• Skruttefia

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Uppdaterar med ålder

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, 40 år, IVF1/FET1 v48 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm och Uppsala)
    Inanna,  42 år, bor i Göteborg, inväntar MA och nytt försök (antingen FET eller IVF/ICSI 2)
    Sushikatten: 42 år , bor i GBG, inväntar ett nytt ET i januari.
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 4 på CvL, jan/feb, bor i Stockholm
    dallas, 37 år, syskonförsök nr 1,nybesök 17/12 på CA,  bor strax söder om Göteborg

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Eviglängtan IVF, ET 25/10, TD 10/11, 39 år, bor i Skåne
    pp08, 40, syskonförsök, ÄP 8/11, TD 26/11, Stockholm
    Zinfandel, 39 år, FET1, TD 5/12, bor i Skåne
    ChippiChoppi, 43 år, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran,  ET 25/11, TD 13/12, bor i Täby (nära Stockholm)

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, ÄP 25/10, BF?, bor i Göteborg

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

påfågeln - jag förstår så väl vad du menar och håller med oceanney att det är helt normalt att känna så - trots att du faktiskt har två barn! Hoppas du kan glädja dig med din syster åt hennes graviditet ändå så småningom.

dodotta - hej och välkommen! För att svara konkret på din fråga så har jag inte hört om någon öht med just denna diagnos och har därför inget svar på din fråga. Vet dock att det finns möjlighet till PGD i särskilda fall (dvs Pre Genetic Diagnostics), vilket innebär att man gör en kromosomanalys på äggen/embryona. Vet inte om detta kan vara en möjlighet för er, eftersom jag tyvärr inte heller vet något om ditt "fel". Har ni kontakt med läkare/IVF-läkare,så kan denna förhoppningsvis ge ett bättre svar. Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

> dodotta - jag hittade denna tråd blan medlemsgrupper/Svårt att få barn: www.familjeliv.se/Forum-11-261/m50485084-1.html (IVF/PGD-tråden...) Kanske kan du få lite mer hjälp och information kring dina frågor där?

Jag fick mitt första barn strax innan jag fyllde 39 (10 dagar) och hon blev till relativt snabbt på "naturlig" väg. Syskonförsöken började kring min 40-årsdag, fast då hade jag redan märkt att jag hade problem med oregelbunden menscykel (hormonrubbning visade det sig) så jag fick ta ProVera under 3 cykler för att kicka igång kroppen igen. Fick också Pergotime (Chlomifem) utskrivet och gjorde 5 hemmaförsök med det. När jag fyllde 41 var jag less och kontaktde IVF-klinik (Sophiahemmet) och efter kort utredning (som bara fokuserade på huruvida jag och min sambo var lämpliga som IVF-kandidater) gjorde jag min första IVF under våren. Jag blev inte gravid på första återföringen (ET) men efter sommaren gjorde jag ett "frysförsök" (FET) och blev gravid med lillasyster, som föddes när jag var 42,5 år Solig

Vi är så nöjda och glada för våra två tjejer och hade jag varit yngre hade jag gärna väntat med att försöka med en trea, men tiden finns ju inte alls till detta. Vi kör på hemma och har även fått grönt för att göra IVF-försök på S:t Göran (är portad från Sophiahemmet eftersom jag fyllde 43 i januari, men S:t Göran är lite liberalare förutsatt att man har OK värden och VUL ser OK ut). Jag har nyligen gjort min andra IVF för hösten och ruvar nu på 2 embryon. Känner nog att om detta försök inte lyckas, så fortsätter vi de egna försöken men kommer inte lägga mer tid och energi (och pengar) på fler IVF-försök.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Eviglängtan skrev 2010-11-30 17:37:32 följande:
    turlid70: jag tar inte Pregnyl längre. Det brukar man inte gör i samband med FET. Men vd ET är det en del som tar. Detta för att hjälpa äggstockarna att producera gulkroppshorm. Denna gång tar jag det inte. Jag tar "endast" Progesteron, Progenyn, Folsyra samt Trombyl (dock endast fram till testdagen).

Inanna68: jag nu är det baske mig (oss) vår tur!!! Jag hoppas så på er andra, håller tummar och tår, kom igen.

Zinfandel: Åh, tusen tack, vilken goa tjej, blir faktist rörd om att det finns någon som verkligen hjälper en när man som mest behöver det. Då kanske det förklarar varför jag blöder. Just nu kommer det knappt något. Men i morgon eller senare igen, kanske det kommer igen. Vet inte. Tack igen, och lycka till själv.
    Jag tog Pregnyl vid FET, men inte vid ET när jag gick på Sophiahemmet (jag tog dock Ovitrelle som äggmognadsspruta)

Jag fick Pregnyl som "stöd" efter FET istället för att ta Progesteron vaginalt.

Så det verkar finnas oändliga variationer på hur upplägg med medicinering ser ut!
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

turlid - det finns som sagt massor med  varianter på FET. "Enklast" är helt ostimulerat (dvs inga mediciner alls), sedan finns en rad varianter på stimulerat FET - alltifrån lite extra "stöd" före och/eller efter själva FET till det att hela FET-processen är "kontrollerad" av medicinering.

När jag gjorde FET på Sophiahemmet gjorde jag ett kontroll-VUL tidigt i menscykeln för att säkerställa att cykeln var "normal". Därefter tog jag minimal dos av Gonal-F från dag 7 (tror jag att det var) och sedan följde de mina äggblåsors egen tillväxt ((genom ytterligare ett antal kontroll-VUL) och när de var tillräckligt stora för att vara nära ÄL planerades min FET tidsmässigt och jag fick ta Ovitrelle (äggmognadsspruta) vid en bestämd tidpunkt och sedan gjordes FET 3,5 dygn senare (teoretiskt sett skulle ju ÄP varit 1,5 dygn efter Ovitrelle och sedan ET 3,5 dygn efter Ovitrelle).

Denna metod var deras "standardmetod" för 2 år sedan, men förutom de som går på SH har jag inte hört talas om någon annan som gjort precis på det här sättet! Det var oerhört skönt att slippa ägglossningstester och oron för att missa ÄL-utslag eller att något skulle vara knas med just den menscykeln!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    oceanney skrev 2010-12-01 17:57:45 följande:
    7000 euro var väldigt dyrt! Täcks det inte av spansk sjukförsäkring? I Frankrike (där jag bor) har alla rätt till tre eller fyra försök upp till 43 års ålder. På min klinik (som var en väldigt trevlig privatklinik) hade det kostat under 3000 euro om vi hade fått betala själva. Medicinerna kostade ytterligare 2000-3000 euro men de täcktes också av sjukförsäkringen. Kan det vara så att 7000 euro innefattar medicinerna också? De tillkommer väl även om ni gör IVF i Sverige...
    Medicinerna för IVF går under högkostnadsskyddet i Sverige, vilket innebär att man aldrig betalar mer än 1800 kr per person/år för receptbelagda mediciner. Såg att medicinerna för min IVF "egentligen" kostade runt 15.000
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

turlid - usch vad tråkigt. Hoppas du får ett bra svar från kliniken.
    Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?