har ändå två små döttrar som jag lyckades få efter fyllda 40 och är oändligt tacksam över dem.  

Om du vill ha en text om alternativa sätt att öka fertiliteten eller om du bara vill veta mer om DHEA - så inboxa mig.  

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?