• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sunseed, åh förlåt, blev det något fel i listan när jag flyttade den? Ber om ursäkt i så fall!

Tjorven, tack för peppning! Det kan behövas, jag försöker tänka att det hittills gått "mot alla odds"...

Maryhe, usch de där sprutorna låter vedervärdiga! Stackars dig!

Linköping, låter skönt att åka hem på "semester" till föräldrarna och vila sig lite" Hoppas du fick ny energi!

Thuleslapper, jag går på Carlanderska i Gbg (men bor på annan ort), du då? Jag såg att vi nu fick samma TD

Skytten, usch så jobbigt, och så extra tungt när din son frågar om syskon just nu. Jag får erkänna att jag känner mig lite "skyldig" som hejade på att du skulle våga/orka göra nytt försök. Hoppas du blir ompysslad av familjen. *Kramar*

Mia, tack! Hoppas på starkare plus efterhand!

Sushi, det låter ju jättelovande med så mycket symptom! Skickar lite energi att uthärda väntan till vul!

Slemmis, fy vilken jobbig fas du är i, måste vara jättejobbigt att behöva ha sådana symptom när du själv misstänker att det inte blivit något. Kram!

Maraki, jag förstår att det känns jätteoroligt, men det är nog inte så många som känner så jättetydliga symptom så tidigt,så mitt enda råd i den jobbiga väntan är att försöka att lita på plusset.

Fortsätter mitt ältande om 2-celligt embryo, jag snurrar detta med läkaren, och varför jag inte hade uppdaterat mig hur det skulle fungera med celldelning om och om igen, blir snart galen. Är så irriterad på mig själv att jag inte då inte hade koll på det där med celldelningen. Tycker också det var oetiskt av läkaren att inte upplysa mig om att chanserna var mindre och att inte fråga om jag ville ha 2 tillbaka då. Tycker också det var oetiskt att när jag vid direkt fråga till honom om oddsen inte svara rakt utan mer undvikande, typ att det kan ju växa bättre i livmodern (vilket det ju säkert kan, men kunde han inte rakt  ut ha sagt att chanserna är små). Jag tänkte faktiskt ringa till kliniken när jag samlat mig lite och säga att jag tycker de borde ha upplyst mig om de små chanserna, och att de borde gett mig möjlighet till att få två tillbaka och dessutom att jag tycker att man bör svara rakt på frågor. Jag letar nu prognoser för 2-celliga vs andra, det skulle vara skönt att ha innan jag ringer, som  tex hur många som lyckas vid återförande av 2-cellig, 4-cellig och 6-cellig. Det måste ju finnas.  

• Vi 5

myran, Vad trist att du har samma erfarenhet av att de "mörkar". Svarade de alltså inte ens mer när du ringde? Vad bra gjort att du ringde och var så tydligt. Vi går på Carlanderska i Gbg, ni då? Hörde just från en annan FL-vän om en vän till henne som nyligen råkade ut för samma, med 2-celligt vid sitt första ivf när hon inte var så insatt, den tjejen hade skrivit till den kliniken (vet inte vilken det var) och "reklamerat" och de får göra ett nytt försök där utan kostnad. Tack för ditt inlägg!

• Vi 5

Victoria, det enda jag kan komma på som skulle kunna funka är akupunktur...Men risken är att det är för kort tid för att hinna få igång kroppen, jag skulle nog iaf ha ringt till någon akupunktör och frågat, allra helst någon "riktig" kinesisk TCM-akupunktör (Traditional chinese medicine).

Skytten, fantastiskt att han hade skrivit det i journalen så att din läkare kunde ändra sig! Vad bra! ag följer råden med intresse. Om det nu är kört för oss denna gång så ska jag också satsa på att kolla alltt och ev nytt försök i vår sedan.

Thuleslapper, så klart att vi ska Jag tror ju tyvärr inte på det för min egen del, men försöker ha en positiv inställning, det kan ju inte skada med lite positiv förväntanseffekt

Fjällsippan, tack för att du försöker peppa, jag tror dock det är skillnad på om de varit frusna och "tappat" celler mot om de aldrig delat sig mer från början, iaf vad jag förstått. Den länken är bra, tack, jag hittade den också när jag letade runt och tycker bara det är synd att de inte har mer info om dag 2 odling. De skriver ju där att efter 48 h kan det vara 2-celligt, men är bäst om det är 4-celligt. För oss tror jag det var ca 46 h mellan.

myran, vad gullig du är som försöker peppa. Jag har också googlat, men eg inte hittat någon med bara 2-celligt som lyckats, däremot flera med både 2- och 3-celliga. Men jag tycker det är jätteskumt, det borde ju vra jättelätt att föra statistik över det. De Måste ju kunna se vilka som blivit gravida efter at ha stt in 2-celliga jmf med 4-celliga. Vilket svammle de kom med. Jag är orolig för samma och måste nog vänta med att ringa för just nu skulle jag inte orka att stå på mig. Ska nog bara ringa oh kolla om de andra delat isig eller avstannat.

• Vi 5

Hönan, vad tråkigt om det är ett tidigt mf, även jag har hört om folk som blödit rejält men det ändå har blivit något, även om det förmodligen inte är det vanligaste. Men jag gissar att du får testa igen för att se om det ändrar sig. Låter klokt att kolla allt inför ev. nytt försök. Kram tillddig!

Turlid, tack för dina ord, ja, du har rätt hade det hnt någon annan hade jag också sagt att det är läkarens ansvar att informera, men nu grämer jag mig verkligen över att jag inte hade koll just då, jag brukar ju ha det så det är svårt at smälta. Ska försöka släppa det. Hur gör man eg. för a rklamera, vad finns det eg för villkor? Hittar ingen info om det på klinikens hemsida. Undrar om det finns någon ansvarsnämnd eller liknande för privat sjukvård.

Anne, vad bra att hör att du kunde reklamera det via mejl!

Enya, SÅ skönt med lyckat ul, hoppas nu du kan njuta av din graviditet!

Kattenizze, hoppas bebisarna och du mår bra allihopa!

Skytten, när jag fått svamp (bara under grav) har jag inte tålt vanlig medicin och fått gå och bli "penslad" (mycket märklig upplevelse för övrigt), det har funkat bra.

• Vi 5

Fjällsippan, precis vad jag tänkte, jag kollar bara nu hur det gått med de andra, idag är det ju 5 dagar sedan uttag, så idag är dagen då de kan ha förvandlats till blastocyter, OM de gjort det är det ju fantastiskt.

Har letat lite "stöd" för chanserna med 2-celligt vs 4-cellit och har hittat en vetenskaplig atikel publicerad i en tidskrift som jag ska hänvisa till om det behövs; länken till artikeln; http://humrep.oxfordjournals.org/content/22/2/548.long
    Klipper in ett utdrag ur diskussionen;

The cleavage rate turned out to be the most powerful marker for implantation potential, corroborating other reports on this variable’s importance (Giorgetti et al., 1995; Ziebe et al., 1997; Van Royen et al., 1999, 2001). The ideal cleavage rate on day 2 was four blastomeres, with a markedly lower implantation potential for embryos with a cleavage stage below that and, to a lesser degree, above that. This finding of an optimal cleavage rate is in general agreement with previous observations (Cummins et al., 1986; Claman et al., 1987; Staessen et al., 1992; Giorgetti et al., 1995; Ziebe et al., 1997; Van Royen et al., 1999; Magli et al., 2001). In contrast to the other variables tested in the study, the cleavage rate variable was thus not linear, which must be taken into account when using it in an embryo scoring model. This knowledge could therefore be used for modifying existing models in which the number of blastomeres is incorporated as a linear factor (Steer et al., 1992; Visser and Fourie, 1993; Copperman et al., 1995; Dean et al., 2000; Fisch et al., 2001; Child et al., 2002; Laasch and Puscheck, 2004) or as a dichotomous factor (Terriou et al., 2001).

Det sår också att det är fördelaktigt att cellerna som delats är jämnstora och lite annat intressant.

Hittade också en svensk rapport i samarbete med CvL om att man inte funnit samband mellan BMI och chans att lyckas, tänkte ifall någon av er behöver rgumentera för sin sak att få IVF så kan man hänvisa till en studie! Det brukar bita på läkare (om man inte är journalist som Skytten förstås   ). http://www2.math.uu.se/research/pub/HelenaPettersson1.pdf där står;

"Värt att notera är att vi inte kan hitta samband mellan BMI

4 och graviditetschans, då några landsting inte utför assisterad befruktning på kvinnor med hög BMI. (Se t.ex. [9])"

• Vi 5

HÄR KAN NI SE I FIGUREN I MITTEN HUR LITEN CHANS 2-CELLIGT HAR JMF MED 4-CELLIGT!!!!Det kallas blastomeres antalet delningar. Det är från artikeln jag länkade. Nu har jag svart på vitt att de borde satt in 2 st tycker jag.
  • Vi 5

Maryhe och Thuleslapper, hoppas mensen håller sig borta!!! Jag tror min bör komma på tisdag-onsdag ungefär...

Skytten, stackare som fått maginfluensa också

MissBoring, usch så trist att blödningen börjat Jag tror att klinikerna vill hadet till sin statistik och för att det är lite vanligare med blödningar trots graviditet vid ivf (om jag inte fattat fel).

Linköping, så bra att du kunde ha lite användning av info. Hoppas den låga tempen inte betydde det du trodde...

Zin, ja visst är det härligt att ha staplar och diagram att visa vid behov. Funderar lite på om man inte borde starta en sådan "internationella patientföreningen..." på riktigt. Om man bara hade ork...

Myran, hoppas du får bra bemötande av läkaren och inte behöver argumentera så mkt för din sak.

• Vi 5

Myran, nej usch vilken tråkig negativ inställning hon hade!!! Fy så knäckande! Och jobbigt att behöva åka till jobbet nu. Har de någon annan samarbetsgyn du kan gå till istället? Stor kram till dig!

Jag har just ringt till bm på fertilitetscentrum och frågat hur det gick för de andra embryona, men det blev föstås inget, de hade utvecklats för dåligt för frysning. Jag tog inte upp något om 2-celligt osv, utan tänkte vänta med det. Jag frågade dock om hon trodde att vi skulle få försöka igen trots den dåliga befruktningsgraden och delningen, men hon pratade på om att de trodde på detta och att allt såg bra ut så här långt och att det de satte in ju hade bra kvalitet och att de ju scorar embryona och inte hade satt in det om de inte trott på det. Ehh, tänker jag, hur kan de säga det, med tanke på den statistik som finns. Jag sa dock inget, är bättre att ta det med läkaren sen tror jag. Jag frågade dock om man kunde få ut odlingsprotokoll sedan och hon sa att "sådant ska vi inte tänka på nu, nu får vi hoppas på detta".Suck...

• Vi 5

myran,    *kram* Kanske ska du vänta med att ta sådana beslut tills du landat lite, men jag förstår att det känns hopplöst just nu...

Skyttan, tack, ja, trist, men jag hade inte räknat med att det skulle gå att frysa något av dem, har inte hittat någon som lyckats få 2-celliga att dela sig så pass att de går att frysa...Känns mest som en bekräftelse på det dåliga läget.

• Vi 5

Sushi, även jag skickar mina varmaste kramar till dig, jag hoppas du ska få landa, komma i gång med träningen och annat som får dig att må bra och känna efter när/om du orkar ta nya tag. kram

MissBoring, så jobbigt att inte veta vad det är! Kram!

Syskon, så tufft att du varit med om samma som sushi! Och Du, jag tycker du ska skriva här när du går igenom något jobbigt, även om du inte vill väcka mer oroså tänker iaf jag att vi alla här är så medvetna om alla risker och saker som kan gå fel att det inte påverkar oss på det sättet. Jag vill hellre kunna få vara med och stötta när någon har det jobbigt än att den personen skulle försöka "förskona" mig från något...Så skriv, skriv, skriv om det som tynger dig! Och det tycker jag gäller oss alla!!!

woo, jag tycker också att det låter som en bra idé!

Söte, så glad jag blev att höa att allt såg bra ut fortfarande, men jag lider med dig som får en så orolig start! Måste också vara jobbigt att vara borta när man inte vet vad som händer med ens kropp, men jag är glad att du blir väl omhändertagen och som någon annan sa hade det varit här hemma hade du med säkerhet inte fått komma och titta hur det ser ut så ofta.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?