• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Myran - vad skönt med ett vettigt och bra samtal. Svend är bra. Och ja han är ärlig men han verkar ju tycka det är värt ett försök i alla fall. Och suveränt att han har en svensk kollega som kan hjälpa dig också.

• Enya70

Vi4 och Vrålapan - fantastiskt! Vilka julklappar ni fått.
    Tusen grattis till era Plus

• Enya70
    Kvickan skrev 2011-12-27 20:02:25 följande:
    Hej kära kvinnor här inne. Jag skulle behöva lite råd från er. Skriver inte så aktivt men lär mycket av er.
    Jag har gjort 3 IVF med långa metoden och Menopur 375 varje gång. Det har resulterat i rätt många ägg men tyvärr dåligt befruktat trots toppenspermier = dålig äggkvalité

Vi måste nu alltså söka oss vidare och har kontaktat CFC och haft ett samtal med Svend och fått en bedömning. De tycker att vi skall köra korta metoden och Fostimon. Jättebra men nu känner jag mig så tveksam för då jag fråga om vi inte skulle ta några prover eller undersöka mig grundligare blev svaret att  det enda de ville har reda på var hepatit och HIV.

Så nu känner vi oss så kluvna. Känns som om man lika gärna kan kontakta en annan svensk klinik och få den behandlingen? Eller vad säger ni som varit i kontakt eller gjort er behandling hos CFC?. Kändes dock väldigt bra när jag pratade med Svend. Vad är det som talar för Danmark istället för Sverige? Det är ju faktiskt krångligare att ta sig dit mm. Hade ju så innerligt hoppats på mer provtagningar mm. Ja vad tycker ni tjejer?
    Jag har ju gjort 6 IVF på CFC och är nu gravid i vecka 20 Solig.
    Nej inga extra prover men lite specialmediciner och specialstimulering samt att de mycket snabbt tar till sig nya forskningsrön. Svend är suveränt bra att prata med. De har också en akupunktris Vicky på plats så man kan få akupunktur direkt i anslutning till ET tex. 

Helt klart värt att åka dit istället för en svensk klinik tycker jag!
    Lycka till!
  • Enya70

Just det ja spindelmikroskopet också. Där kan de studera embryona lite mer i detalj och scora dem...

• Enya70
    Thuleslapper skrev 2011-12-27 22:55:48 följande:
    Tack Hjärta och kram tillbaka.

Mår lite bättre nu då jag har gjort något omoraliskt.
    Lade ut en lite rolig förfrågan på FB och undrade om det fanns någon kvinna med barn som kan tänka sig att hjälpa mig mot en liten betalning.
    Har hittills fått flera svar med tjejer som nu kan tänka sig att ställa upp som äggdonator.......

Känns skönt att eventuellt kunna falla tillbaka på det efter nästa samtal med hemläkaren efter julstängningen
    Äh vad är det för omoraliskt med det. Visar bara att många är beredda att hjälpa till när man ber om det och förklarar vad det handlar om. Bra initiativ tycker jag
  • Enya70
    Kvickan skrev 2011-12-28 07:07:21 följande:
    Grattis!! Grattis!!

Det låter som om det får bli att åka över sundet.Glad 

Är det alltid Svend som står för behandlingen? Det var honom jag pratade med via telefon och fick stort förtroende för honom. Efter det skickade jag in mina journaler. Men när jag fick svaret var det en annan läkare som skrivt det.

En liten annan fråga ang behandlingen. Hur fungerar det med provtagningarna under behandlingen? Jag har ju tidigare gått till vanlig vårdcentral och tagit proverna så har de skickat in dem till Sahlgrenska. Antar att det inte går att göra så till CFC? Eller är det så att jag själv tar och skickar röret med blod till Danmark.
    Hej igen, nej det är inte alltid Svend som är behandlande läkare. Vi har gjort så att vi har haft telefonkontakt med Svend innan varje ny behandling för att komma överrens om exakt hur den ska utföras, tex förändringar från tidigare gånger. Sedan när man väl är på CFC så är det den läkare som råkar jobba just då som gör ÄP el ET. Ngn gång har det varit Svend men oftast inte. Tror jag varit igenom samtliga läkare där. Alla är trevliga och duktiga tycker jag. Så om du har speciella frågor vad gäller medicinen och behandlingen så ta dem via telefon med Svend (eller någon av de andra men välj en som du alltid pratar med).

Provtagning under behandling sker faktiskt inte om du menar blodprov. CFC går bara efter VUL. Så du får göra VUL på dag 8 av sprutperioden hos din svenska samarbetsläkare. Direkt efter ringer du in resultatet till CFC där en läkare där bestämmer när du ska göra nästa VUL och om du eventuellt ska ändra i medicineringen. Det blir förmodligen ett andra VUL och ibland tom ett tredje innan dag bestäms för ÄP. Varje gång ringer du direkt efteråt till CFC så de kan bestämma vad som händer näst.

Du får med dig ett graviditetstest (urin) som du tar hemma på testdag och så ringer du in resultatet till CFC.

Har du tagit hepatit och HIV prover vid tidigare IVF i Sverige och de inte är alltför gamla så kan du bara maila över de resultaten till CFC innan behandlingsstart så behöver du inte ta om de proverna heller.

Lycka till!
  • Enya70
    sushikatten skrev 2011-12-28 09:11:59 följande:
    Enya: Här är en till som funderar på att åka till köpenhamn,Jag är inte missnöjd med CA men tror att det kanske blir lite billigare och som du säger lite nyare metoder och andra mediciner. Funderar även på att det kanske blir dyrare i alla fall. Hur många övernattningar brukar det bli? Jag har förstått att man har en hemortsläkare och sen åker man dit vid ÄP.Såg oxa att det läggs ganska mycket på priset så fort man gör något extra. Köpte du 3 pack? Kan man göra det trots att man är äldre? Jag vet ingenting just nu, min man tycker att vi ska  kanske gå över till ÄD men jag känner att jag får fortfarande ok med ägg och blir gravid ibland, dock 5 missfall i bagaget. Puhhh nu blev det långt men du förstår säkert vad det snurrar i ens huvud. Nu tar jag det lugnt denna veckan kanske hör jag av mig till CFC nästa vecka. 

Jag även förstått att det är flera här som går på cfc och är mycket positiva.
    Angående övernattningar så har jag mina föräldrar i Helsingborg där vi har satt upp basecamp och så har vi tagit bilen därifrån till Köpenhamn vid ÄP och ET (tar ca 1.5 timme från Helsingborg enkel väg).

Om man behöver övernatta i Köpenhamn och eftersom ÄP alltid är vid ca kl 9 på morgonen så är det väl lättast att åka till Köpenhamn kvällen innan.
    Sedan brukar ET vara två dagar efter ÄP strax efter lunch någon gång. Så då kan man ju åka hem den dagen så 3 nätter får jag det till.

Ja vi köpte 3-pack och det gjorde vi när jag var 40 år fyllda, inga problem med det tydligen.

Vi har gjort både ICSI och assisted laser hatching varje gång, och betalat extra för det men det har blivit billigare i alla fall. De första 3 försöken köpte vi 3-pack och de senare 3 fick vi väldigt mycket rabatt av ingen annan orsak än att vi redan gjort en massa försök och lite tycka synd om tror jag... Så för oss blev det mycket billigare än i Sverige... och BÄTTRE!

Ett till tips kommer här. Om ni bor över i Köpenhamn så bo då inne i centrala Köpenhamn och inte i Nörrebro där CFC ligger. Det är nämligen så knasigt att CFC som är en mycket modern och fin klinik ligger mitt i värsta sunkförorten Nörrebro där man inte vill gå själv på gatorna särkilt långt bort från kliniken. Själva kliniken ligger dock vid pendeltågstationen och ett shoppingcenter och precis där är det ok.
  • Enya70
    Zinfandel skrev 2011-12-28 17:19:00 följande:
    Hihi, min läkare, han är för rolig. Han ringde just och var riktigt arg över svensk sjukvård och att det ska vara så svårt att få ta prover, han har stångat sig blodig med min Beer-lista för att ta dem på mig. Han tycker det är för jävligt att vi ska behöva åka utomlands och betala en massa när det går att göra dem här, enligt klinikchefen är proverna inte ur "sjukvårdssynpunkt", trots att infertilitet är klassat som sjukdom.... 

Så nu deklarerade han bestämt "kom hit och knacka på min dörr kl 8 imorrn, bry dig inte om receptionen, kom direkt till mitt rum. Jag raderar allt om infertilitet i dina journaler och jag vet nog hur vi ska ta ett gäng prover, jag är inte bara läkare, jag fattar datorer också Skrattande"! Haha! Men, sa jag, hinner jag få provsvaren till måndag när vi är i Aten?! Du, sa han, det finns mobiltelefoner om jag ska ska ringa ner resultaten till kliniken. Vi fixar detta! Solig Puhh!!!
    FANTASTISKT!!! Ge honom en stor kram {#emotions_dlg.flower}HjärtaSolig
  • Enya70
    Bengalen skrev 2011-12-29 05:39:24 följande:
    Tack för välkomnandet! {#emotions_dlg.flower}

Zinfandel: Wow, vilken läkare. Han måste ju vara fullkomligt unik i dessa sammanhang.
    Jag har inte gjort särskilt många immunologiska tester. Stötte givetvis på patrull när jag kom med min lista. Detta var i början på 2010. Bara en sån sak som att TSH inte ska ligga på över 2 och helst kring 1 vid infertilitetsproblem var fullkomligt omöjligt att få läkarna att förstå. Nu har jag trots det i alla fall lyckats sänka mitt TSH till anständiga nivåer utan levaxin men med hjälp av örter och Bikram yoga.

Min akupunktör hade bara gott att säga om Svend på CFC. Han har haft ca 20 par som har gjort IVF där och alla har lyckats bli gravida. Nu är ju jag visserligen tidernas undantag så det säger inte så mycket för min del. Rynkar på näsan

Vad det gäller ÄD är det så vitt jag vet bara Umeå som gör privata behandlingar och som ni skriver är det grymt lång kö. Jag rekommenderar starkt att man vänder sig utomlands istället. Där går det både fortare och så har de en klart bättre kompetens.
    Välkommer till oss Bengalen!

Jag kan verkligen rekommendera att du ringer till CFC och bokare in en gratis telefonkonsultation med Svend. Se mina inlägg här strax ovan om CFC och har du fler frågor så ska jag gärna försöka svara på dem. {#emotions_dlg.flower}
    Det här med att ta sig an kluriga och svåra fall verkar vara lite av Svends specialité faktiskt.
    Så ring och hör vad han har att säga. Boka en telefontid och medan du väntar på den så mailar du din svenska journal till honom så han har tid att läsa in sig på din historia innan samtalet.
  • Enya70
    kattenizze skrev 2011-12-29 12:10:21 följande:
    Ego: Försöker få trebarnslivet att gå ihop och det är mycket känslor hit och dit. Hoppas så att alla får sina plus snart!!! Och hoppas att alla haft en trevlig jul. Satt och funderade häromdagen, och det känns som att vi borde samla ihop våra erfarenheter i den här tråden på nåt sätt, vad sägs om en antalogi med Zinis som redaktör??!
    Suverän idé Katte. Jag är med.
    Förstår att det är körigt med tre små därhemma. Hur mår de små twinsen? Kram Hjärta
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?