• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Söte79 skrev 2011-11-20 21:14:02 följande:
    Ni som är gravida eller har varit.. Har ni känt KRAFTIG "mensvärk" i början? Precis som om mensen ska komma närsom..? Jag har så ont. :0(
    Jaaa, och det höll i sig de första 7, 8 veckorna. Men allra värst var det precis runt och efter TD.
    Låter som ett gott tecken för dig tror jag Skrattande.
    Hur går det med magen då? Har den minskat i omfång än? 
  • Enya70
    Söte79 skrev 2011-11-20 21:31:35 följande:
    Lovar du Enya..? Hade du verkligen precis som timmarna innan du skulle ha mens?? Jag är så nervös... Slangen är borta men så kom det lite mer vätska, så i morgon ska vi engångs "tappa" den om det går...
    Absolut var det så. Massor med "mensvärk" hade jag. Tror helt hundra att du är gravid.
    Skönt du slipper slangen nu. Hoppas det vänder snart så du får komma hem och njuta av ditt plus Solig
  • Enya70
    Maryhe skrev 2011-11-21 10:06:53 följande:
    I lördags var jag hemma hos min höggravida engelska väninna. Vi var 4 kvinnor, alla med respektive utom jag eftersom min sambo spelade.Männen är alla nära vänner med min sambo, de är gamla bandkompisar.
    I alla fall är engelskan höggravid med sitt andra barn, beräknad förlossning om två veckor. En av de andra fick barn i slutet av juni  och har sin lilla dotter med sig. Den tredje är 44 och har inga barn. De två första känner till att vi gör IVF, har mest kontakt med dem. 

Så efter en stund så kommer frågan om när det är dags nästa gång. Vi pratar lite om det innan vi byter samtalsämne. När alla reser sig och ska flytta in till vardagsrummet blir jag kvarhållen av 44 åringen som börjar gråta. Det visar sig att de försökt i 4 år utan att söka hjälp och inte velat berätta för någon.
    De har precis börjat med utredning och det visar sig att han har dåliga simmare och hon har ett TSH som går upp och ner mellan 1.5 och 5 utan att fått hjälp. Hon har gått upp i vikt och blivt tunnhårig tack vare det. Övriga värden ok.

I Piemonte får man ekonomisk hjälp för IVF tills man fyller 43, sen får man betala själv. Hon är arbetslös så att köra privat är omöjligt. De ska försöka att söka sig till en annan region där man får ekonomisk hjälp till 45.

Hon berättade hur hon ofta undviker sina två väninnor och hittar på ursäkter ofta när de ska ses för att hon mår så dåligt av bebisar och gravidmagar,  hon har heller inte velat öppna sig och berätta för någon. För henne var det oerhört förlösande när jag började prata om det. Vi satt i köket hela kvällen. Hennes sambo skäms för sina simmare och mår dåligt. Jag berättade att min sambos, hans väns kvalitet var ännu sämre så han är inte ensam. 
    Nu vill de att vi ses i veckan, de ska iväg igen nästa vecka och vill veta så mycket som möjligt innan om tillskott, vad man behöver fråga och vad man ska kräva. Berättade om er och hur mycket info jag fått, hur mycket jag lärt mig av er.

Med detta vill jag säga att det finns fler än man tror som går igenom samma sak som lider i det tysta i ens närhet och det kan vara väldigt förlösande att få prata om det.
    Maryhe - jag riktigt känner de starka känslorna som kommer fram när du beskriver ert samtal. Jag har liknande erfarenheter då jag också valt att vara öppen och prata om vår infertilitetsresa. Det händer inte alltför sällan att någon tar kontakt och vill prata om just det sedan.

Vi måste alla försöka hjälpa och stötta varandra genom detta jobbiga och dela med oss av våra erfarenheter.
    Stor kram till dig för att du gjorde just detta Hjärta
  • Enya70
    Söte79 skrev 2011-11-21 14:04:57 följande:
    Nu är jag hemma. Skönt!! ÖS börjar lägga sig och jag slapp bli tappad! Lättnad. Hcg hade från i fredags 68 ökat till 216 idag! Så det var en otrolig lättnad!! Hade egentligen bara behövts dubblats. Jag känner mig lite mer avslappnad nu och tänker att nu får jag bara tro på att vissa har KRAFTIG värk i början. Så länge jag inte blöder så ska jag försöka njuta!! Och vad jag uppskattar och är glad över er här inne och att ni har tänkt så mycket på mig!!
    Härligt! Både att du är hemma och att du är Gravid
    Stort stort grattis! Solig

Jag lovar jag hade kraftig värk i flera veckor, säkert fram till vecka 7-8. Speciellt som sagt runt TD. Trodde jag skulle ramla ur soffan så ont det gjorde vissa kvällar. Så försök njut lite nu och andas ut efter denna pärs.
    Kramar Hjärta
  • Enya70
    Zinfandel skrev 2011-11-21 16:41:25 följande:
    Fan for i mig, nu har jag mailat Renée Nyberg efter att ha sett förra veckans program {#emotions_dlg.djavulsk} Hoppas att nån vill ruska om klinikerna lite... Hon vet säkert någon undersökande journalist som vill ha nåt att sätta tänderna i!!!
    Suveränt Zin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Du är ju bara bäst. Heja heja heja. Nu ska klinikerna i Sverige få vad dom tål Demon 
  • Enya70

Jag har alltid gjort första VUL på dag 9 både på Ackis och CFC.
    Jag har haft 375 IE Gonal F de flesta gånger och maxdosen  är 450 IE.
    För mig brukar blåsorna vara mellan 10-15 mm på dag 9 så det räcker fint att göra VUL då. Jag brukar få göra 2 VUL till efter det innan det är dags för ägglossningsspruta.

Kram och lycka till alla kämpare! 

• Enya70
    Inanna Li skrev 2011-11-25 14:42:01 följande:
    Har nu gått tillbaka och läst mina tidigare ruvarinlägg i tråden. Som lustig kuriosa angående ruvarnjojor kan jag informera om att när jag var gravid via IVF första gången i oktober förra året var jag också snuvig och febrig och de ömmande brösten kom inte förrän på RD 15. Då gjorde jag FET utan progesteronstöd så jag kunde inte skylla på symptom från mediciner! När jag var gravid i somras var jag förkyld och hade luftrörskatarr. Då hade jag ömma bröst från början (förmodligen mest beroende på Ovitrelle och progesteron-vagitorier). Molvärk hade jag också båda gångerna tidigt i ruvandet. Så förkylningskänslan verkar vara ett gott tecken Skrattande! Tänk om det kunde vara så väl!
    Det hoppas vi verkligen Skrattande!
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2011-11-27 20:33:27 följande:
    RD 11 idag! Jag har molvärk långt ner i magen! Känns som om Tant Röd kommer nästa gång jag går på toa men jag försöker hålla ruvarfanan uppe Skål Hur mår du?
    Molvärk är bra. Heja Inanna!
  • Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-11-28 11:21:12 följande:
    Förresten bara en tanke beträffande val av ICSI eller ej så har jag märkt att man på de kliniker som jag har gått (Falun och CvL) väljer ICSI då man plockas på få ägg trots att mannen har hyfsat leverans. Klinikerna verkar ändock tycka att det är ett säkrare kort att göra ICSI vid få ägg.
    Precis! Jag och min man är sk oförklarligt barnlösa så ingen manlig faktor här inte och ändå har både Ackis och CFC valt att göra ICSI alla gånger på samtliga ägg för oss. Troligtvis för att det varit så få varje gång. Säkrare befruktning verkar de tycka
  • Enya70
    Skytten skrev 2011-11-28 16:37:39 följande:
    Nu är jag tillbaka från CvL och är numera ruvare.
    Jag hade tre frysta ägg och det första som de tinade klarade sig. Och inte bara det. Käre Oddvar sa att det såg så fint ut att man inte skulle kunna se om det var ett fryst eller färskt ägg. Det hade behållit precis samma kvalitet som innan frysningen. Och han sa också att det är bättre att göra ett FET ostimulerat, allt fler studier visar att frysförsöken lyckas bättre ostimulerade.
    Jag pratade lite snabbt med honom om immunologi och han sa att jag har rätt i sak men att han inte tror (med tanke på min historia och provsvar) att det är fallet med mig. Han tyckte att vi kör nu men stängde inte dörren för att återuppta diskussionen om immunologi om vi misslyckas igen. Så det känns bra.
    Så Vi 4 - nu ska jag också frossa i lussekatter och "bala vala glad". 

Härligt Skyttis! Nu jäklar får du superruva Skrattande
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?