slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-15 15:05:37 följande:
SÅ vitt jag förstått är det äggplock och ruvning på gång både här o där så jag håller tummarna för er alla så knogarna vitnar, jag kanske ska tänka på er i morgon när sticker sönder mina armar i morgon (jag är otroligt svårstucken) så kanske det går lättare *S*
Tragiskt att vara nästan 40 bast och vara rädd för nålar liksom... hur blir det sen? Jag menar tar man inte sprutor under IVF-behandlingen??
Jag hade sprutfobi så sent som i våras men gick på KBT, kognitiv beteendeterapi, och det hjälpte! Rekommenderar det varmt, tog 5-6 besök och jag slipper all ångest inför sprutor numera. Hade ändå lite svårt att spruta mig själv men det gick det med, utan att jag svimmade eller mådde illa (handen ville bara inte lyda när jag skulle sticka ;o)
Jag hade så´n tur att det finns en skola för blivande psykologer i Göteborg så besöken kostade bara 100 kr/gång och terapin utfördes av en (mycket duktig) fjärdeårselev.
Numera tar jag blodprov var fjärde vecka för att kolla TSH-värdet och jag brukar glömma att det ska tas inför bm-besöken, något som aldrig skulle ha inträffat för ett år sedan. Då kunde jag inte sova natten innan...
Mitt problem var att jag blev yr, illamående och nästintill okontaktbar inför sprutan och mot det fick jag ett effektivt tips som jag gärna delar med mig:
Kroppen tror den är illa skadad och börjar "stänga av" för att "stilla blodflödet från hajbettet" eller vad den nu tror. Då behöver man höja pulsen och tipset går ut på att spänna de stora muskelgrupperna i 15 sekunder, lår, mage, rumpa. Sedan slappnar man av från muskelspänningen i 30 sekunder (eller var det tvärtom?) och börjar om tills man mår bättre. Kommer yrseln tillbaka börjar man om.
I början fick jag använda metoden men nu behövs det inte längre. Det är såååå skönt att slippa oroa sig och "bete sig" inför varje stick numera, unnar alla detta!
Välkommen till tråden!