IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
En annan fantastisk praktisk grej med fet är att mannen är på andra sidan jorden men det gör inget Här ödslas ingen tid haha
En annan fantastisk praktisk grej med fet är att mannen är på andra sidan jorden men det gör inget Här ödslas ingen tid haha
Enya: På A svarar jag att jag tyvärr inte vet. Finns garanterat nån annan som vet. Fjällis tittar säkert snart in, hon har råkoll på det mesta
På B svarar jag att ja, det kan absolut vara en nid - även om det är betydligt mer ovanligt än vad det verkar som här på FL... och ja, du blöder lättare av trombyl och ja, du bör fortsätta ta dem!
Skytten: japp, kromosomfel kan man se genom PGD (preimplantatorisk genetisk diagnostik) kan man se det, inte annars. Görs dock ej i Sverige utan Socialstyrelsens godkännande men vanligt i många andra länder på kvinnor över 35..... Så det är inte det de tittar efter!
mbo: PGD gör man på embryot innan återföringen. Man kan alltså på så tidigt stadium även få reda på kön (om det är av betydelse man jag tycker det är fantastiskt att man redan då kan veta), kromosomförändringar, DNA, genetiska sjukdomar osv. Grattis till bra skörd!
Skytten: Etik. Men för oss hade det inte handlat om sjukdomar (i första hand) utan om att minimera risk för missfall, eftersom kromosomavvikelser är en stor orsak till MF, särskilt hos kvinnor över 35. På så vis hade samhället sparat sjukvård & sjukskrivningar och vi hade besparats onödigt lidande och framförallt tid. Ska man sätta tillbaks embryon på en 40-årig kvinna så anser jag att det borde vara en självklarhet att kontrollera vad som kontrolleras kan för att minimera riskerna!
dallas: Jag hade för mig att jag hade läst nåt liknande vid nåt tillfälle men kunde inte riktigt minnas vad och var. Hmmm intressant, tack!
Sunseed: kul att se dig igen
Jag tror faktiskt att svenska läkare skyller på att PGD skadar embryot för att slippa ta ställning. Det kan säkert skada embryot men vad är det mot att riskera MF, då sorteras det ju ändå bort. I Sverige är vi livrädda för ett elitistiskt samhälle (vad det nu innebär...) men det blir då feltänkt eftersom det mig veterligen är bättre för alla inblandade att ta bort det på embryostadiet istället för på fosterstadiet..?! Nu ges ju tillfälle att abortera det fram till nästan halva graviditeten då vore det väl bättre att få möjligheten innan det utvecklas till det vi kallar mänskligt liv. Och med tanke på hur kostsamt missfall är för sjukvården, de drabbade och dess arbetsplatser pga sjukskrivning & emotionellt så känns inte valet så svårt. Nu pratar jag alltså enbart om oss som är till åren komna.... Jag personligen hade riskerat hela äggskörden för PGD om det visade sig att det ändå inte var lönt att sätta tillbaks något av dem, om man har möjlighet att bedöma att det inte kommer att kunna utveckla sig, leder till MF eller inte ens fäster. Det hade besparat mig en hel del! Är jag egoistiskt nu..?!
Nu ska vi inte glömma immunologin som förmodligen är den vanligaste orsaken men PGD hade absolut varit önskvärt för oss och ja, det blir med all säkerhet utomlands nästa gång. Ja du, Fjällis, det kan inte stämma att så många embryon bara inte fastnar, det måste finnas någon orsak. Jag förstår er helt & hållet, full respekt.