• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mags skrev 2011-10-21 13:49:09 följande:
    Hej alla,
    Jag är 41 (fyller 42 i dec) och genomgick min första IVF för ett par veckor sen. Gjorde grav-testet i morse och det blev positivt! Så ni som är äldre, ge inte upp! Cool
    Grattis! Skönt att höra att funkar efter 40.

Eller är det just då det funkar Obestämd
  • turlid70
    myran6801 skrev 2011-10-21 15:41:08 följande:
    Har precis kommit hem från vår snabbvisit i DK. Allt gick med rasande fart och det var Svend himself som tog hand om oss. Jag hann fråga honom om mitt dåliga resultat kunde bero på att jag börjar med sprutorna för sent. Han frågade då om hur långa cykler jag har o så sa han att nästa gång ska jag göra crash Ivf. Sen rusade han iväg till nästa patient! Undrar varför han inte ordinerade det denna gång? I övrigt bara positiv till CFC. Träffade Kalimero både på planet o sen på kliniken oxå. Kram alla
    Det gick undan! Grattulerar! Intressant att det finns olika IVFer, har aldrig hört talats om crash IVF.
  • turlid70

Skytten, fick aldrig någon siffra på CvL, men att vi hade fixat 3 "perfekta" barn sa Oddvar. Han hade rätt den här gången då, får vi hoppas.

• turlid70

Hej fina fina tjejer. Jag försöker läsa allt ni skriver men det är svårt att hänga med alltid. Ni ska veta att jag hoppas så innerligt att ni alla ska lyckas och jag håller tummarna för er alla oavsett vilken fas i behandlingen ni befinner er i. Känner stor glädje för er som har lyckats med små stegen till stora målet. Beklagar djupt ni som måste ta det igen från början, men hoppas det går bättre nästa gång.

Jag tänker ofta på vilken otrolig kunskapsbank det finns i tråden. Jag är full av beundran för er kraft vilja och förmåga att inte ge upp utan ständigt söka svar på allt obegripliga för den mest kunniga.

Själv känner jag mig lycklig lottad, nästan skäms lite i jämförelsen med många av er med 10 IVFer i bagaget, 15 ruvningar, 28 embryon mm. Vi lyckades på vår andra IVF, totalt 5 återföring, det är ju ingenting i jämförelsen. Nu är jag i vecka 28 och mår fortfarande oförskämt bra, bara för bra, det enda jag känner är att min mage växer, är kanske av lite större måttet, men det händer fortfarande att jag har spökdagar med panik känsla. Vi har passerat allt det kritiska och jag är inte rädd längre om vår lilla son ska födas redan nu.

Nästa vecka ska jag lämna blodprov för kontroll av titrar som mitt immunförsvar härjar med och hoppas att dem ligger på samma nivå som tidigare. Imorgon ska vi till BM, mina svärföräldrar ska med och lyssna på hjärta, det här är något så otroligt stort för dem. Det här är deras första och förmodligen enda barnbarn, om inte vi lyckas senare med våra frysta eskimåer, men hoppet är inte så stort, då vi redan fått guldägget från den här skörden.

Nu ska jag ut och kratta lite löv. Ha en bra dag allihopa!

• turlid70
    Zinfandel skrev 2011-11-01 14:40:17 följande:
    Detta måste vara det känsligaste ämnet här på FL, inget kan väl få igång tjejer som detta...! Tack för att du tar upp det med den ton du gör, det är faktiskt intressant att diskutera utan att folk får horn i pannan... {#emotions_dlg.djavulsk} Jag antar att anledningen att folk får det är att förutom att det är tungt nog att bära att man inte lyckas bli gravid så vill man inte känna skuld över att det kanske är för att man stressar. Det behöver det inte heller vara.

Först och främst ska man nog definiera stress, det är stor skillnad på att ha en lång to-do-lista, att vara stressad eller stressa upp sig. Det är synd att ordet är så negativt laddat! Jag tillhör dem som gillar att ha mycket att göra, min tillvaro kan verka stressig men för mig är det stimulans. Jag kan visst vara stressad men det är inte mental stress. Tjejerna som går igång på detta laddade ämne har ofta som argument att i så fall skulle det inte födas barn i krigzoner, en sanning med modifikation eftersom hela länder inte kan dö ut (nativitet/mortalitet), kortisolnivåerna inte stiger hos alla pga situationen samt att vi de facto inte vet hur många som inte lyckas bli gravida där... Dessutom brukar de hävda att för att stress ska påverka, så ska man vara så stressad att cykeln blir rubbad och att mens/ÄL uteblir. Såklart är det så men det stämmer inte riktigt heller helt eftersom det inte behöver märkas. 

Så vad det handlar om är lite kort hormonlära, here we go. Kortisol är ett steroidhormon eller ett antiinflammatoriskt hormon som frisätts från binjurarna när vi är stressade och fungerar som ett aktiviteteshöjande hormon. Förutom att det gör oss starkare tillfälligt, så blockerar det östrogen och minskar därmed vår fertilitet samt den skyddande effekt som östrogen har.  En del av oss kan märka att man får eksem, psoriasis & allergier under stressiga perioder, ett jämnt kortisolvärde har en viktig antiinflammatorisk effekt, för att balansera inflammatoriska angrepp. Kortisol styr överhuvudtaget otroligt mycket i kroppen och brist ökar autoimmuna reaktioner, minskar blodsocker & cellskydd, glukosbildning i lever, kaliumnivåer osv. Av denna anledning testas kortisol alltid i samband med sköldkörteln/tsh, eftersom det samverkar med thyriodeahormonerna. Här kommer vi då också osökt in på vikt eftersom kortisolnivåerna även kan vara relaterade till vikten Flört.

Ja, blabla, hoppas budskapet framgick något sånär! Slutsatsen är att man kan ha förändrade kortisolvärden utan att egentligen känna av det men det påverkar tyvärr fertiliteten. Väldigt höga/låga kortisolvärden ger symptom, ofta i form av trötthet & depression. Om det är detta folk menar med stress så ja, i så fall påverkar det. Men man kan alltså heller inte bara säga att stress=mycket att göra, inverkar, det behöver det inte alls. Så nästa person som säger något om stress/fertilitet till dig kan du fråga om de kan sin hormonlära Flört
    Det ända jag kan lägga till är att man känner sig starkare för att adrenalinet ökar pga kortisolnivåerna ändras i kroppen för att kompensera. Adrenalinet i sin tur är direkt skadligt för ev foster.

Tror tyvärr inte på att stress inte påverkar, kanske inte själva IVF behandlingen, men deffinitivt graviditetschanser. Sen finns det olika typer av stress, stress i vardagen för att få ökad stimulans (positiv stress) är inte samma som stress med sömnlösa nätter och brist på återhämtning under längre tid.

Tråkigt inlägg kanske, men vill bara uppmärksamma er att negativ stress påverkar hela kroppen negativt.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-11-01 16:45:19 följande:
    Ha, även om jag vet att svenska läkare är lite soso på detta område så tog jag faktiskt för givet att man testade det per automatik när man ändå tar tsh.... Men tji fick jag Skrikandes!  
    Det gör dem ibland, men i vanligt labb kan man inte få tillräkligt underlag för att göra en bedömning då man oftast ligger inom ramarna, att man ligger på gränsen räknas inte som vanligt i sjukvården, provet måste analyseras på djupare nivå och det vill ingen bekosta.
  • turlid70

Kalimero, vad roligt att alla dina 3 ägg blev befruktade. Håller tummarna för ET imorgon.

Inanna, tycker det är bra med 5 ägg. Du har haft fler tidigare men det kanske inte det som är bäst, utan färre ägg med bra kvalite istället. Hoppas hoppas på full befruktning och håller tummarna för ET imorgon för dig. En annan sak önskar jag du tänker på, ditt TSH värde. Jag hade ca 3,6 och fick ta 50 microgr Levaxin av min läkare, vill råda dig att ta det också. TSH faller inte i botten genast och 50 mcgr är inte stor dos och det är inte farligt att ta Levaxin. Innan den sista behandlingen hade jag ca 1,7 och fick höja dosen till 75 mcgr under behandlingen.

Kram på er tjejer.

• turlid70

Enya, läste att det gick bra för dig på KUB. Så glad för din skull, verkligen en lättnad. Vilken tur att du ändå gjorde det och slapp tänka på MF risken pga olika prover. Skönt och roligt att bebisen mår bra också.

Boe, visst gjorde du också KUB med bra resultat? Mycket glädjande, grattis! Var det du som fick dåliga siffror för? Det fick jag också och var tvungen att göra en FVP, trots det skulle jag inte göra annorlunda nästa gång, precis som du. Trots den enorma oron vill man optimera sina chanser att få ett barn.

Lycka till nu tjejer!

• turlid70

Fjällsippan, skit också att sista FET inte funkade, så ledsamt. Tänker på dig och hoppas att det går bättre i sänghalmen för er.

Så många av er har haft det tufft också den senaste tiden, beklagar djupt och hoppas att det går bättre nästa gång.

Ni som är i gång med nya behandlingar håller tummarna för er och hoppas massor.

Många hoppfulla kramar till er alla!

• turlid70
    Zinfandel skrev 2011-11-15 20:53:16 följande:
    Turild, vad kul att se dig igen!! Hur är det? Växer & frodas..?! Solig

Vad bra att du nämnde Levaxin, tänkte på en sak för er som nyligen börjat ta det. Det är allmänt känt att inte ta det tillsammans med järn eftersom Levaxinets effekt rubbas då men jag har märkt att det gäller alla andra piller också, alltså om jag tar Levaxin 2 tim före allt annat så mår jag bättre! Detta bekräftades även av min läkare som märkt samma fenomen hos flera patienter.
    Jo, precis. Jag tar alltid mina järn tabletter på kvällen och Levaxin på morgonen.

Jo då, magen växer, tack och vi mår som vanligt bara bra. Har haft lite tystare i magen ifredags, men det var ingen fara, lille plutt verkar må bra och spelar fotboll just nu i magen. Igår köpte vi ny bil med vinterdäck på, äntligen!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?