• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2013-02-10 15:51:10 följande:
    Ingen FET denna månad :(. Ännu svagare utslag idag. Har jag missat ÄL eller har inte haft det denna månad? Igår var utslaget starkast, dock ingen glad gubbe. Upptäckte sen att stickorna gått ut, kan det spela roll? Har haft ÄL som en klocka sedan maj/juni förra året annars, typiskt att det skulle strula just nu. Ska prata med kliniken imorgon iaf...
    På något knasigt sätt lyckades jag troligen missa att testa en dag i höstas med ÄL-stickor inför FET. Jag fick panik för vi hade väntat i flera månader på att sätta igång efter sommaren, så jag ringde kliniken och ville att dom skulle se hur det såg ut eftersom jag var säker på att ÄL hade skett just den dagen då jag inte testade. Efter undersökning fick jag en dag för FET. Hur säkert det är kan jag inte säga. Får man överhuvudtaget utslag om man inte har ÄL?
  • Sunseed
    turlid70 skrev 2013-02-10 21:36:55 följande:
    Var det då du blev gravid?

Jag får alltid svagt utslag på äl stickorna eller starkt om det är ÄL snart, men utslaget ska vara lika stark som kontrollstrecket då för att räknas som ÄL. 

Ja. Det var då jag blev gravid. :)
  • Sunseed
    turlid70 skrev 2013-02-10 21:36:55 följande:
    Var det då du blev gravid?

Jag får alltid svagt utslag på äl stickorna eller starkt om det är ÄL snart, men utslaget ska vara lika stark som kontrollstrecket då för att räknas som ÄL. 

Kan du be om ett vul?
  • Sunseed
    turlid70 skrev 2013-02-10 21:47:10 följande:
    jag ringer dem imorgon, FET skulle bli på tisdag efter utslaget i lördags, får se vad dem säger.
    Hur går det för dig?

Jag var precis lika osäker som du om jag borde göra FET då när det blev så snurrigt med ÄL-testerna. Men efter VUL såg allt fint ut så vi kunde planera in det som tänkt. Hoppas att du får hjälp idag att fatta ett riktigt beslut. Håller tummarna! 
  • Sunseed
    Mamma gås skrev 2013-02-11 18:11:53 följande:
    Hej alla kämpare Hjärta

Har inte varit inne å läst på ett tag, kommer att göra det så fort vi fått lite rutin på vardagen. I onsdags kom iaf vår lille pojk Wille ut genom plan KS under narkos. Han vägde 3945 gr och var 52 cm lång.

Jag skickar massor med kramar till er alla Solig
    Min goa vän. Jag undrade just om du inte skulle komma in här snart!!! Hjärta
  • Sunseed
    Bambi2 skrev 2013-02-11 20:01:55 följande:
    Hej! Jag har följt er lite av och till men inte skrivit eftersom jag redan följer och skriver i AMH- tråden och dhea-tråden. Men eftersom jag ju faktiskt är 40 och ni nu skriver om FET undrar jag om det är ok att jag hoppar in med lite frågor? (Det känns som om jag spammar en massa trådar just nu men jag har aldrig gjort FET och känner mig väldigt stressad och osäker p.g.a. att min mens har blivit sen och jag ombeds gå på VUL var och varannan dag och känner att jag behöver veta mer för att kunna planera mitt liv).

Mina frågor: Hur ofta har ni gått på VUL inför FET, ni som har stumulerats med Progynon men ej ska ta ÄL-spruta? Måste jag gå på VUL för att se om ÄL är på gång, eller kan det räcka med ÄL-stickor och sen VUL samma dag som planerat FET? (Förutsatt att slemhinnan ser bra ut). Vilken cykeldag brukar FET bli? 4 dagar efter utslag på ÄL-stickan och 2 dagar efter beräknad ÄL? (Mina embryon är 2-dagars). Hur lång tid tar det att tina embryon?
    Jag har gjort ett antal FET. Jag stimulerades inte innan insättningen, däremot från insättningen och framåt (med progesteron och östrogen/progynon). Men jag antar att det ändå är ungefär detsamma. Progynonet får du kanske för slemhinnans skull?

På min klinik gjorde man som så att jag testade med ÄL-stickor. Jag testade efter dag 9 från första mensdagen (jag brukar ha tidig ägglossning). När jag fick utslag ringde jag till kliniken som då bokade in FET. Jag hade blastocyster (5-6-dagars) vilket gjorde att dom satte in det 5-6 dagar efter ÄL-utslaget.

Att få lite extra VUL är ju bara bra för att se hur slemhinnan ser ut.

Mina embryon har tinats på natten inför FET (tror jag). De ringer om det inte ser bra ut - annars har jag bara kommit dit. 
  • Sunseed
    Bengalen skrev 2013-02-11 20:17:27 följande:
    Åååh stort grattis Mamma gås! Hjärta

Bambi2: Du kommer inte att få ägglossning när du tar Progynon så du kan glömma allt vad ÄL-tester heter. Klinikerna brukar vela att man gör först ett VUL i samband med Progynon-start och sen åtminstone ett till för att se så att slemhinnan har vuxit som den ska. Därefter får du ett datum för återföringen.
    Jaha, där lärde jag mig något nytt!
    GLÖM mitt inlägg.  
  • Sunseed
    turlid70 skrev 2013-02-11 20:46:34 följande:
    Det blir ingen FET imorgon, för att det var för osäkert utslag i lördags, säger CVL, själv tänker jag att jag kanske missade min ÄL, jag borde börja testa redan i onsdags för att jag kände av min ÄL redan i torsdags/fredag och då tänkte jag vad konstigt att jag kände av den så tidigt, det borde komma senare, men i söndags kände jag inget om det skulle varit ÄL då rå. Får se när min mens dyker upp. 

Så att om jag missade testa själv så är det för sent, vi har bara 2 dagars embryon, annars hade jag ingen ÄL denna månad och kliniken avråder från FET, ingen idé att tjata om något VUL, för att jag kunde inget annat än att hålla med dem. Funkar det inte nästa månad då blir det stimulerat. 
    Bra beslut. Då hoppas jag att du får utslag nästa månad. Mina ÄL har varierat väldigt vid de olika FET. Första gången sa kliniken att jag skulle börja testa dag 11, men jag började dag 9 och fick utslag ganska snart efter det. Sista gången fick jag ÄL på dag 14. Så jag kände verkligen att det var bäst att börja testa tidigare än kliniken föreslog.

Jag håller alla tummar för dig.

Och till Bambi vill jag än en gång be om ursäkt. Jag har gjort ostimulerade FET så det var det jag utgick ifrån (förutom att jag fick efterbehandling). 
  • Sunseed
    Rita70 skrev 2013-02-12 14:48:11 följande:
    Hej, jag har lite frågor till er som har gjort korta metoden. Jag har tidigare gjort 7 st IVF med nedreglering, ska nu köra en sista, utan nedreglering. Vi ska göra behandlingen på CFC.

Vilken dag började ni med sprutor? Jag har fått svar att jag kan börja dag 2 eller 3.
    Vilken dag började ni med Organutral? Jag har fått svar att jag kan börja dag 5 eller 6.
    Någon som har erfafenhet av att kombinera GonalF och Menopur? Jag har svarat bäst på GonalF, men den senaste IVFen bildades bara en follikel med GonalF. Vet någon om det kan vara bra för low responders? Jag har fått svar att jag gott kan kombinera, 300 Gonal + 150 Menopur. Har gjort det en gång, då bildades 7 folliklar men bara en innehöll ägg.
    Svårt att veta vilken dag jag ska börja, och vilket preparat jag ska välja.

Jag har kort menscykel, 24-25 dagar, högt FSH, lågt amh och är 42 år. Inte mycket som är bra alltså:)

Visst brukar man ta ett blodprov när man är på ul? Eller gäller det bara när  man kör långa metoden?Minns inte vilket värde det är man har kollat då.

Många frågor, trots att jag är luttrad IVFare!
    Jag har inte kombinerat sprutor, men jag har kört två korta metoder.

Den senaste i februari 2012:
    Jag fick riktig mensblödning torsdag den 16 feb 2012
    Jag började spruta Gonal-f 375 ie fredag den 17 feb
    Onsdag den 22 feb var jag på ultraljud och lämnade blodprov, på kvällen lades spruta nr 2 till (i mitt fall Cetrotide)
    Fredag den 24 feb var det nytt blodprov och ultraljud för att se utvecklingen och bestämma dag för ÄP
    Fredag och lördag sänktes Gonal-f till 150ie
    Söndagen tog jag ingen Gonal-f, men Cetrotide vid 18 och Ovitrelle vid 20
    Tisdag morgon var det äggplock
    Det blev alltså 9 sprutdagar. Gången före det var det 11 sprutdagar, så dom anpassade det efter hur det såg ut. 

Jag har också kort menscykel. Ca 24 dagar. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?