oceanney skrev 2010-10-27 18:28:17 följande:
Missfall och avstannade graviditeter beror väl nästan alltid, avsett ålder, på kromosomfel så jag tycker inte du ska haka upp dig på det. Vad jag menar är att även ett ungt par utan fertilitetsproblem behöver ju oftast mer än ett försök för att få till det. Att det inte blir någonting vid varje cykel beror väl just på att ägget har defekter, dvs kromosomfel. Har för mig att chansen att lyckas i en normal cykel är 25%. Fel och fel, antar att människan är såpass komplicerad att det kräver ett mindre mirakel för att allt ska bli rätt. Annat är det i djurriket. Ta hundar tex, tre sekunder med en löptik och ut kommer 6-8 hundvalpar som ett brev på posten. :)
Jag förstår att det känns tungt just nu men, jag har för mig att du opererade bort en polyp nyligen och nu vet du ju iallafall att implantationen fungerar, att du kan bli gravid. Så tänkte jag när jag plussade. Från att aldrig ha varit gravid någonsin till att plussa kändes som ett stort steg även om jag visste att missfallsrisken var väldigt stor i vår ålder. Trist att behöva vänta ända till januari. Vet du varför du inte hinner med en till innan jul?
Kram!
Hej!
Tack för dina omtänksamma synpunkter!
Jag tänkte liksom så att jag verkligen har försökt med ett guldägg denna gång. 3 embryon klarade ju sig till långtidsodling och såg så bra ut att de gick att frysa. Mitt första embryo klarade att vara nedfryst i 4 månader och såg lika fint ut när det tinades och kunde dessutom fästa. Ändå kanske det hade kromosomfel . Mitt IVF-försök blev ju som ca 1 års komprimerade sängkammarförsök när jag fick 13 ägg normalt befruktade. De 3 ägg som gick vidare måste ju ha varit de ägg som har en chans. Om inte ens de klarar sig kan jag ju inte låta bli att undra om jag någonsín kommer att lyckas.
Jag ser ändå detta första FET-försök som mitt allra första försök med någon chans överhuvudtaget. På hemmaplan går det ju inte alls med min sambos spermier och första färskförsöket hade jag ju 2 cm polyper i vägen.
Förhoppningsvis har de två potentiella frysta syskonen bättre kromosomuppsättning. Och det kan ju fortfarande ske ett mirakel. På onsdag i nästa vecka kanske mitt embryo trots allt lever!
Jag får ju eventuellt göra en skrapning om tidigast ca 10 dagar och sedan kommer jag väl att blöda ett par veckor och försöka invänta en mens som jag nu inte har en aning om när den kan tänkas komma. Förhoppningsvis hinner jag med ett försök i december men kliniken kommer säkert att ha julstängt en tid . Därför finns ju risken att jag får vänta till januari.