IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
En liten fundering gällande dosering: jag är inte alls insatt i den korta metoden; men brukar de ordinera en lägre dos när man gör den korta?
En liten fundering gällande dosering: jag är inte alls insatt i den korta metoden; men brukar de ordinera en lägre dos när man gör den korta?
Jag hittade en intressant liten faktaruta i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning" http://www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/3525_3529.pdf:
Åldersgränser för IVF-behandling
Lägesbeskrivning av Socialstyrelsen (SoS-rapport 1998:8): åldersgränser för offentligt finansierad IVF i Sverige: kvinnor 35–45 år, män 53–60 år.Socialdepartementet (Ds 2000:51): ingen fast åldergräns, men behandlingen bör vara slutförd inom den tid kvinnan genomsnittligt är fertil.
Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar åldersgränserna: kvinnor 43 år, män 55 år.
Här står det ju att Socialstyrelsen har en generösare inställning till kvinnors ålder (upp till 45 år), men att Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. Vad synd att klinikerna tycks ha kört fast på den lägre åldersrekommendationen utan att ta hänsyn till kvinnans fertila status!
Jag har både avstått helt och tagit något enstaka glas rödvin under spray/sprutperioder. När man har genomgått fjorton ruvningar så har det funnits "möjlighet" att skaffa sig olika inställningar till vad som gäller (om ni förstår vad jag menar). Ska det skålas i bubbel så avstår jag inte numera; men jag dricker inte upp hela glaset. Till saken hör att dagen innan ET inför vår lyckade ruvning/graviditet, så drack jag ett halvt glas vin till maten. Jag och sambon var i Falun på restaurang och kände oss allmänt deppiga över att den behandlingen på det stora hela hade gått så dåligt (med få ägg). Så jag sa uppgivet "äh, jag tar ett glas rött till maten, det spelar ju ingen roll vad jag gör det blir ju aldrig någon bebis ändå". Men 9 månader senare kom bebisen. Men jag tror att ni gör helt rätt i att avstå från alkohol helt. Det är absolut det bästa.