• Eviglängtan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Oj vad bra resultat Mia69 - det här skall gå vägen denna gång. Lycka till.
    Inanna68: hoppas du gosar med dina små bebisar, ta väl hand om dem. Alla andra som ruvar och står i start groparna lycka till och kram på er.

Fjällsippan: tack för svaret ang Fostimone. Hur många färre äggblåsor fick du, och var det långtid mellan försöken, varför fick du det? Själv fick jag återigen Puregon som står mig upp i halsen. Visst vi har haft bra med utdelning, bra kvalite men ingen bebis. Så därför skulle jag vilja prova Fostimone. Men jag trodde det hade samma styrcka som Puregon...., och skulle därmed inte ge sämre antal. Vet du något om det?

Till alla er som ruvar, jag hejar på er, vet vilken bergochdalbana ni går igenom, måste säga att jag inte avundas er..., men jag hoppas snart att jag kommer att avundas er, dvs när ni väl får ert pluss.

Zinfandel: ja piller som Bill till Bull, snart är jag benägen att ta det mesta........, men är dock inte säker på att det är det bästa hm?!

Trevlig helg alla och lycka till alla som håller på med behandling eller är ruvar just nu (både dem som gjort FET, ET eller i sänghalmen så klart)

• Eviglängtan

Tack Fjällsippan, jag skall prata med läkaren på måndag. Hon menar att vi får ut fina ägg och därmed inte behöver byta preparat....., sega läkare, undra vem som får vilket preparat hur bedömmer dem, utifrån vilka grunder?

Fin fina namn Inanna68, hoppas du har pratat snällt med dem i dag. Säg hej från mig, jag hejar på.

Sitter här och funderar på om vi skall köra igång i april eller vänta till maj..., kanske lika bra att göra det i apirl (sista försöket...) och skulle det inte gå hinner vi med ett innan sommaren, för sen är det långt uppehåll. Fler som har sådan funderingar som jag?

Jo, måste bara berätta om vårt senaste försök eftersom jag undrar hur kliniker tänker kring om överblivena ägg går att frysa eller inte. Nu sist fick vi ju ut 12 ägg, 7 befruktades fint dag 1. Dag 2 hade 2 ägg delat sig till fyra celler (dessa fick vi tillbaka). De övriga såg bra ut men var bara 2 celliga. Man odlade därför vidare dessa och tittade på dem dag 3. Då såg dem också fina ut men var inte 8 celliga (hur många celler vet jag inte kanske 6 eller nått) och vill således inte frysa dem. Eftersom dem såg bra ut fortsatte man att odla dem och dag 6 hade två utvecklats till blastisar och var av högsta kvalite - således förs man in dess. Min fråga är till er, hur gör era kliniker. Jag menar, tänk om dem slängt våra embryon, dag 2, då hade vi aldrig vetat att två av dessa var av toppkvalite dag 6. Fråga gärna era kliniker hur dem tänker. Hoppas dem inte slänger embryon dag 2 som kanske kunde blivit hur fina blastisar som helst dag 5 eller 6. Jag vet att Falun odlar även till dag 6.

Ha en bra dag alla och en skön helg.

• Eviglängtan

Ursäkta att jag skriver som en kratta, har fel på tangentbordet, i bland blir det inga bokstäver vilket innebär att jag får trycka hårt och flera gånger på bordet och ibland blir det mellanrum och ibland blir det flera bokstäver eftervarandra, måste köra nytt tangentbord.

• Eviglängtan

Inanna - tänker på dina småttningar, hoppas så på ett plus. Att man odlari fem dagar kan jag till viss del förstå om man har färre ägg än 5 som är befruktade. Men min poäng var att vi fick två fina ägg tillbaka dag 2 och resten dvs 4 st såg bra ut och dessa ville man inte slänga utan valde att odla vidare. Låte säga att vi fick 2 tillbaka dag 2 och att vi hade haft ett till av hyfsad kvalite, det ägget hade vår klinik odlat vidare, man vet aldrig med säkerhet vilket ägg som är mest potent. Vår klinik fråga alltid oss. Men om äggen hade sett väldigt dåliga ut hade man kanske inte valt att odla dem vidare, jag skall fråga min klinik.

Zinfandel, nej på din klink fick jag en känsla av att man gjorde minsta möjliga medan på den andra kliniken lägger man ner en del i det avseendet. Men jag kan ha fel.

• Eviglängtan

turlid70: man har idag inga bra mätparametrar för att bedöma 4 dagars embryon, men det är möjligt att det går i framtiden. Man kan idag bedöma dag 2, 3, 5 samt 6. Men om man måste odla till dag sex för att "ägget" skall bli "blastis" bör man inte enl min läkare sätta in ägget då, dem anser att dag sex är för sent. Däremot kan man sätta tillbaka 6 dagars vid FET

mia69: trist om det inte går att sätta tillbaka pga överstimmulering, men du vilken kapacitet du har, sträck på dig och tänk - vilken gåva jag har som kan få så många ägg..., är ju inte så vanligt när man är lite äldre. Lycka till!

snösport lycka till.

Hoppas det går bra för dig inanna68 och alla andra här inne

• Eviglängtan

Jo det var så sant så, går till min gamla akupunktör(ska): hon är sjukgymnast med stor erfarenhet av akupunktur och dessutom kostar det bara 200 kr/gr och efter 900 kr gäller högkostnadskyddet - vilket innebär att jag har råd att gå dit, jag trodde hon hade slutat är en bit över 65. Nåväl det var inte det jag skulle skriva om, hon berättade att hennes pappas mamma fick honom när hon var 46 år, det ni - det ingav hopp hos mig. Många säger ju att det är omöjligt efter 45, men så är det inte, svårt men inte omöjligt. Dessutom fick hennes svärdotter barn nyligen hon är 40+, ingen IVF. Så tjejer, hoppas det inger lite hopp till var och en och bra att ha i bakhuvudet när allt känns tungt och omöjligt. Man måste påminna sig om sådana saker, åtminstone jag, för annars skulle inte jag orka iaf.

• Eviglängtan

Höan: man kan köra igång direkt, jag har både blivit gravid och inte gravid när jag körde igång direkt.

• Eviglängtan

Grattis mia69 - helt enormt, du hag goda förutsättningar att hitta åtminstone ett fint embryon. Men varför väljer ni att inte sätta tillbaka? Jag fick i nov förra året 16 ägg + att jag tog pregnyl inte blev det något allvarligt av det. Jag menar det är väl bättre med ET än FET? Jag blev lite överstimmulerad i det avseende att jag fick stor mage samt lite ont men inget mera. Nåväl lycka till hur ni än väljer att göra. Har du kanske lite släng av PCO? Läkarna sa till mig att jag har PCO liknande äggstockar, därmed inte sagt att jag har PCO.

Till alla andra lycka till och kram

Själv mår jag skit. Sitter här och funderar på om vi skall göra IVF i april eller maj..... Just nu är det skönt att inte ruva, det är hemskt jobbigt....

• Eviglängtan

kattenizze: jag kan bara råda dig till att köra på, redan vid 28! börjar fertiliteten sjunka (visst har man mkt goda förutsättningar vid den åldern, men det börar då, toppen är vid 22 til 25). Vid 30 är en liten dipp och vid 35 den första stora dippen, nu börjar det gå rätt fort, hormonerna sjunker. Vid 36 år tappar man år efter år 6 % av sin fertilitet och efter 40 går det......, inte alltid så bra. Jag vill bara vara ärlig och rätt fram. Vänta inte utan kör på. Jag har själv kört i 120 och det är svårt i vår ålder även om allt ser bra ut. Är själv 39 år. Har gåvan att få två barn via IVF ett när jag var 37 ( 1 MF, 1 IVF med 2 embryon negativt, 2:a IVF med 2 embryon en liten älskvärd dotte). När hon var runt 7 månader körde vi igång med nya försök ( 1:a IVF 2 embryon negativt; 2.a IVF tvillingar, en dog). Nu har vi gjort 2 IVF negativt, 2 FET negativt. Allt ser bra ut men tyvärr har vi inte lyckats än. Tänke ge det 6 IVF + ev FET:
    KRam och lycka till

• Eviglängtan

Inanna: vet hur du känner när man inte har någon att prata med, jag har inte heller någon att prata med, varken när det gäller IVF (han ställer dock upp på det utan problem nu) eller vår dotter som dog. Kram till dig . Ta hand om dina små småttningar och krama dem från mig.

• Eviglängtan
    ***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, 5e och troligen sista Syskonförsöket i Aug. Sparar en eskimå till sen.
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Maryhe 42 år, Pozzolo Formigaro Italien, IVF1 på Centro Promea Turin augusti.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2:a FET i sept

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL 8/8, BIM 24/8 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***FET***
    pralinen.jessica, 38 är, 2 ET, sätter in 2 eskimåer 12/8 SU  
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm, 2 skruttembryon tillbaka 17/8

***SPRAYAR***
    Celin, 39 (i okt), Stockholm, spraystart 20/8 (IVF2 för syskon)
    Victoria71, 39, Göteborg, IVF1, IVF-centrum, sprutstart 25/8 (inte börjat än alltså)

***SPRUTAR***       
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1, CvL
    mamman0301,39, Blekinge, IVF2, Cura Malmö
    Enya70, 40 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10, CFC sprutstart 11/8

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Lenafena, 42, Åmål, hemmaförsök, BF 17 april 2012 

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011
    Snösport 42år (-68sept) ny kärlek, hemmaförsök framöver

• Eviglängtan

Hej alla,

Ang antal ägg och befruktningsgrad. För ca ett år sedan fick jag ut 16 ägg 10 av toppkvalite dag 2, två till mig dag 5 och 4 till frysen. Men jag blev aldrig gravid på dessa ägg. Nu sist (i april) fick jag ut 8 ägg (högsta dos av Puregon enl min klinik, dvs 300 IE), på dag 3 var ett ägg 8 celligt och av toppkvalite och ett var 7 celligt och såg också bra ut. Jag blev gravid, väntar tvillingar. Jag trodde som Inanna, men det stämde inte på mig......, lycka till alla.

• Eviglängtan

GRATTIS Inanna - jag blir så glad av att läsa om att du är GRAVID - 3:e gången gillt!  Tänk, du kanske väntar två små knattar - Li och Lo.

Maryhe: håller tummarna så klart.

• Eviglängtan

Jag har för mig att om man ser ett hjärta slå runt v 6-7 är MF 5%.

• Eviglängtan

Grattis Kattenizze till två små bebisar, hurra hurra - lycka till!

Även ett stort grattis till Mia69 håller självklart tummarna!

Inanna: ja det finns nog inte så mkt jag kan skriva för att lindra din oro. Kan bara säga att jag hade inga symtom och inga spända bröst - dock molvärk efter ett tag - och då var det ju trots allt tvillingar. Håller allt vad jag har. Kan tillägga att även jag blödde lite (rosa flytningar...)

• Eviglängtan

Grattis Maraki73: en helt fantastik känsla - lycka till

• Eviglängtan

Grattis Inanna - jag sitter här och gråter - vilken lycka - försök njut, och du,  bebisen är i helt rätt storlek, den borde varken vara mer eller mindre punkt slut. Nu måste jag fira med lite godis återigen grattis till BÅDE dig och din älskade.Gravid. Jag ser framemot att följa din graviditet.

• Eviglängtan

Gott nytt år önskar jag er alla och en massa plusssss i tråden!
    Kram

• Eviglängtan

Hej alla,

Är precis hemkommen från BB med två underbara töser på en bit över 3 kg. Tack alla för allt stöd. Nu är min IVF resa slut och en ny tar vid. Jag kommer att titta in då och då och heja på,

Lycka till dig innan!

Kram från en lycklig mamma

• Eviglängtan

Tack alla! Jag njuter i fulladrag - älskar dessa små mirakel att inga ord i värld räcker till att beskriva känslan.

Grattis Inanna - gör inte som jag, utan försök njut. Jag oroade mig hela tiden (inget man kan göra något åt...), jag ångrar mig så att jag inte kunde njuta mer - känslan av att vara gravid är fantastisk.

Kram alla och ett stort lycka till. Måste gå nu för bebisarna skriver.

Min förlossning var planerad så det blev inget akut KS utan planerat.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?