• Skruttefia

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej påfågeln!

Jo, det börjar närma sig nu... Imorgon är det 14 dagar sedan ÄP. Officiell TD på Lucia, men eventuellt tjuvtestar jag på torsdag. Känner mig inte särskilt gravid, men har inte börjat känna det som om mensen är på väg heller. Å andra sidan skjuter proggisarna alltid upp min mens...

Vet flera från andra trådar som gått över från IVF till ÄD med lyckat resultat
    Har ni ställt er i kö än?

Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

turlid - när jag gjorde FET på Sophiahemmet gjorde jag ett kontroll-VUL tidigt i menscykeln för att säkerställa att cykeln var "normal". Därefter tog jag minimal dos av Gonal-F från dag 7 (tror jag att det var) och sedan följde de mina äggblåsors egen tillväxt ((genom ytterligare ett antal kontroll-VUL) och när de var tillräckligt stora för att vara nära ÄL planerades min FET tidsmässigt och jag fick ta Ovitrelle (äggmognadsspruta) vid en bestämd tidpunkt och sedan gjordes FET 3,5 dygn senare (teoretiskt sett skulle ju ÄP varit 1,5 dygn efter Ovitrelle och sedan ET 3,5 dygn efter Ovitrelle).

Efteråt fick jag två eller tre Pregnylsprutor fördelade på olika tillfällen som "stöd" istället för de förhatliga progesteronvagitorierna . Poängen med detta var att stimulera äggstockarnas egen produktion av hormoner.

Denna metod var deras "standardmetod" för 2 år sedan, men förutom de som går på SH har jag inte hört talas om någon annan som gjort precis på det här sättet!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

turlid, du kanske hade ÄL igår kväll/inatt. Har läst att LH-stegringen kan komma väldigt sent och att man faktiskt kan "missa" ÄL om man bara kör på stickor och sätter igång "verkstan" först efter stegringen

Jag ruvar på. 14 dagar sedan ÄP idag. Känner inte så mycket och proggisarna skjuter alltid upp min mens, så utebliven mens är tyvärr inget symptom. Lite hoppfull är jag ändå

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    turlid70 skrev 2010-12-07 09:08:29 följande:
    Men herregud, varför måste allting vara så komplicerad? Om LH-stegring kommer efter äl då blir det ju missräkning inför FET. Måste prata med kliniken om det här. Tur att jag har sjukskrivit mig igår och idag så att jag kan hålla på och ringa.

Håller tummarna att din mens inte kommer alls på länge.
    Här kommer lite info:

http://www.minbebis.com/doktor-%C3%A5sa-graviditeten

Doktor Åsas 5 bästa bli gravid tips Ägglossning - Stirra er inte blinda på ägglossningsstickorna. När de väl ger utslag kan det vara sent för att hinna befrukta ägget i äggledaren, man måste även ha sex innan de ger utslag.

FYI - även Claes Gottlieb, IVF-läkare på Sophiahemmet, har uttalat sig om samma sak i media. Går säkert att googla fram (men jag sitter på jobbet och har tyvärr inte tid )

Men - jag tror inte det är någon som helst fara å färde inför ett FET!!!!!

Kram o lycka till!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Zinfandel skrev 2010-12-07 09:08:34 följande:
    ChippiChoppi: Vet du vad tjejen, det ÄR din tur denna gången!! Jag bara känner det. När tänker du testa?
    Tack! Hoppas det Solig

Om jag tjuvtestar så gör jag nog det på torsdag, då är det 16 dagar sen ÄP (och 14 sen ET)
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Zinfandel - Så skönt att ha nästa steg att se fram emot! Blir säkert jättebra med nytt färskförsök!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    turlid70 skrev 2010-12-07 10:52:53 följande:
    Har läst noga vad dr Åsa och Claes säger. De säger att man kan få sent utslag då LH-hormonen finns längre kvar i kroppen hos äldre och då har man inte 48 timmar på sig att bli befruktad efter omslaget. 
    Bra att du hittade infon
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    isisisis skrev 2010-12-07 11:04:54 följande:
    Jag kan bekräfta detta.
    Har en bekant som inseminerades flera ggr i Köpenhamn.
    Trots att hon åkte ner så fort hon fått stegring på stickorna så hade ägget släppt när hon kom till kliniken.

Själv misstänker jag att jag slösade bort ett par år av försök genom att använda dem.
    Varje gång jag BLEV gravid var det när jag hade fertilt sekret och det kom kanske en 5-6 dagar innan ÄL.
    Så stirra er inte blinda på stickorna,är mitt råd!
    Hej och tack för infon!

Visst har du gjort ÄD och kanske redan fått ditt (dina?) barn? känner igen ditt nick
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    isisisis skrev 2010-12-07 13:32:12 följande:
    Jovisst.Det tog 6 år av försök och 5 MF.
    Gjorde tillslut immunologiska tester Fragmin och prednisolon ,så gick det vägen.
    Men efter så många år ville jag inte lägga pengar på IVF längre,för små utsikter.
    Då ville ja bara ha barn helt enkelt Så vi gick över till äd
    Mina grabbar är 9 månader nu .
    Jag hänger kvar endel i gamla trådar,för jag tycker jag lärt mig så mycket.
    Kan man så vill man gärna hjälpa andra med info om det behövs.
    Onödigt att gå 6 år som jag

Lycka till alla
    Du är uppskattad! och grattis till killarna Solig
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?