IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Hej ruvare, sprutare och väntare!Jag är 45 år och har aldrig gjort IVF, eftersom jag sedan 2008 haft så dåliga hormonvärden (FSH 20 och idag omätbart AMH) att jag då förbjöds göra IVF i både Sverige och Danmark. Men efter denna "dödsdom" från 2008 har jag ändå blivit gravid två gånger (2009 och 2011) och fött ett barn.
Varför gör jag då ett gästspel i er IVF-tråd? Jo, jag ser att några av er diskuterat DHEA. Om du vill veta mer om DHEA kan du inboxa mig.
Inanna,
Du och jag är ju vänner sedan lång tid tillbaka. Och nu ser jag att du just ska börja spruta! Mmm, det ska bli härligt att gå bredvid dig i den friska februariluften 2012 på dina barnvagnspromenader med liten snarkande Vattuman (eller kanske en rosenkindad Fiskflicka) i vagnen...
Ja, när det gäller barnförsök är jag en extremt positivt tänkande person och tar gärna ut all glädje i förskott, gärna flera veckor innan det ens är dags för graviditetstest. Hur skulle man annars orka försöka och försöka och försöka få den där lilla ungen man längtar så efter?
In med positiva framtidsfantasier! Ut med oro och pessimistiska tankar. Och så - balansera denna sötma med neutrala fakta (statistiska odds etc) som ju har en så bitter eftersmak att det faktiskt krävs den där positiva energin för att man ska orka svälja medicinen. Tack för mig. Och LYCKA TILL!