• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Jag tagit och tar en tablett av apotekens Kvinna (ej Mitt val). Den innehåller 500 ug folsyra och räcker sa min IVF läkare. 7 mg = 7000 ug verkar väldigt hög dos, rekommendationen brukar ligga på 400-600 ug.

Dessutom innehåller Kvinna både järn, B12 och D-vitamin (rek daglig dos)

• turlid70
    kattenizze skrev 2011-10-14 16:55:06 följande:
    Enya: Dessutom så om man inte testar propprisken heller vet man ju inte om man har förhöjd risk även under behandling och graviditet! Det skrämmer mig jättemycket, eftersom jag vet hur farligt blodproppar är. Men inte f-n testas det inte, borde vara obligatoriskt för alla gravida anser jag. Det enda dom frågar är ju om man har någon släktning som fått propp....Men det är knappast någon garanti. Nä fy jag har verkligen fått upp ögonen för hur usel svensk sjukvård är, kanske får jobba nånannanstans i framtiden.
    Kikar in och säger hej :))

Propprisken ingen har testat hos mig heller, det är därför jag käkat Albyl på egen ordination. Nu har jag slutat med det, men är orolig om det var rätt eller inte. Sist hos BM hade jag högt blodvärde, i vanliga fall brukar jag sällan ligga över 100, men nu på hela 136! Visst käkar jag järn tabletter, men det gör jag nästan alltid ändå. Högt blodvärde kan faktiskt vara en risk för propp, men det är nästan omöjligt att väcka diskussionen.
  • turlid70
    Enya70 skrev 2011-10-14 20:16:39 följande:
    Hej Turlid, jag käkar också ca 100 mg Albyl fram till v.12 är det tänkt.
    Hur är högt blodvärde kopplat till ökad propprisk?
    Detta visste jag inte.
    Jag har alltid haft högt blodvärde och därmed varit en dröm på blodgivarcentralen. Ligger konstant runt 140 utan järntabletter.
    Men nu blir jag ju lite orolig att det skulle betyda en högre propprisk???
    Högt blodvärde -> tjockare blod, normalt har en kvinna runt 135 du ligger lite över, det är nog ganska normalt om du alltid gör det. När man blir gravid sjunker hb, kroppen fungerar så, men om hb höjs senare över normala så bör man kolla upp det, för att det finns studier som visar att högt blodvärde kan vara farligt för foster och kan orsaka fosterdöd i sällsynta fall. Ligger man alltid lågt måste man ha järn tillskott särskilt under graviditeten, men min kropp är van fungera vid låga nivåer och därför blir jag lite orolig nu när blodvärde har höjts ganska mycket, det är svårt att få det högt i vanliga fall annars. Jag skulle nog inte sluta med albyl v12, men sänkt dosen kanske. Prata med din läkare på måndag när du ska på VUL då. Lycka till!
  • turlid70
    Maryhe skrev 2011-10-14 17:38:42 följande:
    Oj. Men tar du något annat i stället? Typ Omega 3? 
    Fick veta nu att vid en eventuell graviditet är det medicinering hela graviditeten som gäller, heparin ska inte vara skadligt varken vid graviditet eller amning har jag förstått. Hur är det med albyl?
    Jo jag käkar Omega 3, men bara en tablett som rekommenderas för gravida. Funderar på att ta 2 istället för albyl. Albyl rekommenderas inte under 3 sista månaderna av graviditeten, därför har jag slutat. Vet inte vad heparin är för substans, men albyl är Acetylsalicylsyra som inte rekommenderas under graviditet över huvud taget, i små doser är den dock ok som blodförtunnande men inte under hela  graviditeten, men många som ordineras albyl brukar använda den så länge som tom v35.
  • turlid70

34an och pralinen jessica lycka till med ÄP på måndag! Håller tummarna för många ägg.

• turlid70

34an så tråkigt och ledsamt, hoppas ni orkar samla krav och köra en gång till. Lycka till.

• turlid70

Enya och Syskon nu, tänker på er idag och hoppas det går bra på VUL. Håller tummarna Syskon nu att den lilla skuggan är ett fint foster idag. Lycka till!

boombabymamman och pralinen jessica lycka till på ÄP idag!

boombabymamman och SyskonEtt välkomna!

• turlid70

Vilket otroligt dåligt bemötande! Låter bekant att läkarna nonchalerar patienter med problem och CvL är inte bättre eller sämre än någon annan svensk kllinik men det är så oerhört oetiskt att bara bete sig så här mot er som har gått igenom så mycket, vad händer med empati hos läkarna i det här landet! Usch vad arg man blir och så ledsen för er skull, men håller med myran att kontakta en gynmottagning och undersöka dig ordentligt. Kan bara tipsa att på Närsjukhus i Täby finns en privat gynmottagning som tar landstingstaxa och man får en tid inom 2 veckor. Hoppas så mycket att det löser sig för er snarast möjligt på bästa sätt. Många kramar.

• turlid70
    Tuvalina skrev 2011-10-17 00:47:56 följande:
    Syskon nu, önskar dig varmt lycka till i morgon!

Hoppas det blir en bra ÄP för er, boombabymamman och pralinen Jessica.

Jag har också sett på "drömmen om ett barn" och tycker det är ett mycket bra program. Nu får jag ännu mer insikt i vad det är ni alla kämpar och har kämpat med olika länge här inne i tråden. Jag håller med om att paret som adopterade flickan från Korea är helt otroliga. Tyvärr verkar det som om paret som är 40-års åldern i Stockholm verkar bli framställda som lite "gnälliga". Kanske är de det, men jag vet inte... hur kan man sitta och gnälla redan efter att barnet är tre veckor och att hon vill vara ensam utan bebisen... för mig som förlorat ett barn och hör sånt... blir lite häpen måste jag säga. Men det kan ju vara hur de vinklat det hela i programmet.

Själv är jag i ett oerhört vakuum. Vi var ju till Cvl den 30 aug. Det konstaterades att jag hade en cysta så Oddvar kunde inte se min äggstock ens. En ganska stor cysta satt i vägen. Jag förlitade mig på honom, fick Provera och hoppades att jag skulle få en blödning så jag kunde ta nya prover. Ingen blödning kom och tillslut ringde jag till CvL och föreslog att jag skulle ta proverna ändå. FSH visade då 3!! Jag hade ju ingen mens, men FSH är väl aldrig så långt egentligen? Jag trodde en läkare skulle höra av sig ang proverna. Jag fick ringa själv till CvL och jaga reda på provsvaren, prolaktinvärdet hade kommit bort bl.a. så jag ringde till labbet i Täby och fixade dem själv... sjuksköterskan Ulla på CvL fick höra sedan av mig att jag tycker nog att hon skulle vara lite mer uppdaterad på referensintervaller osv... jag fick själv ställa en diagnos eftersom ingen läkare ringde. Tillslut skrev jag ett långt argt brev till Torbjörn, en av läkarna och då ringde han och vi fick en ny tid. Cystan satt fortfarande kvar och ingen bedömning kan göras ifall vi ska göra IVF eller ej... Han trodde att FSH var så lågt på grund av cystan, har ni hört talas om det?

Jag känner att förtroendet för CvL har sinat lite. Oddvar hörde aldrig av sig trots att han förstod vår desperation efter att ha förlorat vår son i vecka 39. Han trodde att vi säkert hade chans att bli gravida igen. Torbjörn började tjata om åldern medan jag tyckte just att Oddvar gav mig mer hopp. Men inget svar har jag fått av Oddvar trots att jag skrev mail till honom med....

Jag har inte haft mens nu sedan juni. Cystan är kvar som sagt och jag fick nu primout-nor. Har ätit sista tabl i går och hoppas nu att cystan ska tillbakabildas...

Får ni några tankar när ni läser detta, får ni gärna dela med er!

Jag litar nästan mer på er än läkarna... ska jag säga.

Jag tänker på er alla här inne!!

Kram från mig

Anne
    Mitt förra inlägg är till dig Anne F! Kram på dig.
  • turlid70
    Nu Syskon skrev 2011-10-17 13:15:52 följande:
    Nu har vi varit på VUL igen och det visade tyvärr inte något mer positivt än vad det gjort tidigare. Så nu skall jag göra en "abort". Det känns oerhört provocerande men jag vill bara få detta avklarat så vi kan gå vidare en gång för alla. Idag är en tung dag.
    Så ledsamt och sorgligt, vet hur det är, gick igenom precis samma sak för snart 2 år sedan, hopp och förtvivlan från en dag till en annan och ingen läkare ville bestämma något, vi skulle vänta och vänta tills kroppen själv tog hand om det och stötte bort det i v9 eller 10, men det är bra att du får hjälp nu för att väntetiden är verkligen olydlig. Det positiva är ändå att det tog sig, bra att veta det i framtiden. Skickar många styrkekramar.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?