-
Ja, verkligen. Och kanske svårt att hitta resor under julhelgen. Hoppas att det löser sig på bästa sätt i alla fall.myran6801 skrev 2011-11-17 14:18:40 följande:Fjällsippan, ja men det blir lite körigt att åka flera ggr för VUL!!!
-
Under ruvningar dricker jag en svag latte/morgon (halv espresso) - resten av dagen blir det örtte. Sambon dricker mycket kaffe, han hittade någon studie där man kommit fram till att spermierna blir pigga av kaffe !
Sushi: har tänkt på dig hela morgonen - hoppas så att du har fått ett glädjande besked! -
Sushi: Jaaaaaaaaaaaaaa - superdupergrattis! Åh vilken lycka - är så glad för Er skull! Jag har haft en "bra känsla" för dig den här gången då ditt behandlingsresultat kom att likna min lyckade behandling - nu är det din tur! Grattis igen!
-
Söte: jag måste inleda med ett jättestort grattis till graviditeten ! Känner med dig och din överstimulering; råkade själv ut för ÖS runt RD 10 vid graviditet och den var klassad som "lätt" och jag behövde inte tappas på vätska men herregud vad ont i magen jag hade. Efter några dagar släppte det; och vilken otrolig lättnad det var i kroppen (dessförinnan kändes det som jag hade kolsyra i blodet). Hur mår du idag? Har du fortfarande lika ont (i så fall hade jag nog övervägt lite smärtlindring som är godkänd för gravida) så att du får vila/sova utan smärta. Stor kram!
kalimero: lycka till på nya jobbet och på tjänsteresan till London! Jag är så glad över att du hann med försök innan jobbstarten; tänk att ibland så funkar planerna som tänkt !
Inanna: ja, brösten är inget att lita på under stimulering, i alla fall så agerar mina hur som helst och vid min lyckade graviditet så gav de sig till känna mycket senare - typ 1 vecka efter plus.
Hoppas så in i Norden för dig och kalimero!!!! -
Åh vilka underbara nyheter! Och vad skönt att du är hemma och att ÖS har börjat lägga sig. En bidragande orsak till din kraftiga mensvärk kan dessutom vara förstorade ovarier p g a ÖS (mina var 7-9 cm, och gjorde ont som bara den, som den värsta sortens mensvärk som jag tidigare aldrig hade upplevt). Hur var det nu igen; fick du tillbaka 1 eller 2 embryon?Söte79 skrev 2011-11-21 14:04:57 följande:Nu är jag hemma. Skönt!! ÖS börjar lägga sig och jag slapp bli tappad! Lättnad. Hcg hade från i fredags 68 ökat till 216 idag! Så det var en otrolig lättnad!! Hade egentligen bara behövts dubblats. Jag känner mig lite mer avslappnad nu och tänker att nu får jag bara tro på att vissa har KRAFTIG värk i början. Så länge jag inte blöder så ska jag försöka njuta!! Och vad jag uppskattar och är glad över er här inne och att ni har tänkt så mycket på mig!!
-
*flyttar fram listan*
***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3.
Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET
mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET
Mia 42, Göteborg, väntar IVF2/FET 3 november
AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske.
Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
Oceanney, FET2 i januari 2012
Finfina, 43 år, IVF 3, CFC
Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, FET - Biokemisk grav. Bor i Örebro, gjort IVF på CvL.
Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gjirde insemination 21/10
***SÄNGHALMSLIGAN***
Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel!
Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge...
Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja.....
Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.
***FET***
Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov
Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET i slutet på Nov hoppas vi
Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg Centro Promea Turin, Italien början av nov.
pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50
***SPRAYAR***
Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
pp08, 41år, Stockholm, IVF7 (syskon) spraystart 24 okt
Vi 4, 40 år, (syskonförsök), första IVF försöket, spraystart 6 november.
***SPRUTAR***
Sushi. 42år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.
Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) sprutstart 2/11
Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, sprutstart 16/11
***JAPANSKA METODEN***
***ÄP/ET***
SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF nr 1, sprutstart 26/10 (långa metiden), ÄP 10/11.
***RUVARE OCH TESTDAG***
bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9
Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11.
Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12
***GRAVIDA***
dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
Lumix, 40 år, BF mars 2012
Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012
Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
***FÖDDA***
Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
-
Jag utbrister i ett "halleluja - bravo Zinfandel!!" - har inte sett programmet men jag känner ändå att du agerar helt rätt!! Kan du berätta vad det är i programmet som fick dig att mejla?Zinfandel skrev 2011-11-21 16:41:25 följande:Fan for i mig, nu har jag mailat Renée Nyberg efter att ha sett förra veckans program Hoppas att nån vill ruska om klinikerna lite... Hon vet säkert någon undersökande journalist som vill ha nåt att sätta tänderna i!!!
-
Nej, helt rätt, så här kan vi inte ha det! Jag har haft funderingar om exempelvis Vetenskapsradion (el dyl) skulle vara intresserade av att göra ett program om reproduktionsimmunologi och de svenska klinikernas motvilja till utredningar/ och utökade behandlingar. Dessutom triggas jag otroligt av den åldersdiskriminering som många kvinnor som är 40+ utsätts för i Sverige generellt i sitt möte med kliniker/gynekologer. Det finns trots allt ett glapp mellan Socialstyrelsens rekommenderade åldersgräns för offentligt finansierad IVF (35–45 år). Medan Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. De flesta klinikerna har väl en åldersgräns på 39 år för landstingsfinansierade IVF. Varför?Zinfandel skrev 2011-11-21 17:34:02 följande:Haha! Jamen så här kan det ju inte vara! Får jag inget svar så skickar jag det vidare
Det var egentligen inget i just det programmet, ett program jag för övrigt gillar, men hon inleder med att si och så många är oförklarlig barnlösa (vilken j-a diagnos bara det...) och sen är det par/singeltjejer som gör försök om och om igen och läkaren står där med huvudet på sne och säger till paret/tjejen som redan våndas "embryot är peeeerfeeekt, lycka till, lev som vanligt, testa om 2 veckor och hör av er...". Jo tjena. Så jag skrev att hade de fått rätt behandling så hade de antagligen inte behövt göra alla dessa försök med all ängslan och allt vad det innebär, förhoppningsvis blir Nyberg nyfiken!!
Personligen känner jag att jag har svårt agera med tanke på min historia - med diagnosen "oförklarlig" och 16 återföringar av 28 "perfeeeekta" embryon varav 1 har blivit en underbar unge har jag svårt att referera till immunologiska hinder. Hur kommer det sig att ett embryo kunde sätta bo i min livmoder utan att attackeras av mitt immunförsvar? Hur det än är så tror jag ändå att mitt immunförsvar är den faktor som spökar för mig. -
Nej, jag tycker ABSOLUT inte att man ska gå till väga som jag har gjort och bara köra på, du gör helt rätt som går vidare med immunutredning. Det paradoxala med att plötsligt lyckas att bli gravid är att icke-diagnosen "oförklarlig" blir ännu mer "oförklarlig", och helt plötsligt är man "oförklarligt gravid". Jag hoppades att min kropp skulle ha balanserat sig själv, och att därmed syskonförsöken skulle funka - men icke.Zinfandel skrev 2011-11-21 21:27:47 följande:Just det här har jag grubblat över om och om igen. Vad beror det på?! Varför lyckas en del helt plötsligt efter hundraelva IVF utan immunbehandlingar? Kanske fixar kroppen balansen själv inom sinom tid? Å andra sidan - varför chansa & vänta..?! Alla lyckas ju inte till slut, var nu slutet är. Och att sekundär barnlöshet oftast beror på immunologi är välkänt. Ja du, ett vetenskapligt program vore naturligtvis drömmen, det hade slagit högre.
Tror minsann att Uppdrag Granskning också få ha ett litet mail
Heja dig; skicka till Uppdrag Granskning också!!!
-
Om jag har uppfattat det rätt så är maxdosen 450 IE (enligt FASS), och jag har haft maxdosen (450 IE) vid ett flertal IVF'er (med både Puregon, Fostimon, Menopur). ÄL-sekret är en reaktion på att östrogenet börjar tar fart i kroppen, och jag får också det tidigt. Och mina stockar knorrar alltid; oavsett blåsornas mängd. Min läkare gör VUL dag 6 eller 7, mest för att se äggblåsornas mängd för nu för tiden finns det ingen risk för mig att bli överstimulerad. Nu går det ju inte att jämföra oss kvinnor och reaktion på stimulering; men när jag hade 1,3 i AMH körde jag 450 IE och har fått ut 5 - 8 ägg. Jag tycker att VUL på dag 9 är något sent när det är den första IVF'en - mest för att det finns utrymme att reglera dos/spray om man gör ett tidigare VUL. Men om din läkare har bestämt att du redan har maxdos så har hon ju ändå inte tänkt att höja den (vilket jag tycker verkar konstigt). Jag hade nog försökt att få ett tidigare VUL, för att stilla oron och för att jag tycker att hon borde ha mer uppsikt på dig nu när det är din första IVF (och att hon själv har uttryckt osäkerhet kring hur funktionell din ena äggstock är).Vi 4 skrev 2011-11-25 11:18:43 följande:och jag funderar på hur tidigt ni känt älsymptom när ni börjat med sprutorna? Jag har tagit 2 st sprutor nu (350 puregon) och känner redan både äl-sekret och att det känns i äggstockarna. Jag har ju tjatat om att jag är orolig för att jag fått maxdos (utan att hon har ett FSH att utgå från) och att jag inte får kolla med vul förrän sprutdag 9. Vad händer om man stimulerar "för snabbt"? Kan äggen växa för fort och därför bli sämre? Jag fick ju ett ok AMH-värde per telefon efter att hon bestämt dosen. Har era läkare utgått från era provsvar när ni fått dosen besämd? Har ni fått maxdos vid första ivf-försöken? Skulle ni ha försökt få vul tidigare, typ på måndag, dag 6? Eller skulle ni lugnt ha väntat till dag 9? Ursäkta att jag tjatar, men jag kan inte tänka på annat...