IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Har egentligen lämnat sidan men kunde ändå inte låta bli att kommentera som hastigast dos av Menupur, Puregon och Gonal-f.
Börjar med att säga grattis till er som plussat, grattis.
Gonal-f är ett äldre preparat än Puregon, men preparaten är ung likvärdiga i styrka. Menupur och ca 20 % svagare än dessa preparat.
En studie som snart skall avlutas visar att det inte är någon större skillnad på 225 ie och 450 ie av t ex Puregon, för dem som inte har PCO. Idag har vissa kliniker högsta dosen 450 och andra 300 ie, det är således ingen skillnad i antal äggblåsor. Inte heller om man går ner till 200-225 ie. Så 225 ie, är en ganska hög dos, förmodligen är det så att om man inte svarar bra på 225 svarar man heller inte bättre på 450 ie.
Så klart att det är skillnad på att vara 37 och som jag 39. När jag var 36-37 hade jag en dos på allt mellan 150 och 75 ie! - nu har jag förmodligen den "högsta" dosen dvs 225. Fick ut 12 äggblåsor sist, två till mig och två till frysen. Och för att snart närma mig 40 är det bra.
De flesta runt 37 och över får inte allt för sällan ut 1-5 äggblåsor. Jag skäms som klagat i onödan, jag menar jag är ju inte 20 år längre. Så länge jag får ut ett fint befruktat ägg i min ålder är jag mer än nöjd. Däremot är jag förbaskat arg på alla läkar som håller på med åldern hela tiden, jag vet att jag närmar mig 40 med storm steg, som om jag inte visste det….., så fort man börjar närma sig 40 i detta land blir man snabbt uträknad. Tack och lov har vi svarat bra på behandlingarna, och då är det ett annat ljud från läkarna, då tillhör man den gynnade gruppen, känns som man måste ligga på topp hela tiden när man närmar sig 40, medan om man är betydligt yngre får man hur många chanser som helst, varför. Konstig, vi som är äldre borde väl få fler chanser, vi har ju fler kromosom skadade de ägg.
Hur kan vissa läkare säga att man (gäller inte min klinik), 40 % chans till graviditet i vår ålder? Jag menar endast 20 % av äggen är ju friska?!
Livet suger.