• tes 75

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej på er. Hoppar in här. Jag fyller 39 i januari och har just gjort min första IVF-behandling med ICSI och PESA (sambon är steriliserad) som tyvärr misslyckades. Jag producerade 3 ägg med hjälp av det långa protokollet (Synarela spray och Menopur sprutor 375IE i 6 dagar, sedan 450IE i 4 dagar), men bara ett befruktades och blev sedan inget embryo. Både jag och sambon har barn sedan tidigare som kommit till på naturlig väg, och vi har båda haft lätt för att bli gravida, så det torde inte vara något knas med vare sig spermier eller ägg annat än ålder (han har fortfarande mycket spermier trots att det gått över 6 år sedan vasektomin). vad tycker ni, borde vi försöka igen? Jag har ju barn redan, men detta är ändå en stor sorg då jag funnit min livskamrat och väldigt gärna vill få barn med honom. Han känner samma.

• tes 75
    Micro skrev 2014-01-29 21:34:42 följande:
    Jag o sambon har precis påbörjat vår första ivf behandling. Har börjat spraya idag, långa protokollet. Jag har lite låg äggreserv vilket stressar mig lite, läkaren sa att vi måste köra NU. Jag är 37 år. Vi har inget konstaterad anledning till barnlösheten men ivf läkaren trodde d kunde bero på äggen. Hade lite svårt att fokusera idag på jobbet, så många tankar å ändå kan man inte göra annat än medicinera just nu ska ju spraya ända till minst 27 feb.
    Oj, en hel månads sprayning? började du spraya på cykeldag 1 eller 21?
  • tes 75
    Fråga till er rutinerade: efter äggplock, vilka tillskott bör man inte ta då, eller dra ned på? Jag har för mig att jag läst nåt om mängden D-vitamin, och Omega 3? Jag tar just nu D-vitamin (20 mikrogram), Folsyra, B-vitaminbrus, Omega 3, Q10. Och Melatonin, men det kommer jag sluta med helt vid äggplock.
  • tes 75
    Vi 5 skrev 2014-01-30 20:22:36 följande:
    Tes, D-vitamin verkar bara bra och folsyra är viktig. Det finns massa studier om att omega-3 under graviditeten är bra för fostrets utveckling, minskar risk för allergier och minskar risk att föda för tidigt. Det finns även teorier om att omega-3 gör slemhinnan i livmodern "klibbigare" så att embryot lättare fäster. Q10 skulle man inte äta efter äl/ET och för mycket A-vitamin är inte bra. Det är det jag har koll på.

Snorpan, åh så spännande! Kul att de var så proffsiga med. Håller tummarna hårt!
    Tack för svar! Angående D-vitamin så läste jag någonstans om att man gärna ska fortsätta med tillskott även efter äggplock, men man skulle dra ned på mängden. Hittar det inte nu. Och jo, Omega 3 anses ju vara bra mot det mesta. Dock motsäger min son studierna där, för jag åt massor med omega 3 under min första graviditet, och sonen är multiallergisk, plus har adhd & autism. Men han har gener som förklarar det iofs. Hoppas nu på att Omega 3 ger fin slemhinna inför min ET, som förhoppningsvis blir i v 10! 
  • tes 75
    Bambi2 skrev 2014-01-30 21:15:20 följande:

Jag hittade den här bloggen som diskuterar forskningsresultaten av en studie som gjordes på halten Omega 3 och Omega 6 hos barn, vars mammor hade ätit mycket omega 3 under graviditeten. Bloggaren verkar insatt. mkt intressant om man orkar läsa:

www.perfekthalsa.se/okategoriserade/okar-risken-for-allergi-vid-tillskott-av-omega-3-under-graviditeten/

Personligen har jag slutat äta lax nästan helt. Jag orkar inte hålla reda på vilken fisk som innehåller miljögifter. Och tar en liten dos omega 3 istället.

Den där studien har jag sett nämnas här och var, men inte läst, så tack för länk! Ska läsa nogsamt vid tillfälle.
  • tes 75
    Cathy skrev 2014-01-31 09:17:43 följande:
    tes; Q10 är bra för äggkvaliteten se här www.advancedfertility.com/blog/coenzyme-q10-a.../ men det finns inte så mycket studier under graviditet (jag tog det till plus och det har gått bra). D-vitamin är viktigt och det kommer fler och fler studier om dess positiva verkan på människokroppen det kan förebygga många sjukdomar. I fertilitetssyfte är det viktigt särskilt om man har immunproblem för det balanserar immunförsvaret (fertilitetskliniker utomlands rekommenderar då 4000 IE). Och särskilt under graviditet är D-vitamin viktigt för man ger bättre förutsättningar för fostret. Du tar en så liten dos D-vitamin...jag har tagit 125mikrogram under 2års tid (även under graviditet) och inte ens det är för mycket. Melatonin däremot ska du nog sluta med innan ET. Omega 3 ordineras till oss alla dom går utomlands för immunproblematik och även om man inte har det så förbättrar det chanserna vid implantation eftersom blodtillförseln förbättras i livmodern och ökar embryots chanser att fäst. Under graviditet är det viktigt för fostret behöver omega 3, särskilt efter hälften av graviditeten då dess hjärna utvecklas. Man säger att de mammor som tagit omega 3 under graviditet får mer intelligenta barn Det är faktiskt inte bara humbug för moderns omega3 reserver räcker sällan till för fostret..
    Tack för svar! Då kör jag vidare med allt utom Q10 och Melatonin då efter ÄP, och kanske höjer dosen D-vitamin.. Angående Omega 3, så har jag ju erfarenheten att föda ett barn med både allergier och neurospykiatrisk funktionsnedsättning efter den graviditet som jag åt duktigt med bra Omega3. Men, sonen är väldigt intelligent, så lite effekt hade det kanske ändå! (eller så har han ärft NPF'en av fadern och intelligensen av mig Flört)
  • tes 75
    Cathy skrev 2014-01-31 12:22:59 följande:
    tes; har du gett din son omega3 - har det hjälpt mot allergierna? Enligt nya rön ska både omega3 och D-vitamin vara bra om man har allergier. Och andra åkommor och sjukdomar också förstås. Får jag fråga - vilka symptom har man om man har NPF'n? (Har aldrig hört talas om det). D
    Sonen (och dottern) fick båda omega 3-tillskott under ett par år då vi pga allergierna åt baskost. Numer äter de "allt" utom ägg, baljväxter, havre, nötter & lite annat, så allergierna har blivit bättre med åren (sonen 5,5 år nu, dottern snart 4), men vet inte om det har med omega3-tillskottet att göra. Numer äter de fisk, och sedan de slutade med välling är det svårt att hitta något att gömma fiskoljan i, så vi har tyvärr slutat ge barnen omega3-tillskott.. 

NPF=neuropsykiatrisk funktionsnedsättning & ett samlingsnamn för ADHD, autism (asperger), dyslexi etc. Sonen har adhd & autism (lindrig).
  • tes 75
    Cathy skrev 2014-01-31 13:45:29 följande:
    tes; ok, jag förstår, NPF är ett samlingsnamn. Både D-vitamin och omega 3 är viktiga för allt de du nämner Kan lindra symptomen avsevärt. De senaste åren har man börjat tro ännu mer på D-vitamin, för det är ju egentligen inget vitamin utan snarare 'hormon' som styr närmare 300 processer i kroppen Det går inte att gömma omegan i maten?
    Svårt, båda barnen äter "torr" mat utan såser och annat kladdigt. Förutom köttfärssås då ;) Kanske ska börja gömma där. Sonen märkte vi ingen beteendeförändring på när han fick omega 3-tillskott dagligen iofs, men det skadar ju inte att peta in så mycket Omega 3 som möjligt ändå. D-vitamin får de, men borde nog höja dosen.
  • tes 75
    Vi 5 skrev 2014-01-31 18:14:02 följande:

Tes, vår kille gillar omega-3 tuggisarna som finns på Apoteket, både jordgubb och cassis. Han har tuggat på dem sedan han var 2,5 år smile1.gif

Mina barn kräks av dom
  • tes 75
    Spears skrev 2014-02-20 11:23:00 följande:
    Gravid igen svagt + På Bim -2. Hopoas det går vägen denna gång. Med Rosenrot lyckas nu för 3 gången med rosenrot! Funkar verkligen på mig! Hoppas det går vägen nu :)
    Håller tummarna! Jag är inne på andra vändan IVF, full dos menopur denna gång. Sprutdag 7 idag & VUL imorgon. Mår väldigt illa, så hoppas på fler ägg denna gång (3 sist bara)!
  • tes 75
    Spears skrev 2014-02-22 16:01:34 följande:
    Då hoppas vi på fler ägg!! Jag hade 300ie Gonal F när jag lyckades och korta ivfen. Gör du korta?

Dessvärre långa. Jag vet inte, men det känns fel med långa. Intuitivt. Skulle vilja prova korta, om det inte går vägen nu, men vete f-n om vi har råd eller psykisk ork för ett tredje försök.

Får jag fråga hur gammal du var, ditt AMH-värde och klinik när du lyckades med korta?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?