Fjällsippan skrev 2011-07-18 16:49:45 följande:
Åh vad jobbigt, turlid. Jag har ingen koll alls på det här, men var det på Linné som du gjorde undersökningen? Jag tycker att det låter konstigt att de har justerat dagarna, för när det var turbulent under min graviditet fick vi alltid höra (från olika sjukhus och MVC) att man aldrig ändrar fram och tillbaka dagarna vid IVF-graviditet utan utgår från ÄP/ET/FET-datumet oavsett. Låter som ett klokt beslut att vänta in ett FVP, men jag förstår att väntan kommer att bli hemsk. Men om man vänder på siffrorna som cattm har gjort så är ju trots allt risken liten att bebisen har trisomi. Vid vilken "risk-siffra" rekommenderar man FVP/MKP? Åh, jag hoppas så innerligt att allt ska gå bra!!!
Det var läkarhuset på Odenplan, jag tror inte att CvL gör något sånt, det har BVC tagit över nu och skickat mig dit. Först sa hon att BF var den 26/1 (nästan som förut den 27/1) och då ska jag vara i v12+4, men nu sa dem 11+6 och mina fantasier spelar mig en trall just nu.
Normal risk på DS i min ålder är 1:64 och trisomi 13/18 som är ovanligare är 1:92, jag fick 1:22 vilket är 4,5 ggr sämre alltså. Men alla dessa sannoligheter, vad säger dem egentligen? Jag försöker tänka att det är fortfarande 95% att vi får ett frisk barn eller får barn överhuvudtaget, men kan liksom inte glädjas av all oro.