• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Kattenizze, hade du lämnat blodprov för KUB innan du gjorde NUPP? Läste någonstans att man inte tar blodprov på dem som väntar tvillingar utan går bara på NUPP och då blir ju bara en siffra, fast det borde väl ändå vara två, en för varje? Hur går det med din UVI, är du färdigt behandlad?

• turlid70

Skytten, tveka inte med IVF. Jag förstår att du är osäker och full av ångest och maken verkar oangagerat, men du kommer att ångra dig senare att du inte gjorde det du kan nu. 2008 fick vi möjlighet att göra IVF via landstingen, men då kände jag mig helt slut efter makens alla sjukdomar, sjukskrivningar, arbestlösheten osv. Jag sa till honom att jag kände mig för gammal för att skaffa barn och han sa att haninte ville utsätta mig för hormonbehandlingen också. Jag köpte det direkt och struntade i behandlingen. Maken var mycket ledsen men vågade inte tjata av rädsla att förlora mig.

Senare ångrade jag mig något enormt att jag missade den chansen och var arg på min man att han inte gjorde mer för att få mig att genomgå behandlingen. Jag ringde till kliniken bara några månader senare och då var det försent, det krävdes ny remiss och ny väntetid, då började våra extremt beräknade hemma försök och viss gav det resultat åtminstone en gång.

Efter MF 2009 dök det upp nya sjukdomar i bilden och vi fick svårt att fortsätta med våra försök. Ny remiss fick vi ganska snart och jag skrev ett brev till karolinska och bad dem tillgodoräkna vår tidigare väntetid. Det gjorde dem och vi hann med ett landstingsförsök. Men när jag väl satt där med sprayen i handen, gret jag av ångest inför  behandlingen, det tog flera timmar för mig att ta första dosen, men jag viste att jag kommer att ångra mig ännu mer om jag inte tar den. Ångesten släppte redan med andra dosen och jag tänkte aldrig på att avbryta behandlingen trots möjligheten.

Det kommer att gå bra för dig också ska du se, var inte rädd. När du väl kommer till läkaren visa att du vet vad du håller på med så kör dem inte sina standard metoder utan lyssnar på dig och tillgodoser dina önskemål. Det gjorde dem för mig på CvL och jag var nöjd. Önskar dig lycka till.

• turlid70
    kattenizze skrev 2011-07-22 18:00:06 följande:
    Turlid: Ingen aning, jag gjorde blodprovet i vecka 10 och NUPP på 13+ 6(absolut sista dagen man kan göra NUPP men jag var bortrest på jobb innan). Jag fick bara en siffta för två. Barnmorskan som gjorde NUPP visste inte ens att jag väntade tvillingar, men det var tydligen inga problem. Nackspalten på båda var 1 mm. Jag har inte susning om varför de gjorde så....Du vet, som vanligt är det noll info och min BM är rätt okunnig generellt och verkar inte vara the sharpest knife in the drawer om man säger som så. Men hon är trevlig och erfaren så jag står nog ut med henne iaf. Jag kommer ju ändå gå på specen så mycket ändå och snart är det hela över  ialla fall!. Jo jag fick antibiotika fem dagar och nu känns det mycket bättre. Egentligen tur att jag läste här om bakterier etc annars hade jag nog struntat i det. Hoppas du snart kan pusta ut och njuta av din graviditet och att ni får er friska pojke. Jag tror också det är en pojke för med flickor mår man tydligen mycket mer illa.
    Då har du säkert lämnat blodprov för KUB om hon inte visste att du väntar två, men det spelar ingen roll för att du fick så bra siffror på din NUPP så att indikationen säger sitt tydliga språk, du behöver inte vara orolig. Hoppas du får bättre info på spec MV och be då om organscreening på bebisar, då kan dem kolla efter markärer för trisomi 13/18. Själv kmmer jag få svårt att begära det då jag fick så dåliga siffror, men ska försöka iaf så fort jag kommer till spec MV. Ditt ska jag pga min blodgrupp samt planera kejsarsnitt, då jag fick mina båda barn med akuta snitt förut. Båda låg i säte och det andra barnet var just BM som missade trots att jag påpekade det flera gånger. Hon tillkallade en annan BM som bekräftade att barnet ligger rätt och skickade mig till normal förlossning. När jag kom till BB var det första dem frågade mig om jag visste att barnet ligger i säte, jo visst men min BM hävdade annat, det blev akut snitt igen. När jag kom tillbaka till MVC och sa att barnet låg i säte och det blev ett snitt var min BM så förvånad och den andra BM hälsade inte ens på mig, vände bort sigg och gick i ett annat rum. Den andra BM jobbar fortfarande på MVC och kan du tänka dig om jag arg på henne, kunde jag bättre då hade jag anmält henne men jag var bara 24 år då.

Den här gången blir det snitt igen och orsaken spelar ingen roll längre så läkaren till mig sist, vilket betyder att våra chanser till syskon reduceras kraftigt, men det vill jag inte tänka på än, bara det går bra med den här prinsen så är vi lyckliga.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-07-23 13:59:54 följande:
    turlid: får jag fråga hur det ligger till med din blodgrupp? Vad har du för blodgrupp? Ett tag var det på tapeten att diskutera att om man har en viss blodgrupp kan det vara svårare att bli gravid. Jag har den mest ovanliga; AB- (bara 0,75% i världen, och 1% i Sverige har den här blodgruppen), och jag har alltid undrat om det finns något samband.
    Mycket troligt skulle jag tro, ingen rök utan eld ju.

Jag har tydligen grupp A+ dock märkliga antikroppar i blodet. Fråga mig inte vad det betyder, har som vanligt inte fått någon närmare info, vet bara att maken måste kollas också och vi ska skickas till spec MV, vilket iofs tycker jag är ganska bra i vårt fall.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-07-23 14:01:00 följande:
    Inanna: Jag tänker på dig. Ofta. Stor kram. Hjärta
    Det gör jag också. Kram till dig Inanna!
  • turlid70
    Snösport skrev 2011-07-23 17:20:12 följande:
    Hej tjejer!
    läser ikapp sedan onsdagen   varit ute o seglat i ett mycket soligt Luleskärgård...men nu ska det tvättas o packas så imorgonnatt drar jag till fjällen till en kompis och får lite egentid med en som känner mej väl.

Ha det så härligt alla och Turild...tänker på dej extra mycket!!

Zinfandel: härligt Sicilien!
    Tack Snösport {#emotions_dlg.flower}. Härligt med segling och trevligt med fjällen. Vi fick också vår båt i sjön i fredags, nu väntar vi på bättre väder och drar ut till skärgården för en vecka.
  • turlid70

Fahlvik, jätte jätte jätte grattis till sonen!!! Hjärta Så underbart att han är ute nu och ni mår bra. Tänkte på dig här om dagen, om det inte varit dags. Tror att du gick något över BF tom, men jag kanske minns fel. Har ni något namn för plutten?

Tack för omtanke.

• turlid70
    callimero skrev 2011-07-24 11:39:15 följande:
    Ja hur mycket som helst, och uppdelat på flera dagar. Har inte börjat beta av än. 

Jag känner mig inte så hoppfull tyvärr, tog ett test igår men det är kanske tidigt. Jag har BIM den 27e om cykeln är normal vilket jag inte har så bra koll på längre efter alla täta ivf.

Har mailat CFC om en plan hur jag ska gå vidare om det inte fungerar. Det enkla vore att köra en insemination direkt nu på denna mens isåfall. Chanserna är så små och man ser ej om något blir befruktat heller. Men jag tänker mycket på det jag läst om att hormonstimuleringarna vid ivf eventuellt kan påverka äggen vid hög ålder. Har frågat om den studien också. Ligger det något i det kan det finnas orsak att testa en insemination till. Jag har ju aldrig kunnat försöka bli gravid au naturell hemma utan bara gjort en massa ivf.
    Hoppas att du känner fel. Håller tummarna att det inte kommer någon mens den 27e.

Det låter inte osanolikt att äggkvalite förbättras efter flera IVFer, men hoppas verkligen att du inte behöver fler inseminationer.
  • turlid70
    Maryhe skrev 2011-07-24 11:53:44 följande:
    Åh vilken hemskt natt. Har haft mensvärken från helvetet...
    Jag märkte typ två dagar efter att jag började med Inofolic att något hände med mina äggstockar. Det börjde liksom att "dra" i dom (haha ja det känns som de dras ut som ett gummiband), det gjorde väldigt ont till och från. I går morse började det molvärka ordentligt i nedre magregionen. Bilresan på kvällen för att hämta äldsta sonen på flygplatsen blev till ett helvete och jag hade glömt att ta med värktabletter. Påminner om den mensvärk jag hade när jag var yngre...  Vid hemskomsten på natten satte mensen igång och även den som när jag yngre... massor!!! Blä

Men lyckas ändå känna mig positiv för det känns att det fungerar med inositol, det är som allt har vaknat till liv med 200%. Läste på kvällen innan jag började med det att man behandlar pco/s med framgång i Italien med inositol, hittat även svenska sidor med samma info.Om nån är drabbad så kanske det är värt att prova! Hoppas bara nu att det planar ut och att nästa cykel blir mer angenäm Glad
    Vad jobbigt med så mycket värk, hoppas så mycket jag kan att det ät till nytta. Ska du börja med sprutor på den här mensen redan eller nästa? Har glömt det redan Skäms
  • turlid70
    Fahlvik skrev 2011-07-24 18:18:32 följande:
    Tack för alla gratulationer!
    Allt känns väldigt overkligt då jag hela tiden varit förberedd på att något går fel. Har inte köpt mycket kläder eller babysaker för det hade känts så sorgligt att inte ha någon som använder dem... Antar att det blir så här när man provat så länge och att det är så mycket som ska klaffa för att det ska bli en frisk liten bebis till slut. Är så glad att jag har nära till gråten hela tiden.

Glömde skriva att han kom den 17 juli, en dag före utsatt tid och han ska heta Lycke.
    Hoppas ni alla får små mirakel snart!
    Förstår dig till helt och hållet. Vi ska inte heller köpa saker innan vi vet med säkerhet och då ska det bli bara en bilstol till bebisen typ.

Lycke, fint namn! Vi hade tänkt, eller snarare bestämt, att ge det till en tjej, fast med två k istället. Nu vet vi ju inte än vad vi får och vi har inget bestämt namt till en pojke. Jag visste inte att namnet passar till pojke också, kul!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?